تشخیص اوتیسم درکودکان با تصویربرداری عصبی



  اخبارپزشکی ,خبرهای   پزشکی ,اوتیسم

مطالعات نشان می‌دهد با استفاده از یک نوع روش خاص MRI می‌توان احتمال ابتلا به اوتیسم را بسیار قبل از مشاهده اولین علایم در زمان نوزادی، تشخیص داد. 

به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، این روش تصویربرداری fcMRI نام دارد و نشان دهنده نحوه فعالیت مناطق مختلف مغز و اتصالاتی است که به احتمال بروز اوتیسم ربط دارند. محققان دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از این روش توانسته‌اند از 11 نوزاد پرخطر، 9 مورد را شناسایی کنند. امکان تشخیص اوتیسم با این روش در دوران نوزادی وجود دارد، با اینکه علایم اولیه معمولا هنگامی که کودک به راه می افتد و در سال های بعد بروز می‌کند. محققان امیدوارند روزی با توسعه این روش بتوانند اوتیسم را بسیار قبل از مشاهده اولین علایم تشخیص دهند.

 

اوتیسم یک اختلال عصبی است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این معلولیت رشدی معمولا در سه سال اول زندگی به طور کامل آشکار می شود. معمولا این سه سال اول، دوره طلایی قلمداد می شود و چنانچه در این دوره مربیان و والدین کودک این عارضه را شناسایی کنند و در صورت درمان و رسیدگی می توان کودک را به مدرسه فرستاد و مهارت های زیادی را به او آموخت.

 

دیر حرف افتادن یا عدم تمایل به صحبت کردن از جمله مهم ترین نشانه های اوتیسم است. 40 درصد از مبتلایان به اوتیسم هرگز صحبت نمی کنند.

 

مشکل در درک دیدگاه گوینده، استفاده از کلمات و عبارت های تکراری ، تکرار رفتارهای کلیشه ای مانند تکان دادن دست یا بدن، تمرکز طولانی مدت روی اشیا ، خودزنی ، پرخاشگری ، ناتوانی در بیان اسم و ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی ازجملهمهم ترین نشانه های اوتیسم به شمار می آید.

 

همچنین علاقه به بازی های تکراری ، خیره شدن به یک شی یا تصویر ، نبود حس همدلی و به اشتراک گذاشتن احساسات، عدم تمایل به ایجاد دوستی با هم سن و سالان نیز از دیگر نشانه های اوتیسم است.

 

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، از هر 150 کودک در سراسر جهان، یک نفر به اختلال اوتیسم (ASD) مبتلا است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------