آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

صادق خرازی: فکر می‌کردم توسعه مقدم بر عدالت است اما امروز فریاد می‌زنم «اشتباه کردم»



اخبار,اخبار سیاسی,صادق خرازی

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من معتقد بودم توسعه مقدم بر عدالت است اما در حال حاضر با قدرت فریاد می‌زنم اشتباه کردم.

به گزارش ایلنا، صادق خرازی در نشست «ساز و کار و موانع رسیدن به عدالت اجتماعی» عنوان کرد: معتقدم عدالت را نباید نسبی انجام داد! نه با دیدگاه ارسطویی و نه افلاطونی، معتقدم در تحقق عدالت موفق نبودیم و فجایع زیادی داشتیم. در بعضی از ادوار مثل جنگ‌، دفاع از کشور و استقلال و آزادی وظیفه مردم بود مردم وظیفه خود را انجام دادند اما این انجام وظیفه مردم بود.

 

وی افزود: به زعم من دولت‌ها متفاوت ارزیابی می‌شوند. دولتی که تمام انرژی و توان خود را گذاشته تا توزیع همه چیز عادلانه باشد، مقدمه حکمرانی خوب است، البته هنوز به آن حکمرانی خوب نرسیدیم.

 

خرازی ادامه داد: مهم‌ترین عنصر عدالت، حکمرانی مستحکم و عالی است که همه جامعه را در نظر بگیرد، تحقق عدالت می‌تواند دارای ابعاد متفاوتی باشد، اما مهم‌ترین شاخصه آن آزادی است که اگر نباشد زبان قلم و کلام مهجور می‌ماند و روح عدالت‌خواهی مردم زندانی می‌شود.

 

وی عنوان کرد: راه مبارزه با فساد از قلم و کلام آزاد و آزادی است، مهم‌ترین خروجی آزادی، عدالت است. عدالت و تقوا مکمل یکدیگر هستند، اختلاف دیدگاه همه بر سر همین عدالت بود، بسیاری از متفکران که نماد هستند، مثل مطهری و ملاصدرا در بحث اقامه عدالت تردید داشتند، حتی در زمان امامان معصوم هم تردید در عدالت مسئله مهمی بود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما نمی‌توانیم عدالت را اقتصادی بسنجیم هرچند که در آن هم قابل قبول نیستیم، گفت: وقتی از سفر اهوز و خوزستان برمی‌گشتم چیزهایی دیدم که در هیچ کجا نظیرش نبود. خوزستان از شهرهای ثروتمند است، حتی به راحتی می‌تواند به کشورهای ثروتمندی همچون کویت طعنه بزند. همه امکانات نفتی و پتروشیمی در خوزستان است اما همه این امکانات نابود شده است. پس کدام عدالت؟ بیاید ببینید چه کردید.

 

خرازی یادآور شد: حلبی‌آبادها را ببینید مردم زیر کوه‌ها و در غارها زندگی می‌کردند. اگر قبلا این مسائل را به من می‌گفتند تا قبل از اینکه ببینم باور نمی‌کردم. ما بحث انتزاعی نمی‌کنیم چون فایده‌ای ندارد. مهم‌ترین بشارت قرآن به انسان عدالت و تقوا است. کسی که مدعی تقوا است باید اول عدالت را انجام دهد. عدالت مقدم بر توسعه است؟ یا بالعکس؟ آزادی مقدم است یا عدالت؟ ده میلیون درخت از بین رفته است آن هم تنها به خاطر بی‌تدبیری دولت‌ها. سد ساختند و همه منابع و زمین‌ها از بین رفته است، هشت میلیون میش و گاومیش در آب زندگی می‌کنند از یک روستا که چهارده هزار گاومیش داشت، هفت عدد مانده است. همه روستاها را نابود کردیم !  من با هلیکوپتر در جنوب به جایی رفتم که در خیابان یک ماشین ندیدم. کدام عدالت؟

 

وی گفت: مردم ایذه قیام نکنند؟ چرا نکنند؟ حق با آنهاست در فقر دست و پا می‌زنند.

 

خرازی درباره سفر آخرش به خوزستان گفت: در خوزستان یک روستا من را بردند که نمی‌شد در آن نفس کشید. به نظر من باید این مسائل را فریاد زد. عدالت یعنی این! وقتی می‌گوییم مفهوم عدالت، آزادی است و آزادی بدون عدالت معنی ندارد، از چه سخن می‌گوییم؟ اگر می‌خواهید کلامی منعقد شود از پدیده‌هاست که تبدیل به پیام می‌شود، وقتی پدیده نباشد نمی‌توان از آزادی و عدالت سخن گفت!

 

وی افزود: من معتقد بودم توسعه مقدم بر عدالت است اما در حال حاضر با قدرت فریاد می‌زنم اشتباه کردم! تنها راه درک مفاهیم مهمی همچون عدالت، احترام به آزادی احترام به قلم و احترام به کلام است. اگر دکارت نبود، یونان نبود، مکتب یونان هم نبود و پیام جهان پساصنعتی شنیده نمی‌شد! اگر ملاصدرا نبود ذهنی به اسم ذهن استدلالی وجود نداشت، در واقع تنها راه انتقال پیام عدالت حرمت به آزادی و حرمت به قلم است. فرهیختگی ذهن ایرانیان از افرادی چون ملاصدرا است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------