مقابله با پشه مالاریا با استفاده از قارچ سمی



 اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی  ,پشه مالاریا

یک گروه بین‌المللی از محققان با همکاری دانشگاه مریلند نوعی قارچ تولید کردند که پشه حامل بیماری مالاریا را هدف گرفته و سمی شبیه به سم عنکبوت و عقرب تولید می‌کند.

 به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، این قارچ که با استفاده از مهندسی ژنتیک دستکاری شده است و قابلیت تولید انواع مختلفی از سموم را دارد، برای انسان و حشرات مفید مانند زنبور عسل مضر نیست، اما حتی یک دانه هاگ این قارچ‌ها می تواند پشه مالاریا را به سادگی از پا در‌آورد.

 

همچنین محققان نوعی قارچ تولید کردند که مانع تغذیه پشه‌ها از خون انسان می‌شود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد تنها پس از پنج روز این قارچ‌ها مانع انتقال 90 درصد از بیماری‌ها توسط پشه‌ها می شوند.

 

نوعی قارچ‌ موسوم به Metarhizium pingshaensei به‌طور طبیعی پشه‌ها را هدف می‌گیرد و هاگ آن قابلیت تخریب اسکلت خارجی پشه‌ها و نفوذ به درون بدن آن‌ها را دارد. اما برای این منظور به مقدار زیادی هاگ نیاز است.

 

محققان به منظور تسریع این فرآیند با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک توانستند ژنوم قارچ را بازنویسی کنند تا این قابلیت هاگ‌ها به شدت تقویت شود. بدین ترتیب قارچ‌ها می‌توانند ترکیبات مختلفی از سم عقرب و عنکبوت را تولید کنند. محققان یک کلید ژنتیکی در قارچ ایجاد کرده‌اند که این ترکیبات سمی تنها در خون پشه‌ها تولید می شود و در محیط زیست یه هیچ عنوان تولید نمی‌شوند.

 

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.

 

این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------