آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

کواکبیان: یأس بزرگترین ضربه را به اصلاحات می‌زند



اخبار,اخبار سیاسی,کواکبیان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مأیوس شدن بزرگترین ضربه را به اصلاحات می زند.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان شامگاه پنج شنبه در نشست بررسی آینده اصلاحات در ایران که در هتل آبان برگزار شد، اظهار کرد: دولت در مورد مشارکت زنان، جوانان و اقوام و مذاهب در مدیریت کشور شعار داد اما کمتر به آن عمل کرد. جای تاسف است که کاهش سن مدیریت را شاهد نیستیم. متوسط سن دولت ما بالای ۵۶,۵۷ سال است در حالی که قرار بود این سن کاهش یابد. همچنین هیچ وزیر زنی معرفی نشد. حتی یک معاون زن داشتیم که جای آن به مشاور داده شد. درحال حاضر هم فقط تعدادی مشاور زن داریم. باید برای حضور بیشتر زنان در عرصه سیاست راهکارهای قانونی مطرح شود.

 

وی با بیان اینکه معنای لغوی اصلاحات سامان بخشیدن به امور نابسامان جامعه است، گفت: مفهوم اصلاحات همچنان مبهم است، سه تعریف و ویژگی برای اصلاحات قائل هستیم. ما فعلا اصلاحات دَر هستیم نه اصلاحات بَر. ما می‌گوییم با حفظ این سیستم نابسامانی‌ها را سامان دهیم. دومین ویژگی این است که اصلاحات از بالا به پایین نیست بلکه از پایین به بالاست. توده های مردم و خواسته ‌های آنان است که مسیر اصلاح طلبی را تعیین می‌کند. ویژگی مهم دیگر این است که اصلاحات دنبال از بین بردن فسادهای مختلف اجتماعی، سیاسی، مالی، اخلاقی و... است. اصطلاحات باید دنبال این باشد که هر فسادی را از بین ببرد.

 

وی درخصوص آینده اصلاحات اظهار کرد: باید حتما موضوعات افق ۱۴۰۴ را ببینیم و به آنها عمل کنیم چون این چشم انداز آینده ایران است. بسیاری کشورهای منطقه درحال جلو زدن از ما هستند. در سند چشم انداز گفته شده ایران به  دهمین اقتصاد برتر دنیا و اولین در منطقه تبدیل شود. بنابراین رسالت سنگینی برعهده ماست که فقط هفت سال برای تحقق آن وقت داریم.

 

مایوس شدن بزرگترین ضربه را به اصلاحات می زند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از این دولت برای تسهیل اصلاح طلبی حمایت کردیم اما نردبان شدیم، افزود: ما در زمان انتخابات با این عشق که قرار است اصلاحاتی انجام شود شعار دادیم و سخنرانی برگزار کردیم. الان هم نباید مأیوس شویم. این موضوع که دچار یاس شویم و بگوییم نمی‌دانیم  که آینده چه می شود، بزرگترین ضربه را به اصلاح‌طلبان می‌زند. باید روحیه امید و اعتماد به پیشرفت خودمان داشته باشیم.

 

معنای اصلاح طلبی لزوماً داشتن قدرت رسمی نیست

کواکبیان ادامه داد: حتما در آینده اصلاحات باید مدنظر باشد که لزوما داشتن قدرت رسمی معنای اصلاح طلبی نیست. اصلاحات قرار نیست از طریق دولت انجام شود بلکه از پایین به بالاست. خارج از قدرت هم می شود با برنامه‌هایی که در توده مردم پیگیری می‌کنیم اصلاحات انجام دهیم. برای رفع مشکلات کشور همه باید دست به دست هم دهیم. به همین دلیل اصلی‌ترین مسأله ما اصلاح طلبان، مردم هستند.

 

راه اصلاحات با دولت مرزبندی شود

وی درخصوص اصلاحات در افق سه سال آینده تصریح کرد: باید چند کار انجام دهیم. اول اینکه راهمان را با دولت فعلی مرزبندی کنیم. ما افتخار می‌کنیم که از این دولت حمایت کردیم و خواهیم کرد و از آن پشیمان نیستیم اما این موضوع به معنای این نیست که هرکار خرابی دولت انجام دهد به پای اصلاح‌طلبان نوشته شود. در عین حمایتی که از دولت داریم باید گفت نه دولت خود را اصلاح طلب می‌داند نه ما آن را اصلاح طلب می‌دانیم، با تعاریفی که از اصلاح طلبی گفتیم.

 

این عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه اصلاحات باید مشارکت گسترده مردم را در عرصه‌های مختلف داشته باشد، افزود: تجربه نشان داده اگر مردم زیر ۵۰ درصد در انتخابات مشارکت کنند ما در آن انتخابات باخته‌ایم و هنگامی که مشارکت بالای ۵۰ درصد بوده پیروز شده‌ایم.

 

کواکبیان با اشاره به لزوم اتحاد و انسجام احزاب اصلاح طلب عنوان کرد: احمدی‌نژاد حاصل عملکرد ما در سال ۸۴ است که هر کدام از حزب‌های ما از افراد مختلف حمایت کردند.

 

وی در خصوص پرهیز از تمامیت خواهی گفت: ایده ای تحت عنوان پارلمان اصلاحات مطرح کرده‌ایم. یکی از دلایلی که در دموکراسی مشکل داریم این است که اجازه مانور را به احزاب نمی‌دهند. در پارلمان اصلاحات چهار هزار نفر از دل احزاب با سازوکار مشخص انتخاب می‌شوند و اجتماع و نامزدهای نهایی ریاست جمهوری از دل آنها درمی‌آید. همچنین شورایی ایجاد شود که لیست انتخابات مجلس را انتخاب کنند. یکی دیگر از وظایف این پارلمان مانیفست اصلاحات باید باشد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اینکه برخی افراد چوب لای چرخ دولت بگذارند طبیعی است، اما ما می‌گوییم از طریق روال قانونی عمل کنند. اصلا بیایند دولت در سایه تشکیل دهند و برای سه سال آینده برنامه ریزی داشته باشند و وزرا، استانداران و ... خود را انتخاب کنند. کاملا دموکراتیک عمل کنند. اینکه در راهپیمایی روز قدس به رییس انرژی اتمی توهین کنند کار درستی نیست. همچنین ما نمی‌پسندیم در مجلس پرچم آمریکا و برجام  را آتش بزنند. مخالفین دولت منطقی و از طریق معیارهای عقلانی کار خود را پیش ببرند.

 

عده ای قسم خورده‌اند دولت را زودتر از موعد برکنار کنند

کواکبیان افزود: معتقدم عده ای قسم خورده‌اند به هر شکلی دولت را زودتر از موعد برکنار کنند. برخی گفته‌اند مثل بنی صدر می‌کنیم. خیر اینگونه نیست که این اتفاق رخ دهد. این موضوع روال قانونی دارد. ما اصلاح طلبان کمک نمی‌کنیم در زمین آنها و کارهایی نمی‌کنیم که این اتفاق رخ دهد.

 

وی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه آزادی عنوان کرد: آقای رییس جمهور بالاخره مجبور شد آزادی را آزاد کند. هیچ اتفاق ویژه‌ای هم رخ نداد در حالی که سایت‌های اصول‌گرا گفتند بی‌حیایی دامن زده شد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش مجلس در برون رفت از مشکلات فعلی اقتصادی گفت: یک جنگ تمام عیار اقتصادی در دنیا علیه ما درست شده است. باید ببینیم آیا ما خود را آماده کرده‌ایم برای این موضوع. برخی اعتقاد ندارند که در این جنگ به دولت کمک کنند. ما که نقض عهد نکردیم آمریکا کرده اما برخی به دولت بد و بیراه می‌گویند. این درد مشترک باید در  سه فراکسیون مجلس بررسی شود و دست به دست هم دهیم برای تصویب طرح هایی که به نفع مردم است و ما را در جنگ اقتصادی پیروز می کند. اگر صدای واحدی باشد بسیار موثر است.

 

کواکبیان در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا اصلاح‌طلبان هیچگاه پشت‌هم نبوده‌اند، شعارهایشان را فراموش می‌کنند و از مردم حمایت نمی‌کنند؟ گفت: این موضوع درستی است. آنها که فقط دنبال کسب قدرت سیاسی هستند دعوایشان می شود اما اگر هدف والاتر یعنی سامان دادن به نابسامانی‌ها را ببینند به بدنه اصلی و مردم اعتقاد دارند و تلاش می‌کنند که مردم مایوس نشوند. علت اینکه مقداری یاس در بدنه ایجاد می‌شود این است که برخی فراموش می‌کنند چه افرادی آنها را به قدرت رسانده‌اند و فکر می‌کنند قدرت آنها همیشگی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------