آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

مصطفی تاجزاده: حق اعتراض باید به رسمیت شناخته شود/ شفاف‌سازی و مبارزه قاطع با فساد باید در دستور کار دولت باشد



اخبار,اخبار سیاسی,مصطفی تاجزاده

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات می‌گوید: ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و مطبوعات اصلاح‌طلب امروز آثار سوء خود را نشان می‌دهد. از یک طرف رسانه‌ای نداریم که با مردم بتواند ارتباط برقرار کند، به ویژه معترضان و از سوی دیگر این رسانه‌ها در خارج از ایران شکل گرفته و توانسته‌اند متأسفانه اثر بگذارند تا مردم را به سمت اهدافی که می‌خواهند دعوت کنند. بنابراین باید این تجربه تلخ و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و از نهادهای حاکمیت گرفته تا دولت، از اصلاح‌طلبان تا خود معترضان با یک تجدیدنظر اساسی بتوانیم آینده بهتری را برای ایران رقم بزنیم.

با آرام‌تر شدن فضای کشور بعد از ناآرامی‌های مردمی در روزهای گذشته آنچه بیشتر مورد توجه قرار دارد این است که آسیب‌شناسی شود چرا این وضعیت به وجود آمد. در مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی دولت اصلاحات در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تأکید بر اینکه به نظر می‌آید مسئولان پیام مردم را شنیده‌اند بیان می‌کند: باید حق اعتراض مردم به رسمیت شناخته شود.

 

ارزیابی شما از اعتراضاتی در شمایل آنچه در روزهای اخیر رخ داد، ریشه‌های آن و ماهیتی که در حال حاضر به خود گرفته چیست؟

از نظر من ریشه اعتراضات اخیر به بی‌اعتنایی حکومت به قیام مردم در انتخابات گذشته برمی‌گردد. اینکه مطالبات مردم نادیده گرفته شده است، بنابراین مردم به این وضعیت اعتراض دارند. برخلاف اهداف کسانی که اولین جرقه‌های راهپیمایی را زدند تا جهت‌گیری را علیه دولت سامان دهند، معترضان از این دولت عبور کردند و کلیت نظام را نشانه گرفتند و اعتراض خود را به این شکل نشان می‌دهند.

  

راه‌حل‌ها برای حل‌وفصل اعتراضات و پایان دادن به ناآرامی‌های اخیر از طریق قانونی چیست؟

راه حل اعتراضات در یک کلام شنیدن پیام مردم و دیدن خود آن‌ها و توجه به مطالبات آن‌ها و پاسخگو بودن کل حکومت نسبت به این مطالبات است. اولویت‌هایی که از دید مردم به ویژه در زمینه اشتغال و مهار گرانی وجود دارد و دیده نمی‌شود که این اولویت‌ها باید رعایت شود. از منظر سیاسی هم باید به روش‌های تحمیل و تحقیر پایان داده شود و اجازه مشارکت همه ایرانیان در عرصه سرنوشتشان فراهم شود. حق اعتراض باید به رسمیت شناخته شود تا مردم به هر چیز و هر کسی که اعتراض دارند بتوانند اعتراض خود را بیان کنند.

 

به نظر شما صدای مردم و مطالباتشان در این‌گونه اعتراض‌ها شنیده شد؟

به نظر من بخش‌های قابل ملاحظه‌ای از حکومت به صدای مردم توجه کردند و فقط امیدوارم فکر نکنند که این یک مسئله کوتاه‌مدت بوده و با آرام کردن تجمعات و شرایط فراموش کنند که این جامعه ملتهب است. ما برای اینکه ثبات سیاسی و نظم آن حفظ شود به این توجه نیاز داریم خصوصاً با مخالفان گسترده‌ای که در منطقه و جهان داریم راهی نداریم جز اینکه اعتماد، رضایت و مشارکت مردم خودمان را جلب کنیم، تا بتوانیم در این دنیای آشفته کشتی نجات ملی را به ساحل مقصد برسانیم.

 

آیا دولت و دیگر نهادها می‌توانند معترضین را دعوت به حضور در استادیوم‌های شهرهای مختلف کنند و از آن‌ها بخواهند در حضور مسئولان دولتی و استانی انتقادهایشان را بیان کنند؟

این موضوع را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ اول اینکه امکان اجتماع آن‌ها را فراهم کنیم بله کاملاً ممکن است در استادیوم‌ها و مراکز بزرگ بتوانیم بگوییم هر کس در هر زمینه‌ای اعتراض دارد بیاید تقاضا دهد. احزاب، نهادهای مدنی، اتحادیه‌ها و... مردم را دعوت کنند در ساعت خاصی با شعارها و سخنران‌های مشخص و مسئولیت‌پذیر، دیدگاه‌ها و انتقادهای خود را نسبت به حکومت و ارکان آن ابراز کنند. اما می‌تواند مانند کشورهای دموکراتیک نباشد که حتماً مسئولان هم در آنجا حاضر باشند و پاسخ اعتراضات را بدهند.

 

اگر مسئولانی هستند که تمایل دارند می‌تواند با حضور آن‌ها باشد اما جلسات می‌تواند بدون حضور مسئولان برگزار شود. مهم این است که در وهله اول مردم حق اعتراض خود را با حضور یا بدون حضور مسئولان به دست آورند و این حق به رسمیت شناخته شود. در وهله دوم مقامات بتوانند با مردم صحبت کنند حالا چه از طریق صداوسیما و دیگر رسانه‌ها و چه از طریق رو در رو با نمایندگان خود معترضان باشد. مهم‌تر از صحبت کردن اینکه جامعه احساس کند که آن‌ها در عمل گام‌هایی برداشته‌اند برای این‌که مطالباتشان را محقق کنند.

 

سیاسی کردن این ناآرامی‌ها به نفع کدام جریان تمام می‌شود؟

سیاه‌نمایی‌هایی که صداوسیما در پنج سال گذشته علیه دولت به راه انداخته‌اند و از آن طرف ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها و مطبوعات اصلاح‌طلب امروز آثار سوء خود را نشان می‌دهد. از یک طرف رسانه‌ای نداریم که با مردم بتواند ارتباط برقرار کند، به ویژه معترضان و از سوی دیگر این رسانه‌ها در خارج از ایران شکل گرفته و توانسته‌اند متأسفانه اثر بگذارند تا مردم را به سمت اهدافی که می‌خواهند دعوت کنند. بنابراین باید این تجربه تلخ و این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و از نهادهای حاکمیت گرفته تا دولت، از اصلاح‌طلبان تا خود معترضان با یک تجدیدنظر اساسی بتوانیم آینده بهتری را برای ایران رقم بزنیم.

 

عاجل‌ترین اقدام دولت و نهادهای نظام برای عبور از بحران فعلی چیست؟

عاجل‌ترین اقدام دولت اول اقتصادی است؛ یعنی باید نشان دهد که تجدیدنظرهای اساسی در این زمینه صورت داده است تا به مشکلات جامعه توجه بیشتری کند و البته شفاف‌سازی و مبارزه قاطع با فساد؛ برای اینکه جامعه به شدت علیه فساد موضع دارد و معتقد است بخش قابل توجهی از امکانات دولتی در آنجا هرز می‌رود. از طرف دیگر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی است و اینکه جامعه احساس کند بنای حکومت از جمله صداوسیما بر این است که همه ایرانیان را ببیند؛ نه اینکه تنها در ایام انتخابات از همه ایرانیان حتی مخالفان نظام صحبت کند، بلکه در غیر از ایام انتخابات هم همه ایرانیان حرمت و حقوق و اعتبار داشته باشند، صدایشان شنیده شود و خودشان هم دیده شوند و امکان مشارکتشان در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

 

همچنین از نظر من دولت به‌هیچ‌عنوان نباید به سمت بگیر و ببند و ایجاد محدودیت حرکت کند، این نه‌تنها جواب نمی‌دهد برعکس بر دامنه اعتراضات هم می‌تواند بیفزاید و به اعتبار دولت هم آسیب بزند و فاصله دولت و ملت را بیشتر کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------