آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

آقای درازهی! از نماینده کره جنوبی یاد بگیرید



اخبار,اخبار سیاسی,محمد باسط درازهی

رفتار خارج از عرف برخی از نماینده‌های منتقد دولت در مجلس کم نبود که ماجرای درازهی نماینده سراوان در گمرک هم به آن اضافه شد و یک بی اعتمادی به بی‌اعتمادی دیگر در اذهان عمومی‌افزود. فیلم منتشره در گمرک و برخورد نماینده سراوان با کارمند آنجا هنوز پرونده اش در فضای مجازی باز است. آنچه که در این میان بسیار عجیب است اینکه درازهی نماینده سراوان پس از این همه جنجال و انتقاد افکار عمومی‌نسبت به رفتارش با کارمند گمرک هنوز از مردم به ویژه حوزه انتخابیه خود عذرخواهی نکرد. این نماینده برعکس حتی با فرار رو به جلو و بهره گیری از جایگاه حقوقی اش دست به اقدامات و اظهاراتی زد که افکار عمومی‌را بیشتر به این نتیجه رساند که در جنجال اخیر، او خود مقصر است نه کارمند گمرک. علاوه بر این، نماینده سراوان حتی منجر به یاس افکار عمومی‌نسبت به اعتمادشان به نماینده‌های مجلس و آمدن به پای صندوق‌های رای در انتخابات گردید و از سویی اقدامات طلبکارانه و ادعاهایش سبب گردید که مردم بیشتر نگران سرنوشت کارمند گمرک باشند تا احقاق حقوق او. در حالی که این نماینده مجلس با یک عذرخواهی ساده می‌توانست مسئله را حل کند و از مردم حوزه انتخابیه خود دلجویی به عمل آورد؛ در واقع همان اقدامی‌که روز گذشته نماینده پارلمان کره جنوبی پس از امتناع ورزیدن از نشان دادن کارت شناسایی خود به کارمند فرودگاه انجام داد و رسما از مردم کشورش عذرخواهی کرد.

 

یک اشتباه دیگر بر روی اشتباه قبلی

با گذشت بیش از یک هفته از انتشار کلیپ جنجالی درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک، هنوز درازهی به خاطر رفتارش نه تنها از افکار عمومی‌بلکه حتی از مردم حوزه انتخابیه خود هم عذرخواهی نکرد. او به دنبال واکنش‌ها در فضای مجازی، در پی ناسزاگویی و لفاظی منتشره به کارمند گمرک به خاطر معطلی در پشت درب پارکینگ دست به یک اقدام اشتباه دیگری زد. در واقع این اشتباه از همان جا کلید خورد که مجلس به جای برخورد با نماینده سراوان، خواستار حضور وزیر اقتصاد در خانه ملت به خاطر توهین به درازهی در گمرک شد! ماجرا این بود؛ ساعاتی پس از حضور وزیر اقتصاد در مجلس، فیلمی‌از نماینده سراوان پخش شد که او در این فیلم در حال توضیح درباره اتفاق رخ داده در گمرک بود اما در بخشی از فیلم عذرخواهی وزیر اقتصاد از نماینده سراوان را نشان می‌داد.

 

بنابراین فیلم ضبط شده و منتشره از جلسه غیر علنی مجلس منجر به دستور هیئت رئیسه به حراست برای پیگیری منشاء انتشار فیلم جلسه غیرعلنی از مجلس گردید. بعد از پیگیری حراست مجلس مشخص شد نماینده زاهدان از جلسه غیر رسمی‌مجلس فیلمبرداری کرده و آن را در اختیار درازهی نماینده سراوان گذاشته است که تنها بخش عذرخواهی وزیر اقتصاد را پخش کند! در نهایت عذرخواهی دژپسند که حتی بهروز نعمتی هم طی اظهاراتی به آن اشاره کرد با تکذیب وزیر اقتصاد روبرو شد. علاوه بر این توضیحات درازهی درباره اتفاقات رخ داده در فیلم منتشره با واکنش منفی یکی از همکاران کارمند گمرک مواجه گردید و او طی اظهاراتی، توضیحات نماینده سراوان را رد کرد و گفت که بسیاری از توضیحات درازهی درست نیست.

 

اما عذرخواهی در خور تامل نماینده کره

عدم عذرخواهی نماینده سراوان از افکار عمومی به ویژه مردم حوزه انتخابیه اش در حالی است که روز گذشته اتفاق جالب و در خور تاملی در کره جنوبی رخ داد، آنهم اینکه نماینده پارلمان در کشور مذکور پس از آنکه از نشان دادن کارت شناسایی خود به کارمند فرودگاه امتناع ورزید به دلیل رفتارش رسما از مردم عذرخواهی کرد. ماجرا از این قرار بود؛ کیم جونگ هو نماینده حزب دموکرات کره جنوبی و عضو کمیسیون حمل و نقل مجلس این کشور زمانی که قصد داشت در فرودگاه کیم پو سوار هواپیما شود، مسئول گیت خروجی از وی درخواست می‌کند که کارت شناسائی خود را به همراه بلیط نشان دهد.

 

این نماینده مجلس با نشان دادن بلیط هواپیما در صفحه موبایل هوشمند خود قصد عبور از گیت را داشته که مسئول گیت به وی می‌گوید باید کارت شناسایی خود را برای تطبیق نشان دهد. در این هنگام نماینده محترم به این سوال اعتراض کرده و می‌گوید: من نماینده مجلس هستم و قوانین را می‌دانم. این برخورد نماینده مجلس با اعتراض کارمند اداره فرودگاه روبرو شد و تاکید می‌کند: کارت شناسایی را باید رویت کنم و این وظیفه من است. در پی این حادثه رسانه‌های کره جنوبی نسبت به این رفتار نماینده مجلس اعتراض می‌کنند. نهایتا آقای کیم جونگ هو اعلام می‌کند: من واقعا عذر خواهی می‌کنم بابت رفتاری که داشتم آن کارمند امنیت فرودگاه وظیفه خود را انجام می‌داد و مطالبی که به ایشان گفتم هم تحقیر آمیز و هم توهین آمیز بود و با این اقدام خود باعث ناامیدی کسانی شدم که به من رای دادند. وی تاکید کرده است: از همه عذر خواهی می‌کنم.کار خوبی نکردم مرا ببخشید. من امتیاز خاصی به خاطر اینکه نماینده مجلس هستم نمی‌خواهم. این در شرایطی است که در این بین نمایندگان مجلس خواهان استعفای اعضای کمیسیون حمل و نقل کره جنوبی شدند. 

 

دفاع از خود در پشت نقاب قانون

نماینده سراوان که می‌توانست با یک عذرخواهی موضوع را ختم به خیر کند برای توجیه جنجال رخ داده دست به اقدامات دیگری زد که نه تنها نتوانست اتفاق اخیر را در رابطه با خود جبران کند بلکه برعکس به جای جبران مسائل رخ داده در گمرک، دست به اقدامات دیگری زد که بیشتر اعتراض و انتقاد افکار عمومی‌نسبت به خویش را بر انگیخت. او با بهره‌گیری از ابزارهای نظارتی و جایگاه حقوقی اش، نماینده گمرک را به توهین به قوم بلوچ و اهل سنت متهم کرد و خواستار پیگیری از مراجع ذی صلاح شد. این نماینده طلبکار و مدعی مجلس در ادامه اقداماتش به همراه برخی دیگر از نماینده‌های خانه ملت حتی تا پای استیضاح وزیر اقتصاد هم پیش رفت و به دنبال عزل نه تنها کارمند بلکه رئیس و حراست گمرک بود. درازهی با سوء استفاده از جایگاه قانونی خود و برای روتوش کردن واقعیت و موجه کردن خود حتی طی اظهاراتی مدعی شد که امروز نوبت من است و فردا نوبت نماینده‌ای دیگر، اگر به این موضوع رسیدگی نشود، استعفا داده و به دانشگاه برمی‌گردم. از حق و حقوقم یک ذره کوتاه نمی‌آیم. (انگار آقای نماینده انتظار داشته توهین کند و بقیه در مقابل توهین او بنشینند و نظاره گر باشند، تا مبادا جایگاه نمایندگی ایشان خدشه دار شود.)

 

عدم توهین کارمند گمرک به نماینده

به هر روی طی روزهای اخیر در پی تلاش نماینده سراوان برای عزل کارمند گمرک و بازداشت ارباب رجوع کاپشن مشکی، درباره سرنوشت کارمند و ارباب رجوع بحث‌های فراوانی در فضای مجازی صورت گرفت تا آنجا که حتی حسن شمشادی خبرنگار صداو سیما طی توئیتی اعلام کرد که کارمند گمرک از کار تعلیق و ارباب رجوع کاپشن مشکی بازداشت شد اما پس از کمی‌این خبر تکذیب گردید . با این همه تلاش‌ها از سوی نماینده مدعی سراوان برای برخورد با نه تنها ارباب رجوع بلکه کارمند و رئیس و حراست گمرک ادامه دارد. اما این تلاش‌های درازهی در حالی است که روز گذشته فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد جدید دولت روحانی درباره ماجرای پیش آمده در گمرک گفت: کارمندان گمرک به نماینده مجلس توهینی نکرده اند و رفتار خلاف عرفی نبوده است. او همچنین افزود: به رییس مجلس نامه دادم که چون تخلفی از سوی همکارانم در گمرک رخ نداده، با آن‌ها برخوردی نمی‌کنم.

 

ضرورت عذرخواهی رسمی‌

و علنی نماینده سراوان به واقع چرا اساسا یک نماینده مجلس تا این اندازه خود را صاحب حق و اختیار باید بداند و توهین کند و کسی در مقابل به او پاسخی ندهد؟! در واقع نماینده سراوان فارغ از رفتارهای دور از شان نمایندگی با فرافکنی و فرار رو به جلو نشان داد که او که با رای مردم به خانه ملت ورود پیدا کرده نه تنها خود را از سایر اعضای جامعه تافته جدا بافته می‌داند بلکه برای توجیه رفتارهای دور از شان خود به هر رویه غلط و اشتباهی - از جمله سوء استفاده از جایگاه حقوقی و نظارتی خود در مجلس - روی خواهد آورد.

 

حال آنکه، این نماینده مجلس هم می‌توانست مانند نماینده پارلمان کره جنوی مسئله را با یک عذرخواهی حل کند تا موضوع بدین جا کشیده نمی‌شد که مردم به جای دفاع از حقوق نماینده مجلس و احترام به شان نمایندگی نسبت به سرنوشت کارمند گمرک نگران شوند. چراکه طی روزهای اخیر افکار عمومی‌کوچکترین تغییر در وضعیت کارمند گمرک شهید بهشتی را دنبال و هر گونه برخورد با او را به واسطه فشار این نماینده مجلس محکوم کردند. بنابراین اگرچه امروز پس از این همه جنجال و اقدامات اشتباه نماینده سراوان کمی‌برای عذرخواهی دیر است اما  به هر روی ضروری است که این نماینده مجلس برای حفظ شان نمایندگی و جلب اعتماد افکار عموی نه در فضای مجازی بلکه از پشت تریبون مجلس از افکار عمومی‌و مردم حوزه انتخابیه خود و حتی اداره گمرک عذرخواهی کند تا از این طریق پرونده نماینده سراوان بسته شده و تا حدودی جو ایجاد شده در فضای مجازی علیه او و به طور کل مجلس از بین برود و در نهایت امید را به جامعه ایران برای آمدن به صندوق‌های رای و اعتماد به مجلس بیشتر کند.

 

روزنامه آفتاب یزد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------