آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

آیا اصلاح طلبان صاحب پارلمان می شوند؟



اخبار,اخبار سیاسی,اصلاح طلبان

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تشکلی از افراد و احزاب اصلاح طلب است که کار خود را از اسفند 1392 آغاز کرده، پس از اجماع در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، زمزمه های تشکیل این شورا در میان اصلاح طلبان مطرح شد.

شورایی که توانست در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری و شورای شهر رای اصلاح طلبان را در یک سبد واحد تجمیع کند.

 

اگر چه نحوه بسته شدن فهرست شورای شهر تهران با انتقاداتی مواجه شد، اما در کل می تواند پنج انتخابات گذشته را جزو دستاوردهای این شورا به حساب آورد.

 

در یک سال گذشته این شورا با انتقادهای بسیاری روبرو بوده است، بخش عمده این انتقادها به عدم به کارگیری تمام نیروهای اصلاح‌طلب مربوط است. مشکل دیگری که در مورد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح می شود، غیرانتخابی بودن آن است.

 

تا جایی که رسول منتجب نیا قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی با انتقادی تند در این مورد، گفت: «شورای عالی اصلاح‌طلبان نماد استبداد و خلاف دموکراسی است.» او در مصاحبه ای گفت: «ما شورای سیاست گذاری را به عنوان یک راه حل برای اختلافات به وجود آمده در سال ٩٤ قبول کردیم. قرار بر این نبود که شورایی به وجود بیاید و جایگزین احزاب شود. قرار نبود بالای سر احزاب، آقابالاسر باشد».

 

همین اختلافات باعث شد که مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بهمن سال 96 طرحی تحت عنوان «پارلمان اصلاحات» را به شورای سیاست‌گذاری اصلاحات ببرد. پارلمانی که بر اساس طرح حزب مردم سالاری 50 حزب اصلاح‌طلب به ‌صورت حقوقی در آن عضویت داشته باشند. کواکبیان معتقد است که پارلمان اصلاحات طرحی برای بازسازی اعتماد مردم به اصلاح طلبان است.

 

طرح ایجاد پارلمان اصلاحات را اولین بار به طور رسمی محمدعلی نجفی عضو مستعفی حزب کارگزاران در سال 87 پیشنهاد داد. نظریات متناقض و حرف و حدیث های زیادی درباره روند تشکیل پارلمان اصلاح طلبان مطرح شد اما در نهایتا در بهمن سال گذشته این طرح در شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات به ریاست عارف به تصویب رسید.

 

قرار بود که بخشی از ساز و کارهای اجرایی پارلمان اصلاحات در جلسه روز پنجشنبه 29 آذر ماه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصویب شود. اما اکنون محسن رهامی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان می گوید هنوز ساز وکار قطعی برای طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان ایجاد نشده است و تصمیم‌گیری مناسبی درباره ایجاد این پارلمان وجود ندارد.

 

همچنان معلوم نیست که آیا اصلاح طلبان می توانند از نهاد غیرانتخابی شورای عالی سیاست گذاری عبور کنند و به نهادی انتخابی با عنوان معنادار پارلمان اصلاحات برسند یا نه.

 

ایرنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------