آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

آذر منصوری: پروسه‌ای طی شده که امید مردم را به ناامیدی تبدیل کند



اخبار,اخبار سیاسی,آذر منصوری

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پروسه‌ای طی شده که امید مردم را به ناامیدی تبدیل کند. وضعیت امید در کشور نگران‌کننده بوده و هست.

به گزارش ایلنا، در نشست فصلی خانه احزاب که امروز در وزارت کشور برگزار شد، آذری منصوری با بیان اینکه حوادث اخیر غیر قابل پیش‌بینی نبود، گفت: پروسه‌ای طی شده که امید مردم را به ناامیدی تبدیل کند. وضعیت امید در کشور نگران‌کننده بوده و هست. خوشبختانه جای امیدواری است که مجموعه جریان‌های سیاسی در این مورد دنبال احاله دادن تحولات به خارج نبودند و در پی یافتن علل داخلی  آن بودند.

 

وی گفت: تا زمانی که اعتراضات را موضوعی برای متهم کردن رقیب بدانیم، صورت مسئله را پاک کردیم. اقتصاد امروز ایران در مسیر توسعه نیست. وضعیت حاصل یک دوره شش ساله و چهار ساله نیست حاصل ناکارآمدی در حوزه عدالت است. این برمی‌گردد به عدالت اقتصادی و فقدان خلاقیت و فقدان رقابت سالم و فساد اقتصاد رانتی نفتی و اختلاس‌های چند هزار میلیاردی و فرار برخی بنیادهای خاص از پرداخت مالیات که موجب استمرار این وضعیت شده و بیکاری و عدم بهره‌گیری از نیروهای انسانی پیامد آن است و بخشی از نارضایتی‌ها از این ابرچالش اقتصادی نشات می‌گیرد.

 

منصوری گفت: گردش آزاد اطلاعات و تامین الزامات شفافیت مهم است. نقش صدا و سیما کم نیست وقتی گرانی تخم مرغ بهانه‌ای می‌شود تا رقیب سیاسی خود را حذف کنید و صدا و سیما در اختیار یک جناح قرار می‌گیرد، نقش صدا و سیما را زیر سوال می‌برد. به رسمیت شناختن نوع انتخاب سبک زندگی هم دلیل نارضایتی بود. ناامیدی مردم از دستگاه دادرسی هم همین طور است تحقق عدالت همه جانبه بزرگترین عامل امیدواری مردم است. ما امروز نیاز داریم دولت و جریان‌های سیاسی ظرفیت خصیصه‌های فرهنگی مانند رواداری که اجازه تکثر فکری را در کشور فراهم می‌کند را در کشور تقویت کنیم برخورد با سپنتا نیکنام یکی از مصادیق ناامیدی است جامعه امروز نیازمند دریافت علائم امید است اگر نه باید بیش از پیش نگران اعتراضات باشیم.

 

پروانه مافی نماینده مردم تهران هم با حضور در  همایش فصلی خانه احزاب گفت: جایگاه احزاب در جامعه حلقه واسط بین قدرت و جامعه مدنی است و نقشش هم سازماندهی و مدیریت ساخت قدرت بر اساس مطالبات مردم است. در واقع احزاب مطالبات مردم را دریافت می‌کنند و بعد از جهت‌دهی به تولید برنامه رسیده و به قدرت ارجاع می‌دهند یا در ساختار قدرت افرادی را دارند که این برنامه را اجرا می‌کند یا باید به ساختار قدرت القا کند.

 

وی افزود: در کنار این نقش جدی باید زمینه‌های طرح مطالبات را فراهم کنند. احزاب باید بتوانند جامعه مدنی را قوی‌تر کنند. از طرفی در ایران که در دوره‌گذار است باید ساختار قدرت را متقاعد کنند که دولت را کوچک کند. پیامد شکاف دولت و ملت جبران ناپذیر است. گفت‌وگو در بین ما کم است.

 

مافی روند انقلاب را در ایران بررسی کرد و گفت: بارزترین شعار ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است. در آن سال‌ها رهایی از چنگال غرب یکی از مطالبات مهم بود. عطش آزادی خواهی از هر زمانی بیشتر بود. مردم نظام مردم سالار مبتنی بر رای آنها در چارچوب قواعد اسلامی را می‌خواستند. ما باید ببینیم بعد از ۴۰ سال تا چه حد این  اهداف را محقق کردیم. واقع‌بینانه اینکه در زمینه استقلال سیاسی دستاوردهای غیرقابل انکار داشتیم. در مورد بستر آزادی در دولت‌های مختلف گاهی موفق بودیم گاهی ناموفق.

 

وی گفت: در مورد علل کمبودها نمی‌توانیم دوگانه دولت - ملت ایجاد کنیم و بگوییم یک مورد مقصر است آن یکی مبرا. مردم و مسئولان هم در ایجاد مشکلات هم در عدم  مدیریت مسئول هستند سهم مردم از مسئولان کمتر بوده است. اینکه مسئولان کارآمد و با تدبیر حذف می‌شوند خسارتی است که می‌شود جبران کرد. اشکال مردم این بوده که نتوانستند نظارت جامع بر مسئولان داشته باشند. اگر ما حقوقی بر گردن مسئولان داریم، وظیفه نظارتی هم داریم.

 

مافی گفت: احزاب باید نقش نظارتی مردم را پررنگ کنند و آنها را در وظیفه‌شان قوی کنند. آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که عقلای اصولگرا و اصلاح‌طلب بنشینند و گفت‌وگوی ملی را عملی کرده و از آنچه نظر سیاسی‌شان هست به خاطر مردم عبور کنند. ما در چارچوب انقلاب باید بتوانیم در کنار هم بنشینیم و مسائل را به ثمر برسانیم تا از خسارت ناشی از گفتمان خارج از انقلاب مصون باشیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------