آب‌های گازدار مخرب مینای دندان



  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,آب‌های گازدار

افرادی که در طول روز مرتب در حال نوشیدن آب‌های گازدار، نوشابه و حتی آب‌های گازدار طعم‌دار هستند، روز به روز بیشتر به مینای دندان خود آسیب می‌زنند.

 به گزارش فارس، دندان‌پزشکان نسبت به مصرف نوشیدنی‌های گازدار هشدار داده‌اند و باور دارند که نوشیدنی‌های گازدار بیش از هر نوشیدنی دیگری به دندان‌ها آسیب می‌زند و مینای دندان را در طول زمان خراب می‌کند. 

 

به گفته محققان دانشگاه لندن، آب‌های گازدار به اندازه دیگر نوشیدنی‌های گازدار مُضر است و حتی اسید آن بیشتر از سرکه و امثال سرکه است.

 

آب‌های گازدار به دلیل داشتن مواد اسیدی موجب آسیب به مینای دندان می‌شوند؛ به علاوه اینکه مانند دیگر نوشیدنی‌های گازدار موجب آسیب به استخوان‌ها نیز می‌شوند و مهم‌ترین دلیل این رویداد عدم جذب کلسیم به‌واسطه گاز کربنیک است. 

 

 pH آب معمولی بدون گاز خنثی و برابر با 7 است اما زمانی که کربنات (شکلی از اسید کربنیک) را به آب معدنی می‌افزاییم، pH  آب به pH اسیدی یعنی حدود 4 یا 3 می‌رسد و در هنگام مصرف نوشیدنی گازدار خون اسیدی می‌شود. 

 

با اسیدی شدن خون به ناچار کلسیم که خاصیت قلیایی داشته از استخوان‌‌ها کشیده می‌شود تا بتواند اسید مازاد را خنثی کند. این عامل به میزان زیادی باعث پوکی بافت استخوان می‌شود. از سوی دیگر کلسیم آزاد شده در کلیه رسوب می‌کند و منجر به بروز سنگ کلیه و ایجاد فشاری مضاعف بر این عضو می‌شود؛ علاوه بر اینکه مشکلات معده نظیر زخم معده و حتی نفخ معده نیز در ادامه اینها بروز می‌کند. 

 

افرادی که در طول روز مرتب در حال نوشیدن آب‌های گازدار، نوشابه و حتی آب‌های گازدار طعم‌دار هستند، روز به روز بیشتر به مینای دندان خود آسیب می‌زنند. 

 

این در حالیست که آب‌های گازدار با تمام مضراتی که برای دندان‌ها  و بدن دارند به عنوان نوشیدنی سالم‌تر در برابر نوشابه‌ها و یا آب‌میوه‌های گازدار معرفی می‌شوند. آبمیوه‌های گازدار علاوه بر فرسایش مینای دندان، فرد را به چاقی و دیابت نیز به تهدید می‌کنند که این مسئله در پی اضافه کردن مواد قندی برای شیرین کردن آب‌های گازدار است. 

 

محققان باور دارند، زرد شدن رنگ دندان یکی از نشانه‌های بارز فرسایش مینای دندان است. 

 

آب‌های گازدار، نوشابه، آب لیمو، سس سالاد ترش، آب‌میوه گازدار، جویدن تکه‌های یخ، دندان قروچه و مصرف الکل به شدت به مینای دندان آسیب می‌زنند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------