آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رسانه‌های خارجی: اسرائیل به اصفهان حمله کرده است

شبکه فاکس نیوز مدعی شد: نیروی هوایی اسرائیل انجام چندین حمله هوایی به شهر اصفهان را تایید کرد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه فاکس نیوز…

چرا اعلام جرم رضا ضراب برای ترکیه و جهان مهم است؟



اخبار,اخبار سیاسی,رضا ضراب و رجب طیب اردوغان

پرونده ضراب و اعلام جرم او، اهمیت بسیاری دارد. اسناد دادگاهی حاکی از رابطۀ نزدیک او با رئیس‌جمهور ترکیه دارند. این اسناد از فسادی گسترده در دولت ترکیه و شخص اردوغان حکایت دارد.

به گزارش اعتماد انلاین، رضا ضراب، یکی از معتمدان رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، در دادگاه فدرال با اتهاماتی نامشخص اعلام جرم کرد. او که از مارس 2016، در فرودگاه میامی و به دست اف بی آی بازداشت شده بود، هم اکنون نیز در بازداشت ایالات متحده است. وزارت دادگستری ایالات متحده ضراب را به همکاری نزدیک در نقشه‌ای برای مبادلۀ طلا با هدف دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرده است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین، اندیشکدۀ امریکن اینترپرایز در یادداشتی به قلم مایکل روبین نوشت: پرونده ضراب، و اعلام جرم او، اهمیت بسیاری دارد. اسناد دادگاهی  از رابطۀ نزدیک او با رئیس جمهور ترکیه حکایت دارند. این اسناد حکایت فسادی گسترده در دولت ترکیه و شخص اردوغان دارد که شاید بتوان او را فاسدترین رهبری دانست که ترکیه تاکنون به خود دیده است. 

 

میلیاردها دلار زیر نظر اردوغان ناپدید شدند. مکالمات تلفنی ضبط شدۀ او و فرزندنش نشان می‌دهد که آن‌ها دربارۀ نحوه پنهان کردن 1 میلیارد دلار پول نقد در خانه‌شان صحبت می‌کردند و اردوغان گمان می‌کرد که دادستان‌‌ها به خانه‌اش یورش خواهند برد. او متعاقباً استقلال قوه قضاییه و خبرگزاری‌ها را زیر سوال بود. او مکرر صحت صدها ساعت مکالمات درز کرده و متن‌ آن‌ها را که بر فساد او دلالت می‌کنند تکذیب کرده است. با این حال به نظر می‌رسد دادگاه ایالات متحده بخش عمدۀ این مدارک را، که اردوغان ساختگی می‌داند، تأیید می‌کند. 

 

اینکه یک نفر چیزهای زیادی را در زمان‌های مختلفی جعل کند قابل باور نیست، با این حال اکنون به نظر می‌رسد که متخصصان فنی امریکایی مدارک فساد اردوغان را، علیرغم تکذیب‌هایش، تأیید کنند. به بیان دیگر، پذیرش این اسناد نشان می‌دهد انتقادات دائمی اردوغان از عبدالله گولن، متحد سابق و دشمن امروزش، خارج از ترکیه خریداری ندارد. 

 

این اندیشکدۀ جمهوری‌خواه و تحت نفوذ نومحافظه‌کاران مدعی شد: اینجاست که اتهامات ضراب اهمیت پیدا می‌کند: مادامی که پرونده دوست ضراب در جریان است، اعلام جرم ضراب تأیید می‌کند که ترکیه (متحد روی کاغذ ناتو)، فارغ از نفرت‌های ایدئولوژیک و ولع شخصی اردوغان و خانواده‌اش، برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده بود. در مجموع، سوال اینجاست که ایران با قسمتی از پول‌های دریافتی از ضراب چه کار کرده است؟ به گمان روبین، ایران این پول‌ها را صرف کمک به حزب‌الله و نیروهای نظامی مورد حمایت ایران کرده است.

 

ضراب که متوجه شده است اسناد مهمی علیه او شهادت می‌دهند، چاره‌ای جز اعتراف به جرم نداشت. نویسنده مقاله مدعی شد: «بنابراین، شاید همین مسئله عامل سفر او به میامی باشد: اگر او در تهران یا آنکارا می‌ماند هر کدام از این دو کشور ممکن بود برای ساکت کردنش او را به قتل رسانند».

 

نویسنده در جمع‌بندی خویش با اشاره به فساد مالی دولت ترکیه نوشت: اکنون پرسش اصلی علیه شریک جرم او مطرح است، معاون سابق هالک بانک ترکیه: مِهمت هاکان آتیلا. چه آنکه آتیلا به جرمش اعتراف کند یا خیر، رخداد بعدی فساد بخش بانکی ترکیه فاش خواهد شد و مسئولیت پول‌شویی را متوجه بالاترین مقامات ترکیه خواهد کرد. 

 

اردوغان شاید خودش را رهبری بزرگ تصور کند، اما در چشمان جهانیان، تنها کمی بهتر از مانوئل نوریگا دیکتاتور سابق پاناما خواهد بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------