کشف یک سلول دخیل در نزدیک بینی چشم



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی ,نزدیک بینی چشم

محققان سلولی را در شبکیه کشف کرده اند که اختلال عملکرد آن می تواند باعث ابتلا به نزدیک بینی شود.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، اختلال عملکرد این سلول ممکن است با مدت زمانی که فرد در دوران کودکی در محیط سرپوشیده و به دور از نور طبیعی سپری می کند، ارتباط داشته باشد.

 

'گرگ شوارتز' محقق ارشد در دانشگاه نورث وسترن گفت: این کشف می تواند به هدف درمانی جدیدی برای کنترل نزدیک بینی منجر شود.

 

وی با اشاره به این که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نزدیک بینی دارند و این آمار در حال افزایش است، گفت: سلول شبکیه تازه کشف شده - که به شدت به نور حساس است- فرآیند رشد و تکامل چشم را کنترل می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر این سلول به چشم دستور دهد که بیش از حد رشد کند، تصاویر در شبکیه متمرکز نمی شوند و نزدیک بینی و استفاده مادام العمر از عینک های طبی و یا لنزهای تماسی را در پی خواهد داشت. به واقع، لازم است که رشد چشم دقیقا در زمان مناسب ان در دوران کودکی متوقف شود.

 

به گفته این محقق، از مدت ها قبل مشخص بود که سیگنالی برای متمرکز کردن تصویر در چشم در شبکیه وجود دارد و این سیگنال برای تنظیم مناسب فرآیند رشد چشم در دوران کودکی مهم است. اما تا سال ها هیچ کس نمی دانست که چه سلولی حامل این سیگنال است.حال ما این سلول مهم را یافتیم.

 

وی این سلول را ON Delayed نامید، این عنوان به واکنش های کند این سلول نسبت به نورهایی که روشن تر می شوند، اشاره دارد.

 

این محقق در توضیح چگونگی ارتباط حضور در محیط سرپوشیده با نزدیک بینی گفت: طیف نور در فضاهای سرپوشیده دارای کنتراست بالای قرمز/سبز است که خوشه های گیرنده های نوری را در چشم انسان فعال می کند.

 

به گمان وی، این احتمال وجود دارد که نسخه انسانی سلول ON Delayed با چنین الگوهایی بیش از حد تحریک شود و باعث رشد غیرعادی و زیاد چشم شود که نزدیک بینی را در پی خواهد داشت.

 

این مطالعه در شماره 20 فوریه نشریه Current Biology منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------