آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

وزیر کشور: دستگاه قضایی باید با فساد اقتصادی قدرتمندانه برخورد کند/ چرا می‌گوییم فلانی فساد دارد ولی گذشت می‌کنیم؟



اخبار,اخبار سیاسی,وزیر کشور

وزیر کشور با بیان اینکه اگر در شرایط جنگ قرار داریم نمی‌توان عادی تصمیم گرفت گفت: چرا می‌گویم فلانی فساد دارد ولی گذشت می‌کنیم، در حالی که باید دستگاه قضایی قدرتمندانه با فساد اقتصادی برخورد کند.

به گزارش تسنیم، عصر امروز جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه اشتغال آذربایجان غربی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و با شرکت تعدادی سه تن از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و منتخبانی از فعالان اقتصادی و بازرگانی بخش خصوصی در محل سالن مرحوم عطایی برگزار شد.

 

اگر چه وزیر کشور از روز چهارشنبه وارد ارومیه شده بود اما آنچه که از برنامه‌های حضور وی در آذربایجان غربی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت بازدید رحمانی فضلی از مرز سرو در 50 کیلومتری ارومیه در مجاورت کشور ترکیه بود.

 

وزیر کشور در این جلسه با تشریح اوضاع کشور اظهار داشت: برای سامان بخشی به اوضاع اقتصادی و توسعه کشور به عنوان وزیر کشور از رئیس جمهوری درخواست تشکیل یک کارگروه را داده‌ام که به صورت 24 ساعته فعالیت کند و قول می‌دهم هر کسی به این کارگروه مراجعه کند اگر مشکل قانونی نداشته باشیم در عرض کمتر از 48 ساعت مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

 

عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه هم اکنون در کشور فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و همچنین مواجه هستیم خطاب به فعالان اقتصادی استان افزود: هیچ وقت کشور را با آمریکا، کانادا و سایر کشورهای خارجی مقایسه نکنید اینجا ایران است کشوری که تنها 40 سال است مستقل شده است.

 

استمرار 40 ساله مقاومت ملت ایران در برابر دشمن

رحمانی فضلی گفت: اینجا ایران است کشوری که 40 سال است ظالمانه از هر جهت بر او می‌تازند و ما مقاومت می‌کنیم اینجا کشوری است که قلدرترین کشور دنیا زیر تعهد بین المللی زده و از امضای خود حمایت نمی‌کند و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کند.

 

وزیر کشور با اشاره به تهدیدات مختلف پیش روی کشور عنوان کرد: در 40 سال گذشته ایران راه 300 ساله را طی کرده و ما همان کشوری هستیم که می‌گفتند با این تحریم‌ها در کمتر از دو ماه نابود می‌شود.

 

وی تصریح کرد: آنها چشم دیدن تکنولوژی و پیشرفت روز افزون کشور به خصوص در بخش انرژی صلح آمیز هسته‌ای را ندارند و دستیابی به این تکنولوژی آنها را نگران کرده است.

 

رحمانی فضلی گفت: آنها می گویند ما باید حق مسلمانان را در منطقه پایمال کرده و تمدن آنها را نابود کنیم و کشوری مثل ایران نیز نباید جلوی ما بایستد، امروز نگاه کنید از سوریه، لبنان، عراق، یمن و افغانستان چه اعتباری مانده است اگر می‌خواهید ایران را با آمریکا و کانادا و غیره مقایسه کنید باید همه این موارد را مدنظر گرفته و باهم مقایسه کنید.

 

ایران در چند جبهه با دشمن در حال جنگ است

وزیر کشور افزود: اگر امروز شاهد تجمع ثروت در کشورهای غربی هستیم نتیجه 200 سال غارت سایر کشورهاست، زمانی انسانها را مثل حیوان در کشتی‌هایشان بار زده و برده داری کردند.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما امروز در چند جبهه با دشمنان می‌جنگیم، افزود: امروز برای اداره کشور در شرایط راحتی تصمیم نمی‌گیریم شرایطی که در به وجود آمدن بخشی از آن مقصر نیستیم و ساختارهایی است که به این شکل تحویل گرفته‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: هنوز بعد از 40 سال فرصت نکرده‌ایم نظام برنامه ریزی، نظام بودجه ریزی و نظام اداری را اصلاح کنیم چرا که یا در جنگ تحمیلی بودیم و یا با تحریم‌های ظالمانه دست و پنجه نرم می‌کنیم و هنوز فرصت اصلاح امور را نداریم.

 

وزیر کشور با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی در دنیا هیچ جنگی رخ نداده که تمام شده باشد چون در قبل از فروپاشی شوروی، دنیا دو قطبی اداره می‌شد اما الان 10 الی 15 قدرت دنیا تصمیم گیری می‌کند. به تمام جنگ‌هایی که رخ داده نگاه کنید آیا جنگ عراق، سوریه، یمن، افغانستان تمام شده است؟

 

رحمانی فضلی گفت: این در حالی است که ما در کشور هم مقاومت می‌کنیم، هم تولید و کار می‌کنیم، هر چند فراز و فرودهایی داریم اما پایبند انقلاب و نظام هستیم و به آن افتخار می‌کنیم.

 

وزیر کشور با بیان اینکه قبل از مشروطیت لقب رعیت را داشتیم و تا سال 57 نیز اوضاع چندان رضایت بخش نبود اما امروز ما واقعاً موفق هستیم، امروز تجار و دانشمندان قوی داریم و نباید با کشورهایی چون آمریکا مقایسه شویم.

 

دادستان و دادگستری قدرتمندانه با فساد برخورد کنند

رحمانی فضلی افزود: برای عبور از این شرایط باید ملت و دولت با چنگ و دندان و حمایت از هم تلاش کنیم و در این راه اگر هزار بار رو به جلو حرکت می‌کنیم چه اشکالی دارد صد بار هم زمین بخوریم.

 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه اگر در شرایط جنگ قرار داریم نمی‌توان عادی تصمیم گرفت باید همانند شرایط جنگی برای اداره کشور تصمیم گرفت، اگر امروز شاهد فساد در کشور هستیم یا مقصریم یا شریکیم.

 

وی تصریح کرد: چرا می‌گویم فلانی فساد دارد ولی برخورد نکرده و گذشت می‌کنیم، باید دادستان و دادگستری قدرتمندانه با فساد برخورد کنند، مقام معظم رهبری هر ماه دو بار در خصوص مسئله فساد در کشور هشدار می‌دهند، نباید بگذاریم فساد در کشور شایع شود بلکه باید به صورت قانونی با این موضوع برخورد شود.

 

رحمانی فضلی به تهدیدات آمریکا اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی کشور، آمریکا توان برخورد نظامی با ایران را ندارد، ممکن است شروع کننده باشد اما بی شک تمام کننده نخواهد بود.

 

وزیر کشور با بیان اینکه ما به صد درصد مسائل اقتصادی کشور مسلط خواهیم بود، افزود: یکی از مسائلی که کشورهای غربی روی آن مانور می‌دهد تنش‌های اجتماعی است، فکر می‌کنند اگر 100 نفر در جایی تجمع کنند حتماً نظام به خطر می افتد، آنها بوی کباب به مشامشان خورده است اما نمی‌دانند 40 سال است که ملت ایران گول این توطئه‌ها را نمی‌خورند.

 

نباید هیچ امیدی به کسی غیر از خودمان داشته باشیم

وی گفت: ما ملتی هستیم مثل سیل خروشان، خودمان مسیر پیشرفت و ترقی را باز می‌کنیم و باید آگاه باشیم که خودمان می‌توانیم کشور را از وضع موجود نجات دهیم، نباید هیچ امیدی به کسی غیر از خودمان داشته باشیم.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه امروز هر چه داریم از همین مردم داریم، اظهار داشت: هیچ سلاحی حکومت را نگه نمی‌دارد مگر اینکه مردم علیه نظام و حکومت ناراضی شده و تسویه حساب کنند باید مردم را با خدمت صادقانه حفظ کنیم.

 

وزیر کشور تاکید کرد: امروز عزتمندی مردم مهم است، نباید قیافه بگیریم و سر مردم منت بگذاریم امید را باید در جامعه زنده نگه داریم و آرامش و نشاط را در بین مردم ایجاد و برقرار کنیم.

 

وی به توانمندی و ظرفیت‌های استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی امروز یکی از استان‌های امن کشور بوده و ظرفیت‌های بالایی دارد که باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

 

ضرورت بکارگیری همه ظرفیت‌های پایانه های مرزی آذربایجان غربی

در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی به با اشره به ظرفیتهای متوع این استان خواستار افزایش اختیارات مدیران و مسئولان استان‌های مرزی شد و اظهار داشت: آذربایجان غربی قابلیت مدیریت تأمین کالا و خدمات و بخشی از امورات صادراتی را در شرایط خاص دارد و روز به روز این امر در حال تکمیل و تقویت ظرفیت است.

 

رضا حسینی گفت: در آذربایجان غربی 5 پایانه مرزی وجود دارد که قابلیت مدیریت، تأمین کالا و خدمات و بخشی از امورات صادراتی را در شرایط خاص دارا است و این ظرفیت را دارند که تکمیل و توسعه یابند.

 

وی افزود: آنچه در آذربایجان غربی و توسعه پایدار بخش اقتصادی آن بیش از هر چیزی نیاز است داشتن اختیارات خاص است که بتواند این مأموریت را برای کل کشور و یا بخشی از آن انجام داده تا بخشی از معضلات و چالش‌های اقتصادی از این طریق حل و فصل شود.

 

حسینی با بیان اینکه برای توسعه منطقه‌ای، موضوعات کسب و کار و تجارت فرا مرزی باید در مرحله نخست چند شاه بیت و پیش ران های اقتصادی در نظر گرفته شود، گفت: اعتقاد به خدمت برای مردم و تیمی و سیستمی کار کردن، تغییر در ساختار و نحوه عملکرد در منطقه از جمله این راهها است.

 

افزایش اختیارت استانداران و مدیران اجرایی استان‌های مرزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار با بیان اینکه برای داشتن توسعه و پایداری در توسعه باید تغییرات ساختاری ایجاد کرد، اظهار داشت: اگر بحث مشوق‌ها، اعمال معافیت‌ها، موضوع درآمد و هزینه منطقه‌ای نشود مدیریت کشور با توجه به افزایش جمعیت کار سخت و دشواری خواهد بود و هر برنامه‌ای هم که به عنوان برنامه پنج ساله طراحی و تدوین و تنظیم شود به نتیجه نخواهد رسید لذا در این خصوص نیاز به توجه مسئولان و نمایندگان محترم مجلس برای تغییر ساختار است.

 

سپس استاندار آذربایجان غربی نیز با تاکید بر اهمیت افزایش اختیارت استانداران و مدیران اجرایی استانهای مرزی گفت: آذربایجان غربی دروازه اتصال کشور به اروپاست و به خاطر ویژگی‌های خاص از جمله هم مرزی با سه کشور خارجی مهمترین استان کشور به شمار می‌رود؛ اما با وجود برخورداری استان از تمام مزیت‌ها، این استان در شاخص‌های توسعه رتبه پایینی در کشور دارد.

 

محمد مهدی شهریاری به برخی از مزیت‌ها و قابلیت‌های استان اشاره کرد و گفت: هم مرزی با سه کشور خارجی، تولید 6 میلیون تن محصول کشاورزی در سال، قرارگیری بیش از 60 درصد از کارخانجات تبدیلی در استان، وجود معادن متعدد و غنی از جمله معدن تیتانیوم ارومیه و معدن طلای زره شوران تکاب در استان، وجود فضای نسبتاً مناسب کسب و کار و وجود امنیت پایدار در استان از جمله ویژگی‌ها و مزیت‌های آذربایجان غربی است که برنامه ریزی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها می‌تواند استان را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.

 

رتبه پایین آذربایجان غربی در بسیاری از شاخص‌های توسعه

شهریاری به برخی از چالش‌ها و کمبودهای موجود در استان نیز اشاره کرد و افزود: رتبه پایین استان در بسیاری از شاخص‌های توسعه، کمبود 5000 کیلومتر راه روستایی در استان، کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان نسبت به متوسط کشوری، کمبود 5 هزار کلاس درس و نیاز به بازسازی 6 هزار کلاس درس در استان و مشکل کمبود آب دریاچه ارومیه از جمله مشکلات و چالش‌های استان است که حل این مشکلات و ارتقای شاخص‌های توسعه در استان نیازمند توجه ویژه مسئولان در سطح ملی و استانی است.

 

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های گازرسانی روستایی در استان گفت: با اجرای طرح‌ها و برنامه ریزی‌های انجام گرفته تا دو سال آینده، 88 درصد از روستاهای استان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

 

استاندار آذربایجان غربی با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری، نیازمند تلاش و همت مضاعف، اصلاح برخی از قوانین و همچنین ایجاد تحول در ساختارهای سنتی است که متاسفانه هنوز در برخی از وزارتخانه‌ها وجود دارد.

 

شهریاری به عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز اشاره کرد و گفت: هدفگذاری انجام گرفته برای استان آذربایجان غربی، احیای 630 طرح و واحد با 900 میلیارد تومان اعتبار بوده است که از این مقدار تاکنون به 402 طرح و واحد بیش از 538 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است.

 

به گفته وی عملکرد استان در رابطه با اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر از دیگر موضوعات مطروحه توسط استاندار آذربایجان غربی بود.

 

50 مورد درخواست سرمایه گذاری خارجی

شهریاری گفت: آذربایجان غربی با زحمات فرمانداران، بانک‌ها و مدیران استانی، در موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری رتبه اول و در پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر نیز رتبه دوم کشوری را دارد.

 

استاندار آذربایجان غربی از 50 مورد درخواست سرمایه گذاری خارجی در استان خبر داد و گفت: تقاضاهای زیادی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد که به خاطر برخی مسائل از جمله مشکل تأمین آب به‌ویژه در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، تحقق این سرمایه گذاری‌ها با مشکل مواجه شده است.

 

وی از وزیر کشور در خصوص حل مشکل تأمین آب شهرک صنعتی شماره سه ارومیه درخواست مساعدت کرد و گفت: در حال حاضر 4 پروژه سرمایه گذاری خارجی در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه وجود دارد که آب مورد نیاز این پروژه‌ها، 60 لیتر در ثانیه است که در تأمین و تخصیص آن به علت مخالفت ستاد احیای دریاچه ارومیه با مشکل مواجه هستیم.

 

شهریاری از وزیر کشور خواستار مساعدت در صادرات 500 هزار تن شکر تولیدی کارخانجات آذربایجان غربی به عراق شد.

 

درخواست افزایش اختیارات استان در رابطه با پهنه‌های معدنی، درخواست تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی راکد به‌ویژه در شهرک صنعتی شماره سه ارومیه، درخواست صدور مجوز تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد ماکو به مرکز استان و درخواست مساعدت برای رفع مشکلات مالی شهرداری‌های استان از دیگر موارد درخواستی استاندار آذربایجان غربی از وزیر کشور در این جلسه بود.

 

دیدگاه های نمایندگان مجلس و مدیران کل درباره اوضاع استان آذربایجان غربی

جعفر صادق اسکندری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی و رضا نقی زاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه از عملکرد کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اشتغال استان گزارشی ارائه کردند.

 

روح الله حضرت پور یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: انقلاب نکردیم عده‌ای زالوصفت رانت خوار، مفت‌خور و آقازاده‌های بی‌عرضه بیایند و بخورند و ببرند و به ریش مردم بخندند بنابراین امروز ما در برابر عملکرد شهدا شرمنده‌ایم و رفوزه به شمار می آئیم.

 

وی از وزیر کشور خواست انگ امنیتی از استان آذربایجان غربی برداشته شود چراکه دغدغه همگان در این خطه از کشور جذب سرمایه گذار خارجی است اما انگ امنیتی بدون شک از آن جلوگیری  می‌کند.

 

رسول خضری نماینده مردم شهرهای پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به شاخص‌های پایین آذربایجان غربی در توسعه که بین 27 تا 30 هستند اظهار داشت: احیا ظرفیت‌های مرزی کلید توسعه این منطقه است که باید برای تحقق آن تلاش زیادی انجام شود اما متاسفانه سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور فقط کارمند پروری می‌کنند و خاصیت تربیت و آموزش کارآفرین ندارند.

 

 انتقاد بخش خصوصی از بی توجهی دولت به بازار ارز و سکه

حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه با تاکید بر رسیدگی فوری دولت بر بازار ارز و سکه تصریح کرد: دلار کالا نیست که بازار داشته و خرید و فروش شود و جای تأسف است که همه فشار اقتصادی کشور بر دوش مردم و تولید کننده‌هاست که بعضاً تا 42 درصد سود به بانکها می‌دهند.

 

وی خواستار افزایش اختیارات استانداران مرزی به ویژه استاندار آذربایجان غربی شد تا در نتیجه آن پروسه واردات و صادرات کالا تسهیل شده و سرعت بگیرد.

 

رضا رستمی از فعالان بخش خصوصی و مدیرعامل مجموعه صنعتی مارال صنعت نیز در این جلسه از روند اعمال سیاست‌های دولت در بخش تولید، صادرات و واردات انتقاد کرد و گفت: روند موجود و افسارگسیختگی بازار دلار و فقدان نظارت لازم بسیاری از تولیدی‌ها از جمله مارال صنعت را در آستانه ورشکستگی قرار داده و سیاست‌های ثبت سفرش و نحوه توزیع ارز کمر تولید را شکسته است.

 

وی خواستار پایان دادن شعار از سوی دولت و حمایت عملی و اثر بخش از فعالان بخش خصوصی شد.

 

تاج الدینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه و مولوی و مرتاض از تولید کنندگان بومی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از فقدان ساز و کار مناسب برای حل بحران اقتصادی کشور انتقاد کرده و خواستار ایفای نقش مؤثر دولت در مدیریت بحران و جلوگیری از کارشکنی کارشناسان ادارات در روند واردات و صادرات کالاها شدند.

 

محمدفاروق گرمیانی رئیس خانه صنعت و معدن آذربایجان غربی نیز در این جلسه با انتقاد از بی توجهی دولت به فعالان اقتصادی بخش خصوصی و با انتقاد شدید از لجام گسیختگی بازار ارز و نقش خنثی دولت در مدیریت آن گفت: امروز بانک‌های نزول خوار باعث و بانی ورشکستگی تولید کننده‌ها شده‌اند و باید دولت مدیریت مسئولان بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری را انجام دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------