علی خرم: بستن تنگه هرمز یعنی تهدید نظامی/ موضع رسمی دولت نسبت به درگیری نظامی اعلام شود



اخبار,اخبار سیاسی,تنگه هرمز

کارشناس مسائل سیاست‌خارجی معتقد است سخنان حسن روحانی درباره بستن تنگه هرمز به معنای تهدید نظامی است لذا اگر ایران قادر به بستن تنگه هرمز نباشد فقط به صورت بی‌خود اقدام به تهدید دیگران کرده است.

به گزارش رویداد۲۴، موضوع بستن تنگه هرمز موضوع جدیدی نیست. نخستین بار پس از انقلاب در زمان جنگ این بحث مطرح شد و اعلام شد تنگه هرمز برای کشورهایی که به صدام کمک می‌کنند، بسته می‌شود. این اقدام البته عملی نشد و مسکوت ماند. در دولت احمدی نژاد با افزایش تحریم‌ها این موضوع مجددا مطرح شد. پس از چند سال دوباره موضوع بستن تنگه هرمز با سخنان حسن روحانی به میان آمده است: «امکان ندارد نفت منطقه صادر شود و نفت ایران صادر نشود» این بخشی از سخنان حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در سوییس است که البته واکنش‌های داخلی و خارجی بسیاری را به همراه داشت. 

 

چند روز گذشته حسن روحانی در سفری که به سوییس داشت، در سخنانی و با توجه به تحریم‌های نفتی جدیدی که علیه ایران صورت گرفته است، اعلام کرد که ممکن نیست نفت منطقه بدون نفت ایران به دنیا صادر شود. همه کارشناسان این سخنان را به معنای بستن تنگه هرمز از سوی ایران دانستند و به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداختند و آمریکا نیز صراحتا اعلام کرد که اگر ایران دست به چنین کاری بزند با برخورد نظامی توانایی باز نگاه داشتن تنگه را داریم. 

 

علی خرم، کارشناس مسائل سیاست‌خارجی در گفت و گو با رویداد۲۴ با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان مبنی بر ممکن نبودن صادرات نفت منطقه بدون فروش نفت ایران، گفت: ریاست جمهوری و وزارت خارجه باید در این خصوص که آیا این سخنان به معنای بستن تنگه هرمز و اعلام درگیری نظامی بوده است یا نه را بدهند، اما معتقدم  واکنش آمریکا و عربستان به این حرف این است که آنها نیز این سخنان را به معنای تهدید نظامی در نظر گرفتند و حتی روز گذشته نیز اعلام کردند که ما توانایی باز نگاه داشتن تنگه هرمز را از نظر نظامی داریم. 

 

بستن تنگه هرمز موضوع نظامی است

خرم ادامه داد: اینکه آقای روحانی از قبل این موضوع را پیش‌بینی می‌کردند یا خیر، آیا هماهنگ شده بود که اگر اینگونه شود پای ایران یه درگیری نظامی حاضر می‌شود و ... را نمی‌دانیم و باید دولت موضع رسمی خود را در این خصوص ارائه دهد. 

 

این کارشناس مسائل سیاست‌خارجی با بیان اینکه این سخنان و این مباحث بحث نظامی است نه بین‌الملل، تصریح کرد: جواب این بحث را باید در مسائل نظامی جستجو کرد و باید سوال کرد که آیا از نظر نظامی، ایران قادر خواهد بود که تنگه هرمز را باز نگاه دارد یا نه؟ آیا دیگران با بستن تنگه هرمز، با ایران برخورد می‌کنند یا نه؟ ما این سخنان را باید از نظر نظامی مورد بررسی قرار دهیم. 

 

اگر قادر به بستن تنگه‌هرمز نباشیم فقط بیخودی دیگران را تهدید کرده‌ایم

خرم با اشاره به اینکه سخنان روحانی به معنای تهدید نظامی است، خاطرنشان کرد: آمریکا و اسرائیل و فرماندهی در خلیج فارس نیز جواب این تهدید را داده‌اند و به نوعی طرفین اکنون تکلیفشان را می‌دانند. اگر ایران قادر به بستن تنگه هرمز باشد، حرف روحانی مناسب است، اما اگر قادر به بستن تنگه هرمز نباشد، ما بیخود فقط دیگران را تهدید کرده‌ایم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------