آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

احمد شیرزاد: رئیسی نمی‌تواند لیدری جریان اصولگرا را برعهده بگیرد/ کاندیدای شکست‌خورده شانسی در انتخابات بعدی ندارد



اخبار,اخبار سیاسی,احمد شیرزاد

احمد شیرزاد گفت: «اگر صداوسیما به این دلیل که آقای رئیسی تولیت آستان است خبرهای ایشان را منعکس می شود باید محتوای خبرها در حد مسئولیت او باشد اما اگر ایشان جایی برای سخنرانی سیاسی می رود و دولت را نقد می کند هرچند حق شهروندی ایشان است اما باید در قالب حزبی آن را بیان کند نه در لباس تولیت آستان قدس رضوی.»

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال نامزدی رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: «آقای رئیسی از لحاظ سنی در شرایطی قرار دارند که اوج فعالیت سیاسی ایشان به نظر می رسد. قبلا هم عمدتا مشاغل قضایی داشتند. ایشان تازه وارد سیاست شده، انگیزه دارد و تازه نفس است. او در مجموعه اردوگاه اصولگرایان چهره پرکاری خواهد بود. یعنی لااقل تا 20 یا 30 سال آینده دیگر او چهره فعالی است؛ اما اینکه ایشان برای بار دوم  کاندیدای اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری شود بستگی به دوستان اصولگرا دارد ولی من بعید می دانم که زمینه مناسبی برای ایشان فراهم باشد.» 

 

او در همین حال یادآور شد: «عرفا در فرهنگ سیاسی سایر کشورها اگر کسی یک بار در انتخابات شکست خورد دیگر نامزد نمی شود. مثلا در آمریکا معمولا کاندیدای شکست خورده دوباره به صحنه انتخابات نمی آید و در جای دیگری فعالیت می کند. مثلا جان کری نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود اما وقتی رای نیاورد دیگر نیامد و وزیر امور خارجه شد. بنابراین کسی که به عنوان کاندیدای شکست خورده مطرح است دفعه بعد آمدنش درست نیست. این تجربه را آقای قالیباف و رضایی هم انجام دادند که موفق نبودند. معمولا کاندیدای شکست‌خورده شانسی در انتخابات بعدی ندارد که امیدواریم این به عنوان سنت برای سیاستمداران ما هم جا بیفتد.» 

 

شیرزاد اضافه کرد: «البته آقای جهانگیری در انتخابات کاندیدای انصرافی بودند. اگر ایشان در انتخابات می ماند و رای کمی می گرفت آمدنش مجدد امکان پذیر نبود. این سنت در همه جای دنیا هست و مبتنی بر یک تجربه جهانی است که کاندیدای شکست خورده امکان بازگشتش نیست.» 

 

او تصریح کرد: «البته این معنایش کنار رفتن آقای رئیسی نیست. آقای رئیسی ممکن است بتواند در جاهای دیگر موثر واقع شود. ممکن است در انتخابات مجلس شرکت کند و رئیس مجلس شود یا حتی ممکن است زمانی رئیس قوه قضائیه شود.»

 

عضو جبهه مشارکت با بیان اینکه «آقای رئیسی به عنوان یک رجل سیاسی که تازه فعالیت سیاسی خود را شروع کرده به تحرکات سیاسی خود ادامه می دهد» گفت: «ایشان ممکن است حزب سیاسی یا جبهه سیاسی را رهبری کند که ازقضا اتفاق خیلی خوبی است. ایشان اگر مسئولانه بیایند و یک حرکت سیاسی و حزبی اعلام شده داشته باشند ما از آن استقبال می کنیم. ولی چیزی که در این میان نامناسب است این است که ایشان نباید این کارها تحت لوای آستان قدس انجام شود.» 

 

شیرزاد با تاکید بر اینکه «به قول آقای روحانی  اجازه بدهیم امام رضا برای همه مردم ایران باشد و ایشان را منحصر به یک جناح سیاسی نکنیم» تصریح کرد: «نباید از نام آستان قدس در جهت برنامه های سیاسی استفاده شود. آقای رئیسی اگر قرار است به عنوان تولیت آستان قدس بروند جایی و سخنرانی کنند حق دارند در ارتباط با چارچوب مسئولیت خود صحبت کنند و اگر فراتر از آن شود هرچند به عنوان شخص حقیقی وارد شوند اشکالی ندارد اما از آستان قدس نباید مایه بگذارند.» 

 

او یادآور شد: «همچنین این مساله درباره صداوسیما نیز صدق می کند. صداوسیما اگر از ایشان خبری به عنوان رئیس آستان قدس خبر پخش می کند مجاز است و اخبار ایشان می تواند مثل اخبار هر مقام دیگری منتشر شود البته در آن سطح خبری و تحلیلی که مساله اقتضا می کند. اما وقتی بیش از آن مایه بگذارند همه از آن استشمام رانت خبری خواهند کرد.» 

 

شیرزاد اظهار کرد: «تجربه نشان داده اینگونه عملکرد صداوسیما به ضرر افراد است. درست است که صداوسیما رسانه اثرگذاری است اما این اثرگذاری معمولا در جهت عکس و تخریب افراد است. معمولا حمایت های صداوسیما از دیگران اثربخش نیست و معمولا نتیجه برعکس می شود.» 

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «اگر صداوسیما به این دلیل که آقای رئیسی تولیت آستان است خبرهای ایشان را منعکس می شود باید محتوای خبرها در حد مسئولیت او باشد اما اگر ایشان جایی برای سخنرانی سیاسی می رود و دولت را نقد می کند هرچند حق شهروندی ایشان است اما باید در قالب حزبی آن را بیان کند نه در لباس تولیت آستان قدس رضوی.» 

 

شیرزاد اضافه کرد: «ما مشکلی که با مجموعه اصولگرایان داریم این است که آنها تکلیف خود را مشخص نمی کنند. از ردای آستان قدس نباید در جهت کار سیاسی استفاده کرد و کار سیاسی را باید با شفافیت انجام داد.» 

 

او درباره امکان لیدری رئیسی برای اصولگرایان در انتخابات مجلس نیز گفت: «رئیسی نمی تواند لیدری جریان اصولگرا را برعهده بگیرد. آقای رئیسی کار تشکیلات و سیاسی نکرده اند. کار تشکیلاتی بسیار دشوار است و افرادی را می خواهد که برای آن وقت بگذارند و مدیریت خرد کرده باشند. فکر نمی کنم این کار از امثال آقای رئیسی بربیاید.» 

 

شیرزاد تصریح کرد: «در مجموعه اصولگرایی افراد قدری داشتیم که برای کار تشکیلاتی بسیار مناسب بودند مثل آقای ناطق نوری که متاسفانه اصولگرایان قدر او را ندانستند و رنجیده خاطرش کردند. او بسیار تشکیلاتی بود، دائما تلفن دستش بود و کار می کرد. تعداد دوستانی که در شهرستان های مختف داشت و هنوز هم دارد خیلی زیاد بود. همینطور آقای باهنر. اگر از من بپرسید ایشان می تواند رهبری اصولگرایان را برعهده گیرد می گویم بله. باهنر در پیشینه خود حرکت تشکیلاتی دارد دارد ولی آقای رئیسی نه. سابقه سمت های قضایی و تجربه های اجرایی از پشت میز ریاست معلوم نیست برای کار تشکلاتی هم مناسب باشد.»

 

اعتمادآنلاین

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------