اجرای طرح تزریق سلول‌های بنیادی برای بیماران فلج مغزی از اسفند ماه



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی, سلول‌های بنیادی

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف پژوهشگاه رویان گفت: بزرگترین طرح بین‌المللی و ملی استفاده از تزریق سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران فلج مغزی توسط مرکز طبی کودکان، پژوهشگاه رویان، ستاد سلول‌های بنیادی و سازمان انتقال خون از اسفند ماه اجرا می‌شود. 

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی در نشستی خبری اظهار کرد: اجرای طرح تزریق سلول‌های بنیادی برای بیماران فلج مغزی یک کار درمانی برای بهتر شدن وضعیت حرکتی بیماران فلج مغزی است که در چندسال گذشته در دنیا با استفاده از سلول‌های بنیادی برای بهبود شرایط حرکتی این نوع بیماران انجام می‌شده است.

 

وی افزود: این طرح توسط مرکز طبی کودکان، پژوهشگاه رویان، ستاد سلول‌های بنیادی و سازمان انتقال خون کشور اجرا می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در فاز اول این طرح 130 کودک 5 تا 13 سال را برای پیوند انتخاب کرده‌ایم که پس از مشاهده نتایج آن پذیرش بقیه بیماران را شروع می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: بیماران فلج مغزی در موقع تولد به دلیل اینکه در زمان زایمان مشکل داشته‌اند، دچار کاهش اکسیژن‌رسانی به مغزشان شده و موجب فلج شدن آنها و ایجاد اختلالات حرکتی و تکلمی برای نوزادان شده است.

 

ضرابی اظهارکرد: در مرکز 28 استان کشور دفتر نمایندگی داریم که پس از گرفتن نمونه های سلول های بنیادی به صورت زمینی و هوایی آنها را به ما می‌رسانند زیرا باید در کمتر از 24 ساعت جداسازی سلول‌ها و قرار دادن آنها در مخازن نیتروژن انجام شود.

 

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: نزدیک 75 هزار نمونه سلول‌های بنیادی خون بند ناف در بانک خصوصی و پنج هزار نمونه در بانک عمومی داریم.

 

ضرابی اظهار کرد: سلول‌های بنیادی در بانک عمومی اهدایی و رایگان است ولی نمونه‌ها در بانک خصوصی هزینه‌هایی برای اهدا کننده دارد و در اختیار خانواده‌ها است.

 

مدیرعامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان افزود: با توجه به اینکه ایران 10 سال است نسبت به تشکیل این بانک اقدام کرده در وضعیت خوبی قرار دارد به گونه‌ای که تاکنون 20 پیوند با موفقیت بالای 80 درصد در این مدت داشته است.

 

ضرابی در مورد جایگاه جهانی ایران در داشتن بانک سلول‌های بنیادی گفت: در منطقه در رتبه اول قرار داریم ولی آمار برخی از کشورها در جنوب شرق آسیا مانند چین، مالزی و هند دو یا سه برابر ایران است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------