آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

کواکبیان: بخشی از بدنه حکومت علیه بخش دیگر فشار وارد می‌کند/ دوره لباس شخصی و نیروهای خودسر گذشته است



اخبار,اخبار سیاسی,مصطفی کواکبیان

دبیر کل حزب مردم سالاری با بیان اینکه 'نباید عملکرد دولت پای اصلاح طلبان نوشته شود'، گفت: ما باید یک مرزبندی میان خودمان هم داشته باشیم، بطوری که اگر در جایی دولت کم کاری کرد یا مشکل داشت، مثلا درباره وعده هایی که در دوره تبلیغات انتخاباتی داده شد، نگویند شما اصلاح طلبان مقصر هستید.

به گزارش جماران، «مصطفی کواکبیان» گفت: من قبل از درگیری های دی ماه 96 در مجلس گفتم، «آقای روحانی، همشهری عزیزمان، بعضی از مشکلات باید جدی پیگیری شود، حالا اگر نمی گذارند، بیا به مردم توضیح بده، بگو ما داریم اقدام می کنیم ولی چوب لای چرخ ما می گذارند. عضو فراکسیون امید مجلس افزود: ما در روی کارآمدن این دولت نقش داشته ایم. در دوران انتخابات ریاست جمهوری طی 10 روز در 43 شهر سخنرانی کردم و به 12 دانشگاه رفتم و اصلا هم پشیمان نیستم و الان هم با کمال افتخار به این دولت رای می دهم.

 

وی با بیان اینکه 'نباید عملکرد دولت پای اصلاح طلبان نوشته شود'، گفت: ما باید یک مرزبندی میان خودمان هم داشته باشیم، بطوری که اگر در جایی دولت کم کاری کرد یا مشکل داشت، مثلا درباره وعده هایی که در دوره تبلیغات انتخاباتی داده شد، نگویند شما اصلاح طلبان مقصر هستید.

 

کواکبیان در عین حال این را هم گفت که 'دولت روحانی خودش را هیچ وقت اصلاح طلب ندانسته است و ما هم او را اصلاح طلب نمی دانیم.' 

 

بخشی از بدنه حکومت علیه بخش دیگر فشار وارد می کند

مصطفی کواکبیان در مورد ارسال پیامک های تهدیدآمیز و جوسازی برای تصویب نکردن لایحه پیوستن ایران به معاهده مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت: در ماجرای چهار لایحه، پیامک های تهدیدآمیز از طرف افراد و گروه های بدون اسم و رسم فرستاده شد که در آنها نوشته شده بود: «می آییم دفترتان را به آتش می کشیم» یا «خونت پای خودت است.»

 

کواکبیان با بیان اینکه اهل پیگیری این پیامک ها از طریق دستگاه قضا و پلیس فتا نیست، افزود: «این به سیم آخر زدن انتقاد نیست، انتقام است. این افراد اگر فرصت کنند، می خواهند چوب لای چرخ بگذارند و دودستگی و تفرقه ایجاد کنند. چه کسی از این اقدامات سود می برد ، الا کسانی که ذره ای سر سازش با نظام ندارند و دنبال براندازی نظام هستند؟ قطعا براندازان بیشترین استفاده را از این اختلافات می برند.» 

 

وی، با بیان اینکه 'در گذشته هم شاهد این قبیل اقدامات برای فشار بر قانونگذاران در زمان تصویب برجام بوده ایم'، گفت: این اقدامات خودجوش نیست و سازماندهی شده است و عیب کار اینجاست که برخی از بدنه حکومت، عده ای را برای انجام چنین کارهایی سازماندهی می کنند.

 

کواکبیان با طرح این سوالات که 'در مجلس به آنها گفتم همه جا این جوری هستید؟ و اینقدر دغدغه کشور و مملکت را دارید؟' ، اضافه کرد: از سر شب تا سحر، بالای 600 پیامک ارسال کردند، فهمیدم که لایحه (تامین مالی تروریسم) در دستور کار فردای مجلس است.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما در نظام های سیاسی دنیا علاوه بر گروه های رسمی، عوامل ذی نفوذ و گروه فشار هم داریم که این گروه های فشار برخاسته از جریان حزبی و متن جامعه هستند، اما عیب کار این است که بخشی از بدنه حکومت علیه بخش دیگر گروه فشار شوند.

 

تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به نفع کشور است

کواکبیان در خصوص لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم (FATF) ،با اشاره به این که موافق پیوستن ایران به FATF است، گفت: در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، به 10-12 نکته در مورد پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اشاره کردم و گفتم بی جهت این مسائل را به رهبری نسبت ندهید. رهبری اخیرا 2 سخنرانی در مورد برجام و مباحث بین المللی داشته اند و اشاره ای به بحث مربوط به FATF نکرده اند. 

 

وی افزود: برخی نمایندگان گفتند پیوستن به این کنوانسیون برای امنیت کشور ضرر دارد، حال آنکه در جلسه غیرعلنی از شورای عالی امنیت آمدند و گفتند اتفاقا اگر تصویب کنیم به نفع امنیت کشور است. این چهره سیاسی اصلاح طلب در توضیح بیشتر درباره کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، گفت آمریکا خوشحال است که ما عضو کنوانسیون نیستیم، چرا که تصویب این لایحه به معنای مقابله با آمریکاست. 

 

وی افزود: همه بحث کنوانسیون این است که سیستم بانکی ما از حالت تعلیق در بیاید و به لیست سیاه برنگردیم. در مجلس هم گفتم 188 کشور مانند سوریه، روسیه و عراق به این کنوانسیون پیوسته اند، آیا همه این کشورها تابع استعمار و ذلت هستند؟ کشورهایی که به این کنوانسیون نپیوستند، کره شمالی است که اساسا توسط FATF تحریم شده است، سودان جنوبی است که دولت مرکزی ندارد و کشوری به نام «تووالو» است که نخستین بار است اسمش را شنیده ام. 

 

نماینده مردم تهران اظهار داشت: در مجلس گفتم تعریف تروریسم در کنوانسیون به این معنا نیست که هرآنچه آنها تشخیص بدهند، ملاک و معیار است. اکنون سازمان ملل جبهه النصره، القاعده، طالبان و داعش را تروریست می داند و حماس و حزب الله در این لیست نیست، تازه اگر کشوری بیاید بگوید این گروه ها تروریست هستند، می توانیم بگوییم تعریف ما از تروریسم تفاوت دارد. همچنین ما می توانیم منافقین را مورد پیگرد قرار دهیم. اینکه عوامانه بگوییم که با تصویب این کنوانسیون، باید «حاج قاسم سلیمانی» را تحویل دهیم، اشتباه است. 

 

وی گفت: در این کنوانسیون ماده ای وجود دارد که براساس آن هر زمان که خواستیم می توانیم خارج شویم. ما الان داریم جلوی یک ضرر قطعی را می گیریم. بعضی ها به احتمال «ضرر آتی»، خودشان را در ضرر «قطعی فعلی» می اندازند. عقل هم چیز «قشنگی» است. دفع ضرر فعلی مهمتر از احتمالات آتی است. در مجلس گفتم که نپیوستن به این کنوانسیون یعنی خود تحریمی. 

 

کواکبیان یادآور شد: FATF یک گروه بین المللی ویژه اقدام مالی است. بعضی ها می ترسند که با پولشویی مقابله شود، درحالی که مقابله با پولشویی موجب شفافیت می شود یا مبارزه با تامین مالی تروریسم، به ما کمک می کند. به نظر می رسد اینها احساس می کنند با تصویب این لوایح، سیستم بانکی ما نظم و نسقی می گیرد. در مجلس گفتم حتی بانک مرکزی عراق هم به دلیل عضویت در FATF با ما کار نمی کند. 

 

کواکبیان، از رئیس مجلس بخاطر تعویق تصویب و مسکوت گذاشتن این کنوانسیون که به گفته وی اتفاقا (آقای لاریجانی) هم با آن موافق بوده، انتقاد کرد و گفت: اگر این لایحه در مجلس مطرح می شد ، رای می آورد و حتی اگر یک ماه پیش هم مطرح می شد، باز رای می آورد. 138 نماینده ای که رای به مسکوت ماندن دادند مخالف تصویب کنوانسیون نبودند.

 

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: برخی نمایندگان طومارهای عجیب و غریبی جلوی تریبون مجلس انداختند که کارشان شبیه آتش زدن پرچم آمریکا بود، هنوز از برجام خارج نشده ایم، آنها برجام را آتش زدند. «این افراد 20 نفر هستند و رئیس (مجلس) به نوعی از آنها حساب می برد.» 

 

وی در ادامه از تلاش هایش برای تصویب این لایحه سخن گفت و افزود: به آنها (نمایندگان مخالف) گفتم «شما طوماری با امضای 50 هزار نفر آوردید، ولی لشکر بیکاران ما میلیون ها نفر هستند ، باید فکری برای آنها بکنید.» این در حالی است که پس از تصویب لایحه، شورای نگهبان باید نظر دهد، یعنی شورای نگهبان هم می خواهد در راستای استعمار تصمیم بگیرد؟ نمی دانم این نمایندگان با چه منطقی عمل می کنند.

 

برخی در شعار پیرو رهبری هستند

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از این گفت وگو ، در خصوص اتفاقات راهپیمایی روز قدس و توهین به رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به باورم (این افراد) در شعار پیرو رهبری هستند، اما حرف شنوی ندارند. 

 

وی افزود: روز قبل از این اتفاق (چهاردهم خردادماه)، رهبری در حرم مطهر امام (ره) فرمودند که رئیس انرژی هسته ای این کارها را بکند. یعنی روز قبلش رهبری او را مخاطب قرار می دهند و تایید می کنند، بعد عده ای اینطور رفتار می کنند، پس معلوم است که این افراد تابع رهبری نیستند.

 

دبیر کل حزب مردم سالاری، برخی شعارهای سر داده شده در روز قدس را در شان این جنبش و مراسم بزرگ ندانست و گفت: در راهپیمایی روز قدس به جای اینکه به رژیم صهیونیستی ناسزا بگویند و شعارهای جدی بدهند، شعار «جینگیلی مینگیلی» سردادند! 

 

وی خواستار پیگیری این رفتارها از سوی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی شد و افزود: دستگاه قضایی یک بار برای همیشه ورود کند. فکر می کنم هنوز ما قواعد بازی سیاسی را یاد نگرفته ایم تا بتوانیم رفتار، منش و بینش سیاسی خود را متناسب با مقررات جامعه قاعده مند کنیم.

 

کواکبیان تاکید کرد: معتقدم کار افراط و تفریط زمینه را برای اختلاف میان مسئولان بوجود می آورد. نمی گویم انتقادی نشود، بنده شدیدترین انتقادات را در مجلس به رییس جمهوری، برخی از وزرا، قوه قضاییه و خود مجلس داشته ام، با این حال برادروار در کنار هم کار می کنیم. انتقاد کردن اگر از سر دلسوزی باشد، حُسن کار است، چون معایب را اصلاح می کند، اما اقدامات برخی ها انتقاد نیست.

 

مدعی پیروی سیره حضرت علی (ع) هستیم ولی مانند ماکیاول رفتار می کنیم

کواکبیان در ادامه گفت: ما باید معتقد به اصولی باشیم. معتقدم که اصلاح طلب ها هم اصول و پرنسیبی دارند، حالا کسی که خودش را اصولگرا می داند حتما باید تابع اصولی باشد. 

 

«به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشیم. می خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم (چرا) آن را به خون شهدا و تاریخ استعمار ایران و... ربط می دهیم؟ عزیزی که به من پیامک می زنی (و می نویسی) تو داری خیانت می کنی، با این پیامک تو داری خیانت می کنی.»

 

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: در یکی، دوباری که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدم، گفتم دولت من، دولت اخلاق است. ما گمشده ای در جامعه داریم و آن اخلاق است، با رعایت آن خیلی از کارهای ما حل می شود. مدعی پیروی از حضرت علی (ع) هستیم، اما خیلی فاصله با سیره عملی آن حضرت داریم. در قانون اساسی گفته شده که رئیس جمهوری باید پاسدار ارزش ها و اخلاق جامعه باشد و نمایندگان هم سوگند یاد کرده اند از مبانی ارزشی و اخلاقی پاسداری کنند، اما بعضی ها با ایده «هدف، وسیله را توجیه می کند»، پیرو آقای ماکیاول هستند و برای رسیدن به هدفشان حاضرند هر ارزشی را ذبح کنند و این مساله را توجیه می کنند. 

 

کواکبیان، به مخالفان پیشنهاد کرد، در قالب تشکل های سیاسی و رسمی، بصورت شفاف، با سیاست های دولت و مصوبات مجلس مخالفت کنند و از وزارت کشور هم خواست در اعطای مجوزها تسهیل کند و تحمل داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: پس از حوادث دی ماه 96 گفتم، وزارت کشور در هر شهر جایی را آماده کند تا گروه ها در آنجا حرف های خود را بزنند. ما در مجلس به دنبال طرح تامین امنیت اجتماعات هستیم و معتقدیم دوره لباس شخصی و نیروهای خودسر گذشته است.

 

عملکرد دولت به پای اصلاح طلبان نوشته نشود

کواکبیان در مورد عملکرد فراکسیون امید و اصلاح طلبان مجلس گفت: افرادی که در ایام انتخابات به توصیه دولت در لیست (امید) گنجانده شده اند، نه تنها یک بار هم نگفته اند اصلاح طلب هستند، بلکه در فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هم شرکت نکرده اند. 

 

'در روز اول، تعداد ما 157 نفر بود و حتی فرم امضا کردند، ولی در جلسات شرکت نکردند، اینها نه به دلیل اصلاح طلبی بلکه بخاطر مخالفت با احمدی نژاد در لیست وارد شدند، بطوری که هر کس 4 تا شعار بیشتر علیه احمدی نژاد می داد، می گفتند بیاید. اما به ماهیت اصلاح طلبی فرد توجه نشد.

 

کواکبیان درباره آینده جریان اصلاح طلبی نیز ادامه داد: لذا گفتیم شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نقض دارد، بنابراین ، طرح «پارلمان اصلاحات» را ارائه دادیم که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب شد، منتهی باید جدی پیگیری شود. همچنین گفتیم 4 هزار نفر منتخب احزاب اصلاح طلب از سراسر کشور بیایند و کاندیدای نهایی ریاست جمهوری تعیین کنند و شورایی برای لیست نمایندگان مجلس یازدهم، خبرگان و شوراهای شهر تصمیم گیری کنند. 

 

وی گفت: برای ایجاد احساس مشارکت جویی در بدنه اصلاح طلبی این کار را کردیم. خیلی از اصلاح طلبان می گویند «نردبام هستیم، می آییم کمک می کنیم، اما دیگران می روند رئیس می شوند و ما را فراموش می کنند.» 

 

در بدنه دولت یکسری افرادی هستند که من اسم آنها را «مردانی برای تمام فصول» و «انسان های دوزیست» گذاشته ام، خوب بلدند خودشان را تطبیق بدهند. اصلاح طلبان می گویند ما مردم را به صحنه می کشانیم، اما دیگران بهره برداری می کنند. 

 

سرکار آمدن اصولگرایان کسی را تهدید نمی کند

کواکبیان در ادامه همین بحث به صراحت گفت که بر سرکار آمدن اصولگرایان کسی را تهدید نمی کند، اما اگر مردم بالای 50 درصد در انتخابات شرکت نکنند، اصولگرایان خود به خود انتخاب می شوند. 

 

وی افزود: 11 درصد مردم تهران در انتخابات شورای شهر دوم شرکت کردند، 4 درصد این آرا متعلق به لیست آبادگران بود و با آرای نیمی از اعضا، احمدی نژاد شهردار تهران شد، یعنی 2 درصد آرای واجدین شرایط! اینها می خواهند مردم مایوس شوند. به همین دلیل یک عده نمی خواهند حزب در کشور شکل بگیرد.

 

احمدی نژاد بخاطر دوستانش طرفدار آزادی و دموکراسی شده است

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: من اولین نفری بودم که به آن یکی همشهری خودم گفتم: «آقای احمدی نژاد، این شعارهایی که در مورد آزادی و دموکراسی می دهی به قیافه شما نمی آید. 8 سال (ریاست جمهوری) تو را تجربه کردیم و دیدیم علیه دموکراسی و آزادی عمل کردی».

 

وی افزود: همین «سعید مرتضوی» که بود و چه بلاهایی بر سر ما در مطبوعات می آورد؟ مرتضوی ساعت سه نیمه شب به منزل ما زنگ می زد می گفت نیروها به چاپخانه ریخته اند و روزنامه دارد، تعطیل می شود و باید فلان مطلب را بردارید، ما هم بچه حرف شنویی بودیم و مطلب را برمی داشتیم، سپس ساعت 3 بامداد چند شب بعد می دیدم نه ویراستار و تایپیست داریم و نه حروفچین و صفحه بند! 

 

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری در ادامه همین بحث اضافه کرد: برخی مواقع مجبور می شدیم بخشی از روزنامه را سفید چاپ کنیم. بعد مرتضوی زنگ می زد می گفت 'غلط زدید و چرا (فلان) قسمت را سفید چاپ کردید. مردم می فهمند ما به شما گفتیم' ، ما هم به بچه های چاپخانه می گفتیم جای خالی را با گُل یا چیز دیگری پر کنید. بار دیگر تماس می گرفت که چرا اشتباه می زنید چرا در صفحه سیاسی، گُل کار کرده اید، بالاخره یکبار داغ کردم و گفتم هرکاری می خواهی بکنی بکن، بیا روزنامه را ببند. 

 

کواکبیان ادامه داد: از صدقه سر محمود آقا احمدی نژاد خیلی فشارها را تحمل کردیم، هم در بحث 3 هزار میلیارد تومانی و تامین اجتماعی و... الان هم اگر سه، چهار نفر از دوستانش را بازداشت نمی کردند، اینقدر «جزع فزع» نمی کرد. اینقدر طرفدار مردم و حقوق شهروندان نمی شد.

 

کواکبیان در مورد پایگاه مردمی تفکر احمدی نژاد گفت: آن زمانی که برخی ها تمام قد برای احمدی نژاد کار می کردند، او پایگاهی نداشت، الان که آنها مقابل او هستند. در امامزاده صالح، به من گفتند (طرفداران احمدی نژاد) 200 نفر بیشتر نبودند که عمدتا از اطرافیان وی هستند.

 

نتیجه ای از فیلترینگ نمی گیریم

کواکبیان در مورد مسدود سازی تلگرام هم گفت: از اول معتقد بودم که باید از چندسال پیش به فکر تقویت پیام رسان های داخلی باشیم. فیلترینگ نتیجه نمی دهد و الان هم خیلی ها از فیلترشکن استفاده می کنند تا جایی که سخنگوی قوه قضاییه گفته است افرادی که از تلگرام استفاده می کنند جرم مرتکب شده اند. این چه حرفی است که می زنید مگر می شود 25 میلیون استفاده کننده از تلگرام را مجرم دانست؟ به زور نمی شود، باید راهکاری تدوین کرد که مردم انتخاب خودشان را داشته باشند. 

 

نماینده مردم تهران افزود: در مجلس به رئیس جمهوری تذکر دادم و گفتم اینها می گویند رئیس جمهوری طرفدار فیلترینگ است، اما معلوم شد که وی مخالف فیلترینگ است. کاری که قاضی انجام داده است رویه رایجی نیست و باید از شورای عالی فضای مجازی مصوبه می گرفت و روال قانونی اش را طی می کرد.

 

وی در خاتمه با بیان اینکه 'باید به فکر استفاده بهینه از ابزار نوین به نفع منویات خودمان باشیم'، یادآور شد: یک زمانی بلندگو، ویدیو و تلویزیون را حرام می دانستند، حال آنکه باید کاری کنیم که مخاطب به سمت ما جذب شود. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------