آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

عبدالله ناصری: صدا و سیما بیشتر مردم را تحریک می کند/ دولت در پاسخکویی به مطالبات مردم پیشگام شود



اخبار,اخبار سیاسی,عبدالله ناصری

عضو شورای سیاست گذاری اصلاحات اظهار داشت: صدا و سیما به جای آرام کردن اوضاع بیشتر مردم را تحریک می کند و این عواقب بسیار خطرناکی خواهد داشت. او گفت: ایران نباید به سوریه ای دیگر تبدیل شود. لازمه این امر هم این است که نه حاکمیت رفتارهای غیر عقلانی از خود نشان دهد و نه مردم مانند معارضین سوری بخواهند ساختارهای جامعه را به هم بریزند.

عبدالله ناصری در گفت و گو با جماران در مورد عملکرد و موضع صدا و سیما در قبال اعتراضات اخیر در کشور گفت: عملکرد صدا و سیما را مثل خیلی از قضایای گذشته که بسیار بد بوده و هزینه های زیادی را بر  کشور، مردم و حکومت وارد کرده است، در حال حاضر نیز بسیار بد می دانم و معتقدم صدا و سیما اگر در دو دهه اخیر رسالت حرفه ای خودش را فارق از جناح بندی های سیاسی انجام می داد حتی خیلی از حوادث بزرگ، از جمله حوادث انتخابات 88 شکل نمی گرفت. اگر چه این انتخابات، انتخابات ویژه ای بود و معلوم بود که قبل از انتخابات تصمیماتی برای آن گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: در این قضایای این روزها نیز رئیس جمهور و خیلی از مسئولین علیرغم این که موضع گیری انتقادانه ای را در برخی روند های ساختارشکنانه دارند، در مجموع با مطالبات بر حق و مشروع مردم همراهی کرده اند اما هنوز صدا و سیما همان حرکت همیشگی خودش را به دور از تحلیل و به دور از واقعیت های جامعه تکرار می کند. حتی به نظر من صدا و سیما به جای آرام کردن اوضاع بیشتر مردم را تحریک می کند و این عواقب بسیار خطرناکی خواهد داشت.

 

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: من برنامه های تلوزیون را از روزی که به این قضایا پرداخته است کاملاً تحریک آمیزی می بینم. البته درست است که مستند بسیار خنده داره «خارج از دید» که در مورد اتفاقات 88 بود را بعد از چند قسمت، از پخش خارج کرد و در این بحران آن را ادامه نداد، اما کاملاً حرکت دو سه روز اخیرش  غیر حرفه ای است.

 

وی ابراز داشت: از طرف دیگر با توجه به این که این نارضایتی ها بیشتر در شهرستان ها و شهرهای کوچکی که بخشی از آن ها بیننده صدا و سیما هستند، اتفاق افتاده است؛  تلوزیون با این عملکردش این مخاطبانش را هم از دست می دهد. چرا که این مردم با وقایع از نزدیک مواجه هستند. البته خیلی بعید می دانم که این نحوه مدیریت و ساختار تلوزیون اصلاح شود و بتواند مشکلی را حل کند.

 

ناصری گفت: تلوزیون اگر حرفه ای بود حتما کاری می کرد که از خیلی از این تخریب ها و کشته شدن ها، جلوگیری؛ و فضا برای رسیدگی به مطالبات مردم آماده شود.

 

وی همچنین در مورد شیوه پرداخت مطبوعات و خبرگزاری های رسمی کشور به این اعتراضات اظهار کرد: به نظر من به غیر از روزنامه کیهان که دوباره مانند ادوار گذشته عمل می کند، برخی از رسانه ها این را درک کرده اند که این مساله از جنس مسائل جناحی و گروهی نیست بلکه یک حرکت فرا جناحی است و باید با آن مدبرانه برخورد شود. به همین جهت سعی می کنند با انتشار مطالبی از هر دو جناح تحلیل درستی از قضایا داشته باشند. در مجموع مطبوعات به غیر از بعضی روزنامه ها که همچنان منفعل هستند همسو با رویکرد رئیس جمهور و فعلان سیاسی موضع گیری های خوبی دارند.

 

برخی از دوستان ما فاقد تحلیل هستند

عبدالله ناصری در مورد انتقادها به برخی موضع گیری های شخصیت های اصلاح طلب در خصوص اعتراضات بیان کرد: اصلاح طلب ها قبل از این اتفاقات به دنبال یک فضای آرام و شکل گیری گفت و گوی ملی بودند. متاسفانه بعضی از دوستان ما فاقد تحلیل هستند و حتی در مورد این مسائل اخیر ممکن است حرف هایی را بدون دسترسی به یک تحلیلی روشن یا برای خوش آمدن دیگران بزنند. اما واقعیت این است که این مطالبات چون بیشتر از شهر های کوچک شروع شده خیلی باید جدی گرفته شود و فارغ از جناح بندی های سیاسی، باید کاملا قضیه را مدیریت کرد و تحلیل های ساده لوحانه را هم کنار گذاشت.

 

ایران نباید به سوریه ای دیگر تبدیل شود

استاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سوال که دولت و حکومت چگونه با موضوع برخورد خواهند کرد، گفت: اصلاح طلب ها در این چند روز به غیر از برخی روشن گری ها و بیان واقعیات قضیه، کار دیگری نتوانستند انجام دهند. البته  توصیه هایی هم در قالب پیشنهاد به دستگاه های ذیربط حکومتی داده اند. اما اهمیت این موضوع در این است که فقط مرتبط به دولت نیست بلکه باید این مساله حاکمیتی دیده شود. حاکمیت  اگر بخواهد راه حلی برای آن در نظر بگیرد باید آن را به مثابه نیاز به یک برجام داخلی بداند و راه حل های اساسی برای این مشکلات در نظر بگیرد، حتی این موضوع مهم تر از برجام خارجی است.

 

وی با اشاره به این که ما به هر صورت  معتقدیم که ایران نباید به سوریه ای دیگر تبدیل شود، اظهار داشت: لازمه این امر هم این است که  نه حاکمیت رفتارهای غیر عقلانی از خود نشان دهد و نه مردم مانند معارضین سوری بخواهند ساختارهای جامعه را به هم بریزند. اما حتماً پیشگام بودن دولت در این زمینه بسیار مهم است و شخص آقای روحانی که دیروز حرف های خوبی زده است اگر در همین ابتدای دولت دست به یک جراحی در تیم دولت در مرکز و شهرستان ها بزند می تواند مردم را امیدوار کند.

 

ناصری با انتقاد از برخی سیاست های حسن روحانی تاکید کرد: من در عین حال که بر سر حرف خودم در انتخابات 96 هستم و تا 1400 با روحانی می مانم اما اعلام می کنم که اگر آقای روحانی به توصیه های کارشناسی که  از سال 92  به او داده می شد، عمل می کرد این وضعیت ایجاد نمی شد.

 

وی توضیح داد: امسال برای اولین بار بودجه کشور خیلی شفاف به دست مردم رسید و مردم متوجه شدند که با بودجه متعلق به خودشان چه اقداماتی در کشور صورت می گیرد، چه نهادهای بی اثری در کشور شکل گرفته اند و پول های شان چگونه هزینه می شود. وقتی در سال 92 گفته می شد که سازمان برنامه و بودجه سازمان مهمی است و باید بیشتر از این ها به آن بها داد و حوزه رفاه و معیشت و بازرگانی باید توسط  افراد اهل فن اداره شود، آقای روحانی این مسائل را پشت گوش انداخت و تمرکز خود را تنها بر روی برجام گذاشت.

 

این فعال اصلاح طلب پیشنهاد کرد: در حال حاضر دولت باید قدم هایی را در این زمینه ها بردارد؛ ضمن این که باید فضای طرح مطالبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در کنار هم باز شود، چرا که به نظر می رسد مردم مجموعه ای از خواسته های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارند. مساله فقط اقتصادی نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------