آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

علیخانی: نجفی تصمیم خود را گرفته است/ او برای استعفا با شورا مشورت نکرد



اخبار,اخبار سیاسی,محمد علیخانی

محمد علیخانی گفت: شورا هنوز از استعفا گذر نکرده است که این مرحله انتخاب شخص بعدی آغاز شود. شورا هم اکنون هنوز به این مرحله نرسیده و فعلاً صرفاً بررسی استعفای آقای نجفی مطرح است.

به گزارش انتخاب، محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گوی از سختی‌های سال گذشته و روزهای پیش‌روی این شورا در سال 97 گفت. متن این گفت و گو به شرح زیر است:

 

سال 96 به نظر نمی‌آید به هیچ وجه سال آسانی برای اعضای شورای پنجم بوده باشد. قبول دارید؟

اینطور نیست، زمانی سخت می‌گذرد که نتوانیم مشکلات مردم  را حل کنیم. روزی که بتوانیم کاری انجام دهیم و در جهت حل مشکلات قدم برداریم آن روز برای ما خوب است. هرچند که حجم مشکلات خیلی زیاد بود و قاعدتاً با این محدودیت‌های موجود نمی‌توان برای مشکلات زیادی در کوتاه مدت چاره کرد. برخی از این مشکلات در حدود مدیریت شهری است و برخی از این مشکلات در حدود آن نیست طبیعتاً همه اعضا تلاش می‌کنند تا به مشکلات بخشی که جزو اختیارات شورا بوده رسیدگی کنند.به هر حال ما سعی کرده‌ایم حتی در برخی نکته‌ها که خارج از حیطه اختیارات شورا است سوژه‌ها را پیگیری و منعکس کنیم، مانند ارتباطمان با دستگاه‌های دولتی که  یکی از موارد آن همین حضور شهردار در جلسات هیئت دولت بوده است.

 

این ارتباط تا چه اندازه برای تهران مفید بوده است؟

یکی از اتفاقات خوبی که با این پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها افتاد این بود که مجلس اعتبار مناسبی را برای بحث خرید 2000 واگن مترو به کلانشهرهای دارای مترو اختصاص داد. این مصوبه مهمی بود که بیش از یک سال پشت در مجلس در بروکراسی اداری مانده بود.همچنین  در هفته‌های گذشته طی جلساتی که در دفتر آقای جهانگیری و در نهاد ریاست جمهوری داشتیم به اتفاق رئیس محترم شورا شهرداری و سایر مسئولین خرید 700 واگن از این 2000 عدد صورت گرفت.قرار بر این شد که برنده مناقصه مشخص شود و به شکلی کارش را شروع کند . البته و تحویل واگن‌ها از زمانی که ابلاغ می‌شود تا تحویل، حداقل ۱۵ ماه زمان می‌برد چرا که  باید مراحل ساخت واگن‌ها انجام شود. این مورد یکی از پیگیری‌های اعضای شورا و هماهنگی آن‌ها با نهادهای دیگر بود اما برخی موارد هستند که به همین شکل در سال‌های آینده اثراتش را خواهیم دید.

 

انتقادات بسیار از سوی اعضای سابق شورای شهر و به ویژه  آقای چمران به شورای جدید وارد شد که در بیشترین آن‌ها صحبت از کم تجربگی اعضا بود شما فکر میکنید این صحبت‌ها تا چه اندازه درست بوده است ؟ 

اعضای شورای پنجم بسیار جدی و کارشناسانه پیگیری مسائل هستند. حتی با گذشت تنها هفت ماه از حضور اعضا در شورای پنجم، مصوبات بسیار خوبی داشتیم. آقای چمران بیش از ما در شورا حضور داشته است و حرفش هم درست است، شاید ما تجربه 52 هزار میلیارد بدهی نداشته باشیم و همینطور 50 هزار میلیارد پروژه نیمه تمام را برای گروه بعدی به ارث نگذاریم، چنین کارهایی کار هرکسی نیست! ما اعتراف می کنیم تجربه زیادی در این زمینه نداریم. اگر قرار است واقعیت  مدیریت شهری دوره گذشته گفته شود در قبال مسائل زیادی باید پاسخگو باشند.در حال حاضر خیلی از مشکلات از گذشته است، هر روز عده زیادی از پیمان‌کاران مقابل شورا و شهرداری تجمع می‌کنند و در خواست مطالباتشان را دارد، زمانی که این مطالبات را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم حجم زیادی از بدهی‌ها مربوط سال‌های اخیر نیست، اما شهرداری ترجیح داده است به جای رسیدگی به این مسئله کلنگ پروژه جدیدی را به زمین بزند و آن را نیمه کاره رها کند.

 

قبول دارید با وجود زمان کم روی کار آمدن این شورا اعضا تا حدودی جسورانه عمل کردند و تغییرات عمده‌ای را درشهر رقم زدند؟ از مصوبه برج-باغ گرفته تا تغییر در طرح ترافیک و بودجه می‌توانند مثال‌هایی برای این موضوع باشند.رویکرد این شورا تفاوت های زیادی با شورای سابق دارد، اما با این وجود برخی مسائل آنطور که ما تشخیص دادیم و کارشناسی خودمان بود صورت نگرفت. البته باز هم حرکت رو به جلویی محسوب می‌شد اما در بعضی از آن‌ها ما نقشی نداریم، در خصوص طرح ترافیک شورای شهر محدوده مصوب می‌کرد بنابراین نظرات ما تنها در بخش مکانیزم پرداخت کنترل اعمال شد تا طرح ترافیک به سوی عدالت اجتماعی حرکت کند.شاید این حرکت واقعاً جسورانه بوده است  که پس از ۳۸ سال به یک شکل این طرح کنترل می‌شده است و ما در آن تغییر ایجاد کردیم و این تغییر زمینه‌ای برای تغییر و تحول در آینده می‌شود چراکه ما  اعتقاد داریم که محدوده طرح ترافیک نباید صرفاً این محدوده باشد چرا که به این صورت بار ترافیکی تهران کم نخواهد شد.هرچند همین طرح کنونی هم در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیراتی داشته است اما نه به اندازه‌ای که مشکلات تهران حل شود.به بیان دیگر برای حل این مسائل ما نیاز به تعریف یکپارچه از سیاست‌هایی برای جنگ با آلودگی و ترافیک داریم.

 

قرار است اولین جلسه شورای شهر با موضوع استعفای شهردار باشد به نظر می‌آید امسال با چالش‌های زیادی روبه رو باشید. اینطور نیست؟

نجفی برای استعفا مشورتی با اعضای شورا نداشته است و به تنهایی این تصمیم را گرفته است، حتی برخی از اعضای شورا هم که با او صحبت کرده بودند تا منصرفش کنند، گفتند او مصممم است و تصمیم خود را گرفته است.دلایل او هم برای خودش دلایل محکمی است، در هر حال باید در روز نوزدهم فروردین در این مورد تصمیم گرفت. من فکر می‌کنم حتی اگر شورا هم بخواهد او بماند، بازهم نجفی  تصمیم خود را گرفته است بنابراین مجددا ما باید پروژه‌ای مانند آنچه که دراوایل شورا صورت گرفت را طی کنیم. در صورتی که استعفای نجفی قطعی شود و شورا بپذیرد قاعدتا باید روی نامزدهای که مطرح می‌شود فکر کند.

 

در حال حاضر هیچکدام از افرادی که در موردشان گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود  نامشان در جلساتی که شورا برگزار کرده نیامده است.در واقع شورا هنوز از استعفا گذر نکرده است که این  مرحله انتخاب شخص بعدی آغاز شود. شورا هم اکنون  هنوز به این مرحله نرسیده  و فعلاً صرفاً  بررسی استعفای آقای نجفی مطرح است. در صورت قطعی شدن استعفا در بحث‌های بعدی  اگر به نتیجه برسند  شهردار انتخاب می‌شود و اگر نه مجبور می‌شوند برای مدتی سرپرست برای شهرداری در نظر بگیرند.اما همه این موارد به پس از تعطیلات موکول شده است و بحثی  هم  در ۱۴ فروردین ماه است که  جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر خواهد بود و اعضا در خصوص این اتفاق صحبت خواهند کرد. در هر صورت قرار بر این است که سال 97 با چنین مطلبی آغاز شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------