آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

آذر منصوری: نباید مردم را با ادبیات و‌ واژه های توهین آمیز تحقیر کرد



اخبار,اخبار سیاسی,آذر منصوری

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به تعبیر رهبری، زخمهایی وجود دارد؛ پس باید دید دلایل پدید آمدن این زخم‌ها چیست؟ این زخم‌ها را نمی توان با یک چسب زخم ساده پوشاند و دل به درمانشان خوش کرد.

آذر منصوری درباره اعتراضات اخیر مردم، در گفت و گو با جماران، گفت: اگر درک صحیح، واقع بینانه و مورد توافقی میان ارکان نظام وجود نداشته باشد، طبیعی است که این ضعف، بر نوع مواجهه یا برخورد با معترضین اعتراض‌های اخیر اثرگذار خواهد بود. درک صحیح، زمانی به وجود می آید که تحلیل دقیقی از واقعیت های جامعه وجود داشته باشد. از این رو، اصلی ترین دلیل این اعتراض ها، نارضایتی نسبت به وضع موجود، ناامیدی در جامعه، سرخوردگی و یاّس از ساختار های موجود در کشور، برای پاسخ مناسب به این نارضایتی هاست.

 

باید ریشه های اعتراضات را به درستی شناسایی کرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با طرح مسائلی، به فضای یاس و ناامیدی در جامعه اشاره کرد و گفت: نقطه شروع این وضعیت کجاست؟ مهم تر از آن، تعداد و فراوانی نارضایتی ها از حیث تنوع مطالبات و فراوانی گستره جغرافیایی چقدر است؟ و اینکه چه کسانی این نوع اعتراضات را رهبری می کردند؟ این‌ها سوالاتی است که باید برای آنها پاسخی دقیق و درخور اعتنا پیدا کرد.

 

وی اظهار کرد: نام این اعتراضات را هر چه بگذاریم علی القاعده باید ریشه های آن را به درستی شناسایی کرد. حتی اگر تعداد معترضین اندک بوده باشد، فراوانی آن در سطح کشور می تواند به منزله یک هشدار و بیدار باش برای ارکان نظام و مجموعه جریان های دموکراسی خواه باشد. اگر ناامیدی و‌ یأس در بطن جامعه ایران بر ظرفیت های موجود غلبه پیدا کند و به شورش فرودستان منجر شود، معنی دیگر آن، تحقق نیافتن اصل جمهوریت نظام است که باید موید نقش تعیین کننده مردم در حل مشکلات کشور از مجاری قانونی و با استفاده از ظرفیت های موجود باشد.

 

نباید با خلاصه کردن ریشه اعتراضات به عوامل بیرونی، صورت مسئله را پاک کرد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: اگر نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش به توزیع رفاه اجتماعی و رفع تبعیض ها نیانجامد، نتیجه آن ناامیدی، یاس و سرخوردگی خواهد بود و از این رو، باید نگران آینده باشیم. از سوی دیگر، وقتی اعتراضات  شکل می گیرند، عده ای در بیرون‌ از مرزهای ایران، مترصد سوء استفاده هستند و این امری مسبوق به سابقه است. در همین حال، نباید با خلاصه کردن ریشه این اعتراضات به عوامل بیرونی، صورت مسئله را پاک کرد.

 

وی تصریح کرد: باید تمامی کسانی که نگران ایران هستند، باید بنشینند و با گفتگو، به درک‌ و توافقی مشترک از دلایل و ریشه های نارضایتی ها دست یابند. تمامی فعالان اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید، فارغ از رویکردهای یک سویه نسبت به مسائل و مشکلات کشور، به دنبال راه حل باشند. پذیرش مساله و‌ درک مشکلات اولین قدم است. به تعبیر رهبری، زخم هایی وجود دارد، پس باید دید دلایل پدید آمدن این زخم‌ها چیست؟ این زخم‌ها را نمی توان با یک چسب زخم ساده پوشاند و دل به درمانشان خوش کرد.

 

نباید مردم را با ادبیات و‌ واژه های توهین آمیز تحقیر کرد

وی با انتقاد از برخی مسئولین کشور که معترضین را با القابی ناشایست مورد خطاب قرار می دهند، گفت: همان طور که رئیس جمهور گفت: نباید مردم را با ادبیات و‌ واژه های توهین آمیز تحقیر کرد، این ادبیات مانند پنجه کشیدن به همان زخم هایی است که رهبری اشاره کردند. باید دید درد مردم چیست؟ همه آنها فرزندان این آب و خاکند. چطور در انتخابات حتی از مخالفین نظام نیز دعوت می کنیم تا برای حفظ ایران بیایند و رای دهند. اما امروز از چنین رویکردی در قبال آنها استفاده می کنیم؟

 

منصوری با اشاره به اینکه پاسخ های سلبی، قهری و توهین به معترضین، زخم ها را عمیق تر می کند، گفت: تجربه تاریخی نشان داده است که این نوع مواجهه در بلند مدت، نتایج مثبت و راه گشایی در پی ندارد.

 

شعارهای معترضین بعد از یک روز، سمت و سوی دیگری پیدا کرد

وی با بیان اینکه آغاز اعتراضات در مشهد بود، گفت: یک هفته قبل نیز عده محدودی در بازار تهران به نحو کاملاً سازماندهی شده علیه دولت روحانی شعار می دادند و فیلم آن تجمع نیز توسط خود آنها پخش شده بود، که باید منشاء و ریشه های آن روشن شود. زیرا دولت روحانی در هفته های اخیر، بخش قابل توجهی از خسارتهایی که موسسات مالی به مردم زدند را جبران کرده بود، اما بخشی از سهامداران عمده این موسسات باقی مانده بودند که باید گزارش دقیق آن به مردم داده شود تا ابعاد موضوع روشن شود.

 

وی در ادامه با اشاره به آغاز اعتراضات گفت: شروع این اعتراضات، سازماندهی شده یا نشده، با شعار «مرگ بر روحانی» و  به بهانه گرانی ناگزیر تخم مرغ، آن هم به دلیل کاهش تولید آن که ناشی از بیماری مرغ ها بود، رقم خورد. این درحالی است که متاسفانه صدا و سیما نیز، تمامی دستاورد دولت روحانی را در قیمت تخم مرغ خلاصه کرده بود. اما همان طور که دیدیم شعارهای معترضین بعد از یک روز، سمت و سوی دیگری پیدا کرد و به سردادن شعارهای ساختار شکنانه منتهی شد.

 

باید روی گروه‌های معترض مطالعه ای دقیق صورت گیرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شعارهای معترضان، همه حوزه ها و‌ ارکان نظام را در بر گرفت. متاسفانه پس از انتخابات باشکوه «۲۹اردیبهشت» مجموعه ای از عوامل دست به دست هم دادند تا امید مردم به روحانی را به یأس تبدیل کنند، بخشی عمده ای از این عوامل به بیرون از دولت مربوط می شد، اما بخشی نیز به خود دولت، مجلس و حتی اصلاح طلبانی بر می گردد که موضوع مطالبات اصلاح طلبی را در سهم خواهی از دولت خلاصه می کردند.

 

وی با تاکید بر اینکه، بودجه سال ۹۷ نیز مزید بر علت وقوع اعتراضات شد، گفت: شاید اگر تیم اقتصادی و اطلاع رسانی دولت، قبل از ارائه لایحه بودجه، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار می داد، به یک باره با این حجم از واکنش ها مواجه نمی شد. در عین حال، باید روی گروه‌های معترض مطالعه ای دقیق صورت گیرد و مشخص شود آنها از چه طبقاتی هستند؟ این موضوع نیز مهم است که آنها تا چه اندازه تحت تاثیر اخبار و وقایع قرار می گیرند و عمده مطالبات‌شان چیست؟این مطالعه به پیدا کردن راه حل ها یاری می رساند، بدیهی است که راه حل های کوتاه مدت و سلبی درمان این درد نخواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------