74 درصد مرگ‌ها بین افرادی با فاکتور خطر متوسط رخ می‌دهد



  اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی,سکته

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت در پی جلوگیری از افزایش مرگ و میرها در میان جوانان است،گفت: 74 درصد مرگ و میرها در سطح جامعه میان افراد دارای فاکتور خطر متوسط است.

به گزارش ایسنا، احمد کوشا امروز(شنبه) در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار موبایل "راهنمای خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان" با اشاره به افزایش میزان سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان در سنین پایین، گفت: هدف از رونمایی از این نرم‌افزار، دستیابی به کاهش 25 درصدی در خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن ریوی تا سال 2025 میلادی (1404 شمسی) است.

 

وی با بیان اینکه تمامی مراکز بهداشت و درمان در تمام محلات، شهرها و روستاها آماده خدمت‌رسانی هستند و برخی نیز در حال آماده شدن هستند، افزود: البته علاوه بر این نرم‌افزار مقرر شده تمامی افراد بالای 30 سال به مراکز بهداشت و درمان، خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت برای ارزیابی میزان سلامت خود از طریق آزمایش قلب و کلسترول خون و فشار خون مراجعه کنند.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: نتایج ارزیابی میزان سلامت افراد در چارتی(جدولی) قرار می‌گیرد و در این چارت احتمال بروز سکته قلبی و مغزی طی 10 سال آینده مشخص می‌شود و این اساس یک کارت ارزیابی سلامت یا خطرسنجی به افراد تحویل داده می‌شود و اگر خطر بالای 30 درصد باشد علاوه بر ارائه مشاوره فعالیت بدنی، مشاوره ترک اعتیاد، تغذیه و دارو، فرد پس از سه ماه مجددا به مرکز مراجعه و مورد ارزیابی خطرسنجی قرار می‌گیرد و در صورت کاهش احتمال بروز سکته قلبی و مغزی کارت فرد تعویض می‌شود.

 

کوشا ادامه داد: اگر فردی نتواند به این مراکز مراجعه کند می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان به صورت رایگان وضعیت سلامت خود را بسنجد.

 

وی همچنین درباره بروز مرگ زودرس بدون داشتن علامت، تصریح کرد: در یک بررسی مشخص شد 74 درصد مرگ و میرها در سطح جامعه میان افرادی است که فشار خون 13 و 14 داشتند. در واقع شاهد هستیم تعداد مرگ و میرها در افراد دارای فاکتور خطر متوسط بیشتر از سایرین است از این رو افرادی که فاقد هرگونه علامت بیماری هستند می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار از بروز هرگونه ناملایمات جلوگیری کنند.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر اینکه وزارت بهداشت مصمم است از مرگ و میرها در سنین جوانی(زیر 60 سال) جلوگیری کند، گفت: مهمترین استراتژی و روش وزارت بهداشت برای این امر تمرکز بر خطرسنجی است که برای این منظور به همه مردم توصیه می‌کنیم به مراکز بهداشت و درمان در سراسر کشور مراجعه کنند و در صورت عدم رجوع به این مراکز از این نرم‌افزار استفاده کنند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------