آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

وقایع غیرطبیعی در بهارستان!



اخبار,اخبار سیاسی,مجلس

در حالی که این روزها اقتصاد، معیشت، ترس از آینده و سرنوشت نامعلوم ذهن و فکر بسیاری از مردم کشورمان را به خود اختصاص داده است اما ظاهرا این روزها مجلس شورای اسلامی که باید نهادی تصمیم ساز برای کشور به شمار بیاید و در مسیر رفع مشکلات، دولت را راهنما باشد، دغدغه‌هایی دیگر دارد. 

 

همچنان یکی از این دغدغه‌های مجلس مشخص شدن ابعاد این ماجراست که در فیلم اظهارات نماینده سراوان خطاب به کارمند گمرک، کارمند گمرک چه به او گفته است؟! و چه کسی این فیلم را در شبکه‌های مجازی پخش کرد تا حیثیت پارلمان زیر سوال برود؟ کار به جایی رسید که دو روز پیش حتی جلسه ای غیر علنی در این باره برگزار شد تا مشخص شود که چه کسی چنین فیلمی را لو داده است (!) اما حاشیه دوم از همین جا آغاز می‌شود در حالی که مجلس گروهی را برای باعث و بانی انتشار این فیلم بسیج کرده بود، فیلمبرداری مخفیانه توسط یکی از نمایندگان در جلسه غیر علنی این موضوع حاشیه ای دیگر به همراه داشت. تا حدی که هدایت الله خادمی نماینده مجلس از تشکیل دوباره جلسه ای در این باره خبر داد و گفت: « در جلسه غیر علنی مذکور مجلس فیلمی در فضای مجازی منتشر شد، نمایندگان در حال بررسی این هستند که چه کسی در صحن علنی این فیلم را ضبط و در فضای مجازی منتشر کرده است.»

 

اما در فیلمی که از خود صحن و جلسه غیر علنی مجلس به بیرون درز پیدا کرده است دو نکته دیگر نیز حائز اهمیت است؛ نخست به‌کار بردن عبارت ناشایست یکی دیگر از نمایندگان این بار خطاب به هیئت رئیسه مجلس و دیگری اظهارات رئیس مجلس که درباره فیلم نماینده سراوان در گمرک، مصر بود که مشخص شود این فیلم را چه کسی گرفته است و باید با حراست گمرک برخورد جدی شود!

 

اما حاشیه‌های پشت سر هم و دنباله دار نماینده سراوان تنها عاملی نیست که این روزها تمام وقت مجلس را به جای پرداختن به موارد ضروری به خود اختصاص داده است، بلکه از سویی دیگر حرکات اخیر نمایندگان استان‌ها به صورت دسته جمعی، محل دردسر جدید برای مجلس شده است. چندی پیش بود که استعفای تمام نمایندگان استان اصفهان به بهانه رسیدن به مطالباتشان بر سر آب، خبر ساز شد، اگرچه از همان ابتدا بسیاری این حرکت را نمایشی و با تم انتخاباتی تعبیر می‌کردند اما بعد از آنکه این خبر باعث وعده‌هایی از سوی دولت شد آن‌ها به مجلس باز گشتند و این بازگشت همانا و شکل جدیدی از نمایش نمایندگان همان. چرا که روز گذشته تعداد دیگری از نمایندگان مجلس پس از ورود نمایندگان اصفهان به صحن علنی مجلس در جایگاه هیئت رئیسه مجلس تحصن و نسبت به وضعیت آب استان خود اعتراض کردند. پس از ورود نمایندگان استان اصفهان به صحن علنی مجلس جمعی از نمایندگان استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری در جایگاه هیئت رئیسه مجلس تجمع کرده و خواهان رسیدگی به اعتراضشان در موضوع وضعیت آب استان‌هایشان شدند. این در حالی است که نماینده بوکان از سکوت مجلس نسبت به آتش سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان انتقاد کرد و گفت: «چهار معصوم در آتش می‌سوزند اما ما سکوت می‌کنیم و از آن طرف نسبت به توهین به یکی از همکارانمان آنچنان واکنشی نشان می‌دهیم که وزیر را تهدید به استیضاح می‌کنیم.» همین اظهارات این نماینده باعث این پرسش می‌شود که از چه روی باید تا این حد نمایندگان و کار آن‌ها به حاشیه رود؟ این حاشیه از کجا نشات می‌گیرد و بیانگر چه موضوعی در مجلس است؟

 

ارتباطی با مردم ندارد 

ابراهیم نکو نماینده سابق مجلس با بیان اینکه قطعا اتفاقاتی که در حال حاضر در مجلس می‌گذرد طبیعی نیست، به آفتاب یزد گفت: «قطعا مجموع این حرکات می‌تواند به جامعه عوارضی وارد کند. در سطح کلان کشوری اگر بخواهیم منطقی و عقلانی بررسی کنیم ما منابع درآمدی مشخص و یک هزینه معین داریم. با توجه به این منابع درآمدی و هزینه باید در مجلس برنامه ریزی شود نمی‌توان منافع فردی یا منطقه ای را به منافع ملی ترجیح داد و یا هزینه‌های مجلس را صرف یک جلسه غیر علنی بر سر منافع خاص مجلس که ارتباطی با مردم ندارد، کرد. در حرکاتی مثل تحصن‌ها و استعفاهای دسته جمعی نمایندگان شهرستان‌ها نیز به جز اینکه لطمه به وضعیت فعلی کشور بزنیم، این کار می‌تواند یک جنگ داخلی را در خود مجلس دامن بزند. به عبارت دیگر جبهه گیری‌های قومیتی در خود مجلس می‌تواند خطرناک باشد، گویی که همه بر سر یک کیک نشسته باشند و در این میان آن کسی که زورش بیشتر است سهمش از خوردن کیک هم بیشتر شود.» 

 

این نماینده مجلس نهم ادامه می‌دهد: « اینکه عده‌ای استعفا بدهند و عده ای تحصن کنند اگرچه از دید خود نمایندگان جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارد اما آسیب شدیدی به تمام مردم این شهرها رسانده و تنش ایجاد می‌کند. مواردی که نمایندگان به نظرشان می‌رسد را بهتر است در کمیسیون‌ها مطرح کرده و نسبت به رفع این محدودیت‌ها عمل کنند و این انتظارات را برآورده کنند برای بسیاری موارد هزینه‌ها و منابع طرح ریزی شده است.»

 

وی ادامه می‌دهد: « از سویی دیگر حرکاتی بچگانه از سوی برخی وکلای ملت دیده می‌شود که باعث شده قداست مجلس از بین برود. وقتی مجلس را عصاره فضای ملت می‌دانند آنچه که در موضوع پخش کلیپ‌های اخیر نمایندگان می‌بینیم خلاف آن است. وقتی که عصاره مجلس امروز تهدید و ناسزاگویی می‌کند، در راستای دفاع از این موضوع مجلس یک جلسه غیرعلنی تشکیل می‌دهد و بعد هم برخلاف قانون حتی یکی از نمایندگان از جلسه غیر علنی فیلم می‌گیرد تازه معلوم می‌شود که حتی مثلا رئیس مجلس همه هم و غمش این شده تا بفهمد فیلم گمرک از نماینده سراوان چگونه به بیرون درز داده شده است و باید با آن برخورد جدی شود. مجموعه‌ای از حواشی عجیب و کودکانه ای است که بسیار چندش‌آور بوده و اگر ادامه پیدا کند مردم دیگر نه مجلس را قبول خواهند داشت نه نمایندگانش را. بلکه نگرش مردم به اصل انتخابات عوض خواهد شد که چگونه این افراد به مجلس راه پیدا کردند و بر چه مبنایی. مردم احساس می‌کنند این نمایندگان از رفتارهای غیر اصولی رای آورده‌اند.»

 

فریاد برای چه؟

نکو می‌گوید: «آیا در مملکت ما اینقدر مشکلات نادر است که نمایندگان ما با تشکیل جلسه غیر علنی به یک موضوعی شخصی بپردازند که خروجی‌اش هیچ چیزی نخواهد بود و تا پای استیضاح وزیر بروند یا به فکر اخراج ماموران گمرکی باشند که بعضا ممکن است کارشان را انجام داده و معذور باشند؟ من فکر می‌کنم این موضوع می‌تواند درگیری‌های بعدی را در جامعه به وجود آورد.» این نماینده سابق مجلس اظهار می‌کند:« بی تردید این رفتار مجلس دوراندیشی برای آینده این جامعه نیست. در حالی که در شرایط فعلی رئیس مجلس باید جلو این حواشی را بگیرد شاهد بودیم در فیلمی که از جلسه غیر علنی گرفته شد شخص او نیز به این حواشی دامن زده و البته فیلم گرفتن از جلسه ای غیر علنی نیز توسط یک نماینده یک تخلف آیین نامه ای است.» وی اظهار می‌کند: « تحصن‌ها و استعفاهای دسته جمعی و حواشی ماجرای نماینده سراوان نهایتا نتیجه مثبتی برای مردم ندارد اما تنش‌های ناخواسته و منفی را در میان آنها ایجاد می‌کند.»

 

نکو می‌گوید: «متاسفانه تحرکات اخیر مجلس بیانگر این است که می‌خواهد نشان دهد ما اجازه نمی‌دهیم به جایگاه مجلس اهانت شود، به عبارتی مجلس امروز حق و حقوقش را معطوف به 290عضو خود می‌داند نه هشتاد میلیون مردم. امروز در جامعه مشکلات عدیده ای وجود دارد که اما نمایندگان به خاطر مقاصد دیگری فریاد می‌زنند.» 

 

وقتی مردم این صحنه‌ها را ببینند

عوض حیدرپور دیگر نماینده سابق مجلس نیز درباره وضعیت فعلی مجلس اظهار می‌کند:«ظاهرا عده ای از نمایندگان مجلس با سازو کار مجلس آشنایی ندارند، نماینده مجلس حق توهین به احدی ندارد،حق تهدید و ارعاب مردم را هم ندارد، راهکار رسیدن به خواسته‌هایش صرفا در تحصن کردن و استعفاهای دسته جمعی نمایشی نیست. نیاز نیست در مجلس به خاطر مسائل شخصی، جلسه ای غیر علنی تشکیل شود تا در آن نمایندگان ساعت‌ها وقت مجلس را بر سر یک موضوعی که ارتباطی با کار مردم ندارد، بگیرند. صرفا برای آنکه ضرب شست نشان دهند.»

 

این نماینده سابق مجلس اظهار می‌کند: «رعایت شان نمایندگی برای همه واجب است. وقتی می‌گویند فلانی نماینده فلان شهرستان است یعنی او علاوه بر اینکه نماینده ده‌ها هزار نفر یا صد‌ها هزارنفر از مردم حوزه خود است، نماینده هشتاد میلیون ایرانی نیز هست. هر کلام یا رفتار اشتباهی از او حیثیت آن حوزه انتخابیه و حیثیت یک کشور را می‌تواند زیر سوال ببرد. ملت از نمایندگان غیر از آنچه که امروز در پارلمان می‌گذرد را توقع دارد.»

 

حیدرپـور می‌گوید: «مطمئنا وقتی مردم این صحنه‌ها را می‌بینند ممکن است به این نتیجه برسند که شاید در رای دادن‌ها اشتباه کرده اند و بهتر است که دیگر این کار را نکنند، در مجموع این کار به ضرر خود نماینده‌هاست.»

 

روزنامه آفتاب یزد

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------