آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

دادگاه علنی «آزمون بلوف»های احمدی نژاد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

«دادگاه احمدی‌نژاد علنی برگزار شود»، پیشنهاد علی مطهری نایب رئیس مجلس است که دیروز مطرح کرد. نماینده تهران با بیان اینکه تمایلی ندارم در مورد احمدی‌نژاد و رفتارهای او صحبت کنم، به خبرآنلاین گفت: «بهترین راه‌این بود که همان ابتدا، وقتی اتهامات آقای احمدی نژاد مطرح شد، قوه قضائیه ‌ایشان را به صورت علنی محاکمه می‌کرد تا هم قوه قضائیه حرف‌هایش را بزند، هم ایشان.» مطهری افزود: «امروز هم دیر نشده است و می‌توانند دادگاهی علنی تشکیل دهند و به اظهارات احمدی‎نژاد پاسخ دهند و مردم هم به داوری بنشینند.

 

لازم است به جای اینکه در فضای مجازی به هم پاسخ دهند، دادگاهی علنی برگزار شود و همه حرف هایشان را بزنند.» مطهری معتقد است در این دادگاه می‌توان پاسخ درخوری به ادعاهای اخیر او که پیش از این از سوی سخنگوی قوه قضائیه، دادستان کل کشور و تهران و دیگر مقامات قضائی پاسخ داده شده است، پرداخت. پیش از مطهری برخی دیگر از اشخاص هم خواستار برگزاری دادگاه علنی برای احمدی نژاد بودند، مانند محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان، که با تاکید بر رفتارهای حاشیه‌ای گروه احمدی‌نژاد برای فرار از آنچه قانون می‌خواند، اظهار داشت: «این افراد چنین وانمود می‌کنند که دستشان پر است، هرچند آنان پذیرفته‌اند که اتهاماتی متوجهشان است و در حال دفاع هستند ولی در این خصوص قوه قضائیه با قاطعیت رفتار نمی‌کند و بهتر است که قوه قضائیه احمدی‌نژاد و یارانش را علنی محاکمه کند تا دست خالی‌شان رو شد.»

 

کلیدواژه

«دادگاه علنی» کلیدواژه‌ احمدی‌نژاد و نزدیکان او بوده است. زمانی که قرار بود دادگاه حمیدرضا بقایی برگزار شود و شایعه حضور احمدی‌نژاد در آن مطرح شد، علی‌اکبر‌جوانفکر که او نیز پرونده قضائی دارد، عنوان کرد: «طبيعتا دادگاه بقايي بايد به صورت علني برگزار شود و اين درخواستي است كه بقايي مطرح كرده است و در اين صورت به احتمال زياد احمدي‌نژاد در اين دادگاه حضور پيدا خواهد كرد.» بقایی البته پا را فراتر از این هم گذاشت و با بست‌نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم به برگزاری دادگاهش معترض شد. در تمام این مدت به این نکته توجه نداشتند که چگونگی برگزاری دادگاه،‌ مطابق قانون به عهده قاضی گذاشته شده و اوست که با درنظر گرفتن جوانب امر به چگونگی برگزاری دادگاه نظر می‌دهد.

 

اصرار به محاکمه

از سوی دیگر مطهری یکی از شخصیت‌های کشور است که اصرار به برگزاری دادگاه احمدی نژاد دارد. نایب‌رئیس مجلس در برهه‌های مختلف به‌ این موضوع اشاره کرده است. مطهری در گفت‌وگوی تفصیلی با انصاف‌نیوز به دیدگاه آیت‌ا... هاشمی اشاره کرد: «دوره استانداری آقای احمدی‌نژاد را و تخلفاتی که در اردبیل کرده بود را دیده بود؛ سوآپ نفت کرده بودند و پولش برنگشته بود. رفتارهایی که ‌ایشان در دوره شهرداری داشت و پول پخش کردن و مانند آن را دیده بود و بیش از همه احساس خطر می‌کرد.

 

ایشان با شناختی که از آقای احمدی‌نژاد و گروهش داشت مخصوصا از دوره استانداری اردبیل که آقای احمدی‌نژاد استاندار خود آقای هاشمی بود، برای انقلاب احساس نگرانی و احساس خطر کرد که اگر اینها روی کار بیایند آسیب جدی به انقلاب می‌زنند؛ لذا شما می‌بینید که ‌ایشان وارد میدان انتخابات ریاست جمهوری شد.»

 

در تیر سال گذشته هم مطهری گفت: «اگر کسانی درباره متخلفان در دولت قبلی مدارکی دارند می‌توانند این اسناد و مدارک را به دستگاه قضائی ارائه دهند. اگرچه قوه قضائیه هم می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم وارد این موضوع شود.» و چندین مورد دیگر که مطهری درباره تخلفات احمدی‌نژاد صحبت کرده بود. به‌ویژه آنکه دادستان دیوان محاسبات مرداد سال جاری خبر داده بود که «عليه ايشان (احمدی‌نژاد) هفت حكم صادر شده و همه هم قطعي و در حال اجرا هستند» و علاوه بر این خبرآنلاین نوشت؛ سیدفاضل موسوی، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم گفت: «طبق اخباری که از منابع موثق به من رسیده، ۱۱ حکم قطعی علیه احمدی‎نژاد صادر شده است؛ پس بست‎نشینی فرافکنی و فرار رو به جلوست برای مبرا شدن از این اتهامات. تا امروز مکررا از احمدی‌نژاد خواسته شده که پاسخگوی اتهاماتش باشد.»

 

توضیح اژه‌ای

اما اکنون موضوع برگزاری دادگاه علنی احمدی‌نژاد است که مطهری مطرح کرده است. برای بررسی امکان برگزاری این دادگاه باید به اظهارات روز سه‌شنبه سخنگوی قوه قضائیه مراجعه کرد که در پاسخ به درخواست احمدی‌نژاد مبنی بر علنی بودن دادگاه گفت: «ایشان می‌گوید طبق اصل قانون اساسی همه دادگاه‌ها باید علنی باشد غیر از موارد خلاف عفت عمومی و مواردی که امنیتی است. اصل قانون اساسی سه چیز را استثنا می‌کند. قانون اساسی گفته که خلاف نظم عمومی باشد و این با امنیت عمومی فرق دارد و ایشان که هشت سال رئیس شورای عالی امنیت ملی بوده فرق نظم عمومی و امنیت عمومی را باید بداند. یا نمی‌داند یا نخواسته بداند.» اکنون که برگزاری دادگاه علنی احمدی‌نژاد از سوی مطهری مطرح شده، به‌طور حتم نمی‌توان غیر از آنچه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بیان کرده، پاسخی مطرح کرد.

 

منبع: آرمان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------