اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

نوعی از سرطان ریه در کمین زنان سیگاری



  اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی ,سرطان ریه

امروزه تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات دخانی سیگار و قلیان و ... بیش از پیش، زنان را هدف هجوم تبلیغات فریبنده و جذاب خود قرار می‌دهند؛ زیرا زنان علاوه بر اینکه خود می‌توانند در شمار مصرفکنندگان جدید درآیند، الگوی مناسبی نیز برای سیگاری شدن سایر اعضای خانواده خواهند بود.

به گزارش ایسنا، متاسفانه در سال‌های اخیر شاهدیم که با کم شدن زشتی مصرف دخانیات در جامعه، مصرف دخانیات به ویژه قلیان در بین پسران و دختران نوجوان و زنان جوان افزایش یافته و حتی در مواردی، اعضای خانواده بدون توجه به اثرات سوء قلیان، در کنار یکدیگر از آن بعنوان یک وسیله تفریحی یا وسیله‌ای برای افزایش صمیمیت بین خود استفاده می‌کنند.

 

باید توجه کرد که این باور اشتباه است که بگوییم قلیان کمتر از سیگار ضرر دارد. واقعیت این ست که هر وعده قلیان تقریبا با ۴۰ تا ۸۰ نخ سیگار برابری می‌کند. تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات دخانی، از تبلیغات نادرست بسیاری کمک می‌گیرند تا باورهای غلطی را در مورد سیگار و قلیان در جامعه رواج داده و مصرف‌کنندگان بیشتری از بین نوجوانان و جوانان بویژه دختران و زنان جوان جذب کنند. از جمله این باورهای غلط می‌توان به احساس جذاب شدن و جلب توجه کردن، مستقل شدن، بزرگ شدن، اجتماعی شدن، پذیرفته شدن توسط همسالان، الگو گرفتن از هنرپیشه‌ها، رفع عصبانیت، خستگی، رفع دلشوره، تقویت ذهن یا هضم غذا، کم خطر بودن قلیان نسبت به سیگار، بی‌خطر بودن بعضی از انواع تنباکو مثل تنباکوهای میوه‌ای و این باور اشتباه که آب، دود قلیان را تصفیه می‌کند، اشاره کرد.

 

عوارض مصرف دخانیات در زنان

استعمال دخانیات (سیگار و قلیان و ...) عوارض بسیاری را هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آنها عبارتند از بیماری‌های قلبی، عروقی، سکته، بیماری‌های ریوی (مثل سرطان ریه)، سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، معده، مثانه، چروک شدن پوست و زرد شدن دندان‌ها و ... اما بعضی از این بیماری‌ها در زنان سریع‌تر و در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شود و یا شایع‌تر است. به عنوان مثال زنان با تماس با مقدار کمتری دود سیگار، به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، یا یک نوع سرطان ریه به نام آدنوکارسینوما در زنان سیگاری شایع‌تر از مردان سیگاری است.

 

سرطان گردن رحم، بیماری‌های استخوان و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان، از دیگر عوارض استعمال دخانیات در زنان است.

 

بنابر اعلام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده از دخانیات در دوران حاملگی، باعث بروز مشکلات حین زایمان، کاهش میزان شیردهی، تولد نوزاد کم وزن و مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود و حتی ممکن است در دراز مدت بر رفتار کودک تاثیر گذاشته و منجر به افزایش استعداد اعتیاد به نیکوتین در سال‌های بعدی زندگی کودک شود.

 

چه باید کرد؟

بنابراین:

- اگر سیگار یا قلیان می‌کشید، تلاش کنید آن را ترک کنید.

 

- اگر تصمیم دارید باردار شوید، قبل از بارداری سیگار یا قلیان را ترک کنید.

 

- از کشیدن سیگار یا قلیان در حضور فرزندان خود جدا خودداری کنید.

 

- مضرات سیگار و قلیان را به اعضای خانواده‌تان آموزش دهید.

 

- زمانی را برای تفریح کردن در نظر بگیرید و تلاش کنید تفریحات سالمی برای خانواده خود تامین کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------