30 درصد ایرانی ها اختلال خواب دارند



  اخبارپزشکی  ,خبرهای  پزشکی , اختلال خواب

دبیر انجمن علمی خواب ایران گفت: 30 درصد ایرانی ها با اختلالات خواب مواجه هستند که این عارضه در 10 درصد از این تعداد، مزمن است.

به گزارش ایرنا، دکتر خسرو صادق نیت روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی خواب اظهار کرد: به طور کلی 80 نوع اختلال خواب وجود دارد که مهمترین آنها اختلالات تنفسی هنگام خواب است که بین مردان شیوع بیشتر دارد، اما در زنان اختلال دیرخوابی شایعتر است.

 

وی افزود: اختلال دیگر این است که فرد به موقع می خوابد، اما هنگام بیداری سرحال نیست، دیدن کابوس یا رویا که بیش از حد طبیعی در خاطر بماند و خواب آلودگی های طی روز از دیگر اختلالات شایع خواب است.

 

صادق نیت ادامه داد: مطالعات نشان می دهند که کیفیت و مدت خواب با پیشرفت و مدرنیته دچار تغییر شده است؛ طی چند دهه گذشته مدت خواب کاهش یافته است که یکی از دلایل آن استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت و رایانه است که باعث می شود فرصت خوابیدن کمتر شود.

 

وی اظهار کرد: افراد زمان زیادی بیدار می مانند و این مساله در بین نوجوانان و جوانان شیوع بیشتری دارد؛ این درحالی است که بیداری خوب به خواب خوب وابسته است و در صورت کم خوابی سلامت افراد به مخاطره می افتد.

 

دبیر انجمن علمی خواب ایران ادامه داد: اختلالات خواب سبب بروز بیماری های زیادی می شود که از جمله آن می توان به دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی، خستگی، کسالت روزانه و خطاهای شغلی اشاره کرد.

 

صادق نیت با اشاره به این که علت این بیماری ها با شرح حال گرفتن دقیق از بیمار باید مشخص شود، افزود: گاهی علت این بیماری ها مشکلات متابولیک نیست و ناشی از اختلالات خواب است که پزشکان باید در بررسی وضعیت خواب بیماران مراجعه کننده، به این مساله توجه داشته باشند.

 

** بهترین زمان خواب و خواب آلودگی

دبیر انجمن خواب ایران با بیان اینکه بهترین زمان خواب از ساعت 22 تا 6 یا هفت صبح است، اظهار کرد: خواب طبیعی باید دارای مدت کافی (هفت ساعت و نیم تا هشت ساعت و نیم) باشد و در صورتی که افراد به دلیل مشغله زیاد در طول هفته، خواب کافی نداشته باشند، باید در روزهای آخر هفته آن را جبران کنند.

 

صادق نیت افزود: در کودکان هرچه سن کمتر باشد، نیاز به خواب بیشتر می شود به طوری که یک نوزاد به حدود 15 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در افرادی که فعالیت ذهنی یا بدنی دارند یا مبتلا به بیماری هستند، نیاز به خواب بیشتر از حد طبیعی است.

 

صادق نیت در خصوص اختلال خواب آلودگی گفت: خواب آلودگی شامل خواب آلودگی طبیعی و غیرطبیعی است؛ خواب آلودگی طبیعی از ساعت 22 آغاز می شود، در ساعت یک تا پنج به اوج خود می رسد و از ساعت پنج به بعد کاهش می یابد.

 

وی افزود: خواب آلودگی در ساعت 13 تا 15 نیز طبیعی است، اما در بزرگسالان نیاز به خواب بعدازظهر نیست هرچند دچار خواب آلودگی باشند.

 

صادق نیت در مورد خواب آلودگی های غیرطبیعی نیز گفت: وقفه های تنفسی در حین خواب شبانه و همچنین برخی بیماری ها سبب بروز خواب آلودگی های غیرطبیعی در ساعت مختلف روز می شوند.

 

وی افزود: خواب آلودگی در شب هنگام به ویژه برای رانندگان بسیار خطرناک است و سبب بروز تصادفات مرگبار می شود که یکی از دلایل تصادفات جاده ای در ایران نیز به شمار می رود.

 

** وقفه تنفسی در خواب

صادق نیت درخصوص اختلال وقفه تنفسی در خواب اظهار کرد: افزایش فشار خون، دیابت و سکته های قلبی و مغزی از جمله عوارض این عارضه است و مطالعات نشان داده است که می تواند 2 تا 10 برابر تصادفات رانندگی را افزایش دهد.

 

وی به کارکرد دستگاه سی پپ ( CPAP ) در رفع مشکل وقفه تنفسی درخواب اشاره کرد و گفت: افرادی که دارای مشکل خروپف کردن در خواب هستند، ابتدا باید توسط متخصص گوش، حلق و بینی جراحی شوند و سپس با استفاده از دستگاه سی پپ قطع تنفس و افت اکسیژن که می تواند باعث سکته قلبی یا مغزی شود، برطرف می شود.

 

صادق نیت اظهار کرد: سالانه 6 فلوشیپ خواب در دانشگاه های کشور تربیت می شوند و در تهران و شهرهای دیگر مانند مشهد، اصفهان، قزوین، کرمان، بندرعباس، تبریز و یزد کلینیک های خواب دایر هستند و به رفع این مشکل بیماران می پردازند.

 

وی گفت: بیمه های پایه این خدمات را پوشش بیمه ای نمی دهند اما اگر این خدمات تحت پوشش قرار گیرد از بروز بسیاری از مشکلات مانند سکته های قلبی و مغزی که سبب تحمیل بار سنگین مالی به بیمه های می شود، می توان پیشگیری کرد.

 

روز 27 اسفند ماه مصادف با هفدهم مارس روز جهانی خواب نامگذاری شده است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------