آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: نسبت به تکرار حوادث پیش‌آمده برای دیگر فعالان محیط‌زیست نگران هستیم



اخبار,اخبار سیاسی,بهروز بنیادی

یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشریح جلسه امروز این فراکسیون با خانواده فعالان محیط زیست بازداشت‌شده و کارشناسان، نسبت به تکرار حوادث پیش‌آمده برای دیگر فعالان محیط‌زیست ابراز نگرانی کرد و با بیان این‌که تجهیزات فعالان محیط زیست امکان استفاده در عملیات اطلاعاتی را ندارند، از گلایه برخی خانواده‌ها نسبت به بی‌اطلاعی از وضعیت بازداشت‌شدگان خبر داد.
بهروز بنیادی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسه اعضای فراکسیون محیط زیست با خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت شده اعلام کرد: فراکسیون محیط زیست پس از جلسه‌ای که روز گذشته با مسئولان قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان محیط زیست و اطلاعات سپاه برگزار کرد، صبح امروز نیز در جلسه‌ای دیگر ادامه مباحث روز گذشته را مورد بررسی قرار داد و پس از اتمام این جلسه، به‌همراه تعدادی از اعضای فراکسیون محیط زیست در یک نشست دیگر میزبان جمعی از خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده و جمعی از اساتید و کارشناسان این حوزه بودیم.

 

جلسه فراکسیون محیط زیست با خانواده فعالان محیط زیست بازداشتی و کارشناسان

وی در تشریح نشست پیش از ظهر امروز فراکسیون محیط زیست با خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت شده، اساتید دانشگاه و کارشناسان این حوزه گفت: این جلسه باحضور آقایان محمدرضا تابش، احمد انارکی محمدی و خانم‌ها طیبه سیاوشی، فریده اولادقباد و فاطمه ذوالقدر با جمعی از اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه محیط زیست و تعدادی از خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده و همچنین معاونت اسبق سازمان محیط زیست برگزار شد.

 

ابراز نگرانی نسبت به تکرار حوادث پیش‌آمده برای دیگر فعالان محیط‌زیست

نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی همه حاضران در جلسه این بود که باتوجه به مشکلاتی که اخیراً برای موسسه محیط زیستی میراث پارسیان به‌وجود آمد و از آ‌ن‌جا که هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ سازمان مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، بسیاری از فعالان این حوزه نسبت به تکرار این اتفاقات برای خودشان نگران هستند و از نمایندگان درخواست داشتند که مسئولان با دقت در این راستا، مانع از خدشه‌دار شدن فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر فعالیت‌های مردمی شوند.

 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس دهم اضافه کرد: باتوجه به مسائلی که اخیراً ازسوی دادستانی، صداوسیما و برخی رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب درباره فعالیت این سازمان‌مردم‌نهاد مطرح شده بود، در این جلسه مباحثی درمورد مسائل تخصصی فعالیت در این حوزه عنوان شد.

 

تمامی فعالیت‌ها زیرنظر شورای‌عالی محیط زیست به ریاست رییس‌جمهور انجام می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: ازجمله مباحثی که مورد تاکید قرار گرفت، این بود که فعالیت در مناطق حفاظت‌شده محیط زیستی، چه در پروژه‌های داخلی و چه درمورد پروژه‌های مشترک بین‌المللی زیرنظر سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه بوده انجام شده و چارچوب‌ها را رعایت می‌شود و همه این مناطق به تایید  شورای‌عالی محیط زیست  که شخص رییس‌جمهوری ریاست آن را برعهده دارد و جمعی از وزرا و مسئولان نیز در آن عضویت دارند، رسیده و تک تک این منطقه‌ها در سراسر کشور از سال‌ها قبل مشخص شده‌اند.

 

وی با بیان این‌که این مناطق کاملاً حفاظت‌شده هستند، گفت: اساساً فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد صرفاً در همین نقاط حفاظت‌شده امکان‌پذیر است و این سازمان‌های مردم‌نهاد حق ندارند خارج از این نقاط دست به فعالیت بزنند. پروژه‌هایی نظیر پلنگ، یوز ایرانی، خرس آسیایی درنای سیبری و مواردی از این دست نیز جزء همین موارد بوده‌اند.

 

تجهیزات فعالان محیط زیست امکان استفاده در عملیات اطلاعاتی را ندارد

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس درباره ابزار و روش‌های مورد استفاده در این حوزه نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در این جلسه درباره دوربین‌های مورد استفاده توسط فعالان حوزه محیط زیست توضیحاتی ارائه شد که بر این اساس، گفته شد این دوربین‌های تله‌متری مجهز به سنسور گرما و حرکتی هستند و با عبور هر جانداری، فعال شده و تصاویر را ثبت می‌کنند. جالب آن‌که این دوربین‌ها چندان پیشرفته نبوده و داخل کشور با قیمت حدود یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و برد آن نیز حدود ۵ تا ۶ متر است.

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر در مجلس دهم یادآور شد: مباحثی در مورد روش‌های نقطه‌یابی و نقشه‌خوانی در این حوزه و رادیو تله‌متری حیوانات توضیحاتی ارائه شد. بر این اساس ممکن است وسیله‌ای روی بدن یک حیوان نصب شود و مسیر زندگی و پناهگاه حیوان مورد ردیابی قرار گیرد.

 

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین در جمع‌بندی این بخش از سخنانش گفت: برآورد کلی نمایندگان حاضر و همچنین کارشناسان این بود که با استفاده از این وسایل اولیه و رایج فعالیت‌های زیست‌محیطی امکان بدست اوردن اطلاعات امنیتی و یا تصاویر خاص وجود ندارد.

 

گلایه برخی خانواده‌ها نسبت به بی‌اطلاعی از وضعیت بازداشت‌شدگان

بنیادی با اشاره به برخی گلایه‌های خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعلام کرد: متاسفانه برخی از خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده گله‌مند بودند که باوجود سپری شدن بیش از ۲۰ روز از زمان بازداشت این افراد، هنوز موفق به برقراری ارتباط با آن‌ها نشدند. البته تعدادی از این افراد موفق به تماس‌های کوتاه با عزیزان‌شان شده بودند.

 

سازمان زندان‌ها مسئول حفظ و صیانیت از زندانیان است

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه تاکید شد قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها به‌عنوان متولی حفظ و صیانت از زندانیان، باید نسبت به سلامت این بازداشت‌شدگان با حساسیت بیشتری عمل کند تا بهانه به دست افراد معاند داخلی و خارجی داده نشود و هرچه سریع‌تر امکان ملاقات آن‌ها با خانواده‌هایشان را فراهم آورده یا حداقل امکان تماس تلفنی را برایشان مقدور شود.

 

وی بر اصل ۳۲ قانون اساسی نیز تاکید کرد و یادآور شد: این اصل قانون اساسی باید مورد توجه همه مسئولان قرار گیرد و در این حوزه نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ضمن آن‌که باید دقت شود پیش از آن‌که حکم قضایی به قطعیت صادر نشده، از طرح مسائلی درباره پرونده خودداری کنیم. حال آن‌که بعضاً شاهدیم در برخی رسانه‌ها یا از طریق بعضی مسئولان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

 

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس دهم اظهار داشت: به هر حال پرونده هنوز در دست بررسی است و بنابر اطلاعات نهادهای امنیتی، پرونده درحال بررسی و تکمیل است و بنابراین انتظار داریم رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما و مسئولان از بیان مسائل پیش از قطعی شدن حکم خودداری کنند. ممکن است بسیاری از این بازداشت‌شدگان حکم برائت بگیرند و با این حساب باید مراقب حفظ آبروی افراد باشیم.

 

لزوم توجه به آموزش سازمان‌های مردم‌نهاد

بنیادی در پایان با اشاره به تعامل خوب دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و قضایی با فراکسیون محیط زیست، ابراز امیدواری کرد که نهادهای مردم‌نهاد بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند و در این رابطه گفت: به هر حال لازم است کلاس‌های آموزشی برای این افراد برگزار شود که احیاناً مشکلی برایشان پیش نیاید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------