افزایش ریسک ابتلا به پارکینسون با مصرف لبنیات کم چرب



  اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی , پارکینسون

اگرچه تصور می شود مصرف لبنیات کم چرب سالم تر است اما تحقیق جدید نشان می دهد این عادت با افزایش نسبی ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون همراه است.

 به گزارش مهر، متخصصان بررسی کننده مطالعه تاکید می کنند این یافته ها ابتدایی بوده و هنوز این تاثیر جزئی است.

 

در این مطالعه، محققان داده های حدود ۱۳۰ هزار مرد و زن را بررسی کردند، و عادت مصرف لبنیات آنها را هر چهارسال یکبار و شمار افراد مبتلا به پارکینسون را نیز تحت نظر داشتند.

 

بعد از ۲۵ سال، بیش از ۱۰۰۰ نفر مبتلا به پارکینسون، بیماری عصبی پیشرونده تاثیرگذار بر هماهنگی و حرکت بدن، شده بودند.

 

محققان دریافتند افرادی که حداقل سه وعده در روز لبنیات کم چرب مصرف می کردند ۳۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری در مقایسه با افرادی بودند که فقط روزی یکبار لبنیات می خوردند.

 

محققان با نگاه ویژه به مصرف شیر، پی بردند نوشیدن بیش از یک وعده شیر کم چرب یا فاقدچربی در روز با ۳۹ درصد افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون مرتبط است.

 

چنین ارتباطی در مورد مصرف محصولات لبنی پرچرب نظیر شیر پرچرب مشاهده نشد.

 

کاترین هیوز، محقق ارشد از دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید: «توجه به این نکته مهم است که خطر بیماری پارکینسون همچنان پایین است، حتی در بین افرادی که در مطالعه ما مقادیر بیشتر لبنیات کم چرب یا شیر مصرف می کردند.»

 

به گفته این تیم تحقیق، از بین ۵۸۳۰ فردی که حداقل سه وعده در روز لبنیات کم چرب مصرف می کردند، تنها ۱ درصد (۶۰ نفر) در طول ۲۵ سال پیگیری مبتلا به پارکینسون شد بودند.

 

به گفته هیوز، «دلیل بروز این خطر هنوز مشخص نیست، اما این ریسک می تواند ناشی از یک عامل سوم مرتبط هم با مصرف لبنیات و هم با خود بیماری باشد.»

 

وی در ادامه می افزاید: «یک توضیح احتمالی این مطلب این است که پروتئین شیر موجب کاهش سطح اورات خون، ماده مشتق شده از اسیداوریک دفع شده در ادرار، می شود.»

 

برخی تحقیقات نشان داده اند که میزان نسبتا بالای اورات (اما نه آنقدر بالا که موجب بروز نقرس شود) با کاهش ریسک پارکیسنون مرتبط است.

 

به گفته هیوز، آلاینده های موجود در محصولات لبنی، نظیر آفت کش ها، هم ممکن است در بروز این مشکل دخیل باشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------