توسعه فناوری پوشیدنی برای نظارت بر عملکرد مناطق مختلف مغز



  اخبارپزشکی,خبرهای   پزشکی ,فناوری پوشیدنی

مهندسان موسسه فناوری ماساچوست موفق به توسعه یک فناوری پوشیدنی ساعت مانند شدند که اطلاعات مربوط به فعالیت‌ قسمت‌های مختلف مغز را از پوست و عرق بدن می‌گیرد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال، محققان این پژوهش اظهار کردند: پوست کاملا توسط شاخه سمپاتیک سیستم عصبی خودکار عصب‌دار شده و ما می‌توانیم افزایش فعالیت سمپاتیک مغز را با نظارت بر تغییرات الکتریکی ظریف در سراسر سطح پوست مشاهده کنیم.

 

سیستم عصبی خودکار یا اتونومیک، سیستمی حرکتی است که با تنظیم عمل عضلات صاف، عضله قلبی و غدد در ارتباط است و به عبارتی دیگر این سیستم قسمتی از سیستم عصبی محیطی(PNS) است که رشته‏‌های حرکتی را به عضلات صاف، عضله قلبی و غدد بدن می‏‌فرستد.

 

فعالیت سمپاتیک زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار هیجان یا استرس فیزیکی، عاطفی و شناختی شود. در برخی از شرایط پزشکی، مانند صرع، افزایش قابل توجهی در فعالیت سمپاتیک رخ می‌دهد که مربوط به فعال شدن مناطق خاصی از مغز است.

 

دستگاه‌های پوشیدنی ساعت مانند می‌توانند از حسگرها برای جمع آوری مستمر داده‌ها در زمان واقعی بهره گیرند. تغییرات در فعالیت الکترودرمال در نتیجه فعالسازی آتیپیک در مناطق عمیق مغز رخ می‌دهد.

 

محققان در حال تجاری سازی این فناوری در جهت نظارت بر تشنج هستند.

 

تشنج (seizure) نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیر طبیعی و زیاد در مغز است که می‌تواند به صورت تغییر در وضعیت روانی، حرکات تونیک و کلونیک بروز ‌یابد.

 

وقتی کسی در محدوده زمانی معین دچار تشنج می‌شود، تشخیص آن معمولا صرع است. هنگامی که برخی از مناطق مغز، مانند مناطقی که با اضطراب، درد، استرس و حافظه در طول تشنج فعال می‌شوند، می‌توانند با الگوهای تغییرات الکتریکی در پوست همراه باشند.

 

بنابراین این فناوری جدید می‌تواند کمک شایانی به محققان و پزشکان در جهت شناسایی و تشخیص تغییرات در مناطق مختلف مغز داشه باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------