آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صادق زیباکلام: خطر جنگ رفع شده است | اسرائیل دست بالای نظامی را دارد

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع…

منتجب نیا: باید فضای دانشگاه منهای سیاست باشد/ تعیین فهرست سیاه و سفید در دانشگاه‌ها کار نادرستی است



اخبار,اخبار سیاسی,رسول منتجب‌ نیا

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: باید فضای دانشگاه منهای سیاست باشد.

به گزارش ایلنا، رسول منتجب‌نیا عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه‌آزاد واحد یاسوج با گرامیداشت ولادت پیامبر اسلام و امام صادق (ع) با بیان اینکه در آستانه روز دانشجو قرار داریم، اظهار داشت: روز دانشجو از آن جهت اهمیت پیدا کرد و در کشور ما از پیش از پیروزی انقلاب و پس از آن مورد توجه بوده که سه دانشجوی عزیز خون پاکشان را در راه آزادی، شرف و مبارزه با استکبار و استبداد نثار کردند.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی افزود: این دانشجویان با نثار خون خود نشان دادند که رژیم ستمشاهی با سرکوب کردن نمی‌تواند حاکمیت خود را تثبیت کرده و به دنیا ثابت کند که ایران و مردم ایران تسلیم شده‌اند و هیچ اعتراضی علیه استکبار وجود ندارد.

 

وی بیان کرد: از سال32 روز 16 آذر به‌عنوان یک جریان در دانشگاه‌های ایران مورد توجه دانشجویان قرار گرفت تا سال 48 که رژیم ستمشاهی وارد دانشگاه شد و دانشجویان را سرکوب کرد اما دانشجویان از پای ننشستند و همچنان این جریان را ادامه دادند تا به‌عنوان یکی از جریانات تاثیرگذار در پیروزی انقلاب قلمداد شود.

 

منتجب‌نیا با اشاره به نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب، روز دانشجو به‌صورت رسمی معرفی و 16 آذر به دانشجویان اختصاص داده شد تا دانشجویان در این روز جایگاه دانشجو در کشور و نقش بی‌نظیر دانشجویان و جوانان در حرکت‌های اجتماعی را مرور کنند و مسئولان نیز مرور کنند تا چه اندازه برای آزادی جوان و دانشجو ارزش قائل هستند.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه درباره آزادی دانشجو در دانشگاه چندین نگرش وجود دارد، تصریح کرد: نگاه اول آن است که دانشجویان آزادی مطلق دارند که هر کاری خواستند انجام دهند و هر چه خواستند بگویند که این همان آزادی است که قبل از انقلاب فرهنگی در کشور به وجود آمد و جمهوری اسلامی مجبور شد دانشگاه‌ها را تعطیل کند تا به قانون‌مداری برگردند.

 

منتجب‌نیا ابراز کرد: نگاه افراطی این است که ورود دانشجویان در مسائل سیاسی موجب اختلال و خدشه‌دار شدن علم و تکنولوژی می‌شود پس باید فضای دانشگاه منهای سیاست باشد تا اینکه رهبر انقلاب در یک کلام این تئوری و تفکر را رد کرده و بارها بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کردند.

 

وی اظهار کرد: نگاه دیگر این است که دانشجو باید در سیاست ورود داشته باشد اما کانالیزه شود یعنی باید سیاست‌هایی که ما می‌خواهیم را دنبال کند و خودش اهل انتخاب و گزینش نباشد که این با آزادی دانشجویان مغایرت دارد.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه دین اسلام با هرگونه اکراه حتی در انتخاب دین مخالفت می‌کند، گفت: نگاه چهارم نگاه معتدل و قانونمند است که فضای دانشگاه باید آزاد باشد و آزاداندیشی برای همه دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشگاه در چارچوب قانون وجود داشته باشد.

 

منتجب‌نیا با بیان اینکه شأن دانشجو و استاد این است که خود انتخاب کند، نه دیگران برای او انتخاب کنند، ابراز کرد: اگر براساس قانون همه تشکل‌های مرتبط برای برنامه‌ریزی آزاد باشند، اگر اصولگرایان دانشگاه کرسی آزاداندیشی برگزار کرده و از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب دعوت کنند و بالعکس اصلاح‌طلبان هم همین کار را انجام دهند امنیت دانشگاه خدشه‌دار نمی‌شود.

 

وی بیان کرد: ما معتقد به دین منهای سیاست و علم منهای سیاست نیستیم و دانشجو را در صورتی مفید می‌دانیم که سیاسی باشد. ما به کسانی که می‌گویند در سیاست دخالت نمی‌کنیم، می‌گوییم تو ناقص‌الخلقه‌ای که علم و تقوا داری اما سیاست نداری.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مسئولان دانشگاه‌ها از اینکه در دانشگاه مسائل سیاسی مطرح می‌شود نگران نباشند. طرح مسائل، اخبار و تحلیل‌های سیاسی هیچ‌گونه ضرری برای دانشگاه و امنیت دانشجویان ندارد بلکه جزو لوازم و ضرورت‌های دانشگاه است که باید به آن توجه کنند.

 

منتجب‌نیا اظهار کرد: شنیده‌ایم برخی دانشگاه‌ها لیست تعیین کرده‌ و گفته‌اند باید کسانی برای سخنرانی به دانشگاه دعوت شوند که در این لیست قرار داشته باشند. چنین تفکری غلط است. اصلاح‌طلب و اصولگرا دو بال انقلاب هستند. نباید یک بال را بشکنیم و بال دیگر را تقویت کنیم. نباید به هر بهانه‌ای کسی بخواهد آزادی اندیشمندان را بگیرد و کانالیزه کند و بگوید فقط کسانی باید سخنرانی کنند که من بگویم. اینکه بیاییم فهرست سیاه و سفید تعیین کنیم کار نادرستی است و امیدواریم چنین مساله‌ای واقعیت نداشته باشد.

 

وی بیان کرد: دانشگاه جای فعالیت سیاسی است، نه به معنای اینکه احزاب و تشکل‌ها بخواهند در دانشگاه نفوذ کنند و آنجا شعبه بزنند. به‌شدت با چنین چیزی مخالف هستیم. سیاست دانشگاه باید توسط دانشجویان اداره شود و امیدواریم مسئولان هم در این زمینه با آنها همکاری کنند.

 

منتجب‌نیا با تأکید بر اینکه نقد روحانی هم لازم است، گفت: من هم به‌عنوان طرفدار حسن روحانی و هم به‌عنوان رفیق 40 ساله او لازم می‌دانم دولت را نقد کنید. هیچ‌کس فراتر از نقد، نظارت، پرسش  و پاسخگویی نیست اما انتقاد باید سازنده باشد. شلوغ کردن و توهین انتقاد نیست بلکه تخریب دولت و نظام جمهوری اسلامی است.

 

قائم مقام حزب اعتماد ملی ابراز کرد: من نیز به‌خاطر عدم استفاده از جوانان در مدیریت‌ها از رئیس‌جمهور انتقاد دارم. اصولگراها از حسن روحانی انتقاد کنند اما اجازه دهند اصلاح‌طلبان هم اصولگراها را نقد کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------