آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اگر همه با گشت ارشاد مخالفند چرا ون ها برگشتند؟ | ادعای جلیل محبی درباره بازگشت گشت ارشاد : کار دولت است

اسفند گذشته امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس جزئیاتی از لایجه حجاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد که نشان می‌دهد قانون جدید تنها…

سجاد سالک: تجمعات اخیر صدای رسای مردم عاصی بود



اخبار,اخبار سیاسی,سجاد سالک

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با انتقاد از مسئولانی که سال هاست مشکلات را کتمان کرده و قدمی برای حل گرفتاری های مردم بر نمی دارند، گفت: تجمعات اخیر صدای رسای مردم عاصی و خسته ای بود که احساس می کنند صدایشان به جایی نرسیده و از فرط ناامیدی خیابان را برای اعتراض انتخاب کردند.

سجاد سالک در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از مسئولانی که سال‌هات مشکلات را کتمان کرده و قدمی برای حل گرفتاری‌های مردم بر نمی‌دارند، گفت: هیچ کس از برهم خوردن نظم شهر دفاع نمی‌کند اما امروز در سطح جامعه نارضایتی جدی است. مشکل فقر، بیکاری و احساس بی‌عدالتی موضوعاتی نیستند که از کنار آن بتوان ساده عبور کرد. کما این که در باب اهمیت مبارزه با فساد تقریبا همه مسئولان متفق القول هستند اما جامعه نشانه‌ای نمی‌بیند که باور پیدا کند حاکمیت در مبارزه با فساد جدی است.

 

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: سال‌ها است در دل جامعه گلایه‌مندی و نارضایتی موج می‌زند و در شکل‌گیری نارضایتی‌ها، هرسه قوه تاثیر دارند اما امیدی که دولت روحانی به وجود آورده بود باعث شد ظهور و بروز نارضایتی‌ها به تاخیر بیفتد. در نتیجه دولت روحانی گرچه مقصر اصلی نارضایتی مردم نیست و همه ارکان و نهادها باید خود را پاسخگو بدانند اما ناامیدی از بهبود اوضاع توسط دولت روحانی که خود را در قالب موج پشیمانم نشان داد و همچنین تحریکات تیم احمدی نژاد در دامن زدن به شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی از جمله دلایلی بود که در این مقطع معترضان به حد انفجار رسیدند. به این موضوع اضافه کنید خبرهای ناراحت کننده ای که از افزایش قیمت ها، حذف یارانه ها، گرانی بنزین و غیره منتشر می شد و طبقات محروم را بهت زده یا شاید شکنجه کرده بود.

 

این فعال سیاسی با بیان اینکه  نسبت به تبعات و تلخی‌های اعتراضاتی که در مواردی به آشوب تبدیل شد صحبت فراوان شده است گفت: حالا که خوشبختانه آرامش به کشور برگشته و فرصت‌طلبان هم در سواستفاده از اعتراضات ناکام ماندند می‌خواهم به یک جنبه آموزنده این اتفاق برای مدیران اشاره کنم و آن اینکه از این پس مسئولان، هم در کنترل هزینه‌های جانبی باید دقت بیشتری کنند و هم این که اگر هزینه‌ای به جامعه تحمیل می‌کنند باید سطح خدمات خود را افزایش دهند.

 

 وی افزود: ما در شرایطی قرار داریم که یک اتفاق بزرگ در کشور در حال وقوع است و آن اینکه دولت با کاهش سهم درآمد نفتی به سمت تامین درآمد از منابع جایگزین حرکت کرده و و در نتیجه درآمد ناشی از عوارض و مالیات رو به افزایش می‌گذارد و در چنین شرایطی مردم نسبت به میزان اسراف و ریخت و پاش و هزینه کرد مسئولان حساسیت بیشتری نشان داده و مشخصا نسبت به بودجه برخی نهادهای ناکارآمد واکنش نشان می‌دهند.

 

سالک تاکید کرد: مسئولان نمی‌توانند هم هزینه‌های زندگی را برای مردم افزایش دهند و هم بگویند خودمان می‌دانیم چطور بودجه را تخصیص دهیم. چنین روحیه‌ای مختص زمان بودجه نفتی بود که آقایان پول نفت را هرطور می‌خواستند هزینه می‌کردند. در حالی که امروز از جیب مردم پول گرفته می‌شود باید به مردم هم پاسخگو باشند. اگر نباشند وقوع اعتراضاتی همچون ماجراهای اخیر محتمل است.

 

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: اعتراضات و آشوب‌های اخیر با همه تلخی‌ها و خسارت‌هایی که داشت می‌تواند یک فایده هم داشته باشد البته اگر مسئولان به چشم تلنگر به آن نگاه کنند و آن اینکه مدیران کشور در هر سطح و جایگاهی که هستند کمی به خودشان آمده و به فکر تغییر وضع موجود بیفتند.

 

سالک با اشاره به واکنش‌های صورت گرفته به ناآرامی‌های اخیر گفت: در کنار بی‌تدبیری معمولی که از صدا و سیما در موقع بروز بحران سراغ داریم اتفاق خوشآیند این بود که در ماجرای اخیر، اصلاح‌طلبان، بی‌لکنت خشونت‌طلبی را محکوم کرده و خواستار برقراری نظم و آرامش در کشور شدند. ولی باید پذیرفت در کنار سواستفاده کنندگانی که در همه تجمعات اعتراضی حضور پیدا می‌کنند بخش عمده‌ای از ناراضیان تجمعات اخیر، مردم عادی بودند؛ مردمی که از بی‌توجهی به مطالبات خود عاصی شده و می‌خواستند صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند. اما طبیعی است ما همانطور که کار جمعی بلد نیستیم، شیوه اعتراض مدنی را هم تمرین نکردیم و بی‌دلیل نیست تجمعات اعتراضی خیلی زود رنگ و بوی خشونت آمیز پیدا می‌کند و از مسیر اصلی منحرف می‌شود.

 

وی تاکید کرد: نکته مهمی که برای مردم ناراضی باید تببین کرد این است که خشونت و آنارشیسم برای جامعه‌ای که رو به سوی توسعه دارد سمی مهلک است. جامعه‌ای که از فقر و بیکاری دلش خون است فردای خشونت‌طلبی نه تنها وضعیت بهتری پیدا نمی‌کند بلکه روزنه‌های بهبود وضع موجود را هم می‌بندد. خشونت و افراطی‌گری، توجه مسئولان را از مسائل اقتصادی معطوف مسائل امنیتی می‌کند. آشوبگری، کسب و کار را به حاشیه می‌راند و اغتشاش‌گری، گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی را تعطیل می‌کند، به‌هم ریختن نظم شهر، اقتصاد کشور را فلج و تجارت خارجی را محدود می‌کند. در نتیجه اعتراض خشونت‌طلبانه با هدف بهبود وضع اقتصادی در واقع نوعی نقض غرض است. چون تبعات و پیامدهای آشوبگری، بیش از هرجایی اثر خود را بر اقتصاد کشور می‌گذارد، کما این که در ماجرای اخیر نیز به افزایش قیمت دلار و افت شاخص بورس تهران منجر شد.

 

سالک بیان کرد: اگر بپذیریم همه سرنشینان یک کشتی هستیم آن وقت قابل فهم خواهد بود که خشونت و افراطی‌گری، در حقیقت آسیب زدن به کشتی خودمان بوده و اگر کشتی دچار سانحه شود آن وقت دیگر فقیر و غنی نمی شناسد. همه را غرق می کند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا رد پای گروهک های وابسته یا منافقین در تجمعات به چشم می خورد یا خیر گفت: در این که گروهک‌های منفور دنبال سواستفاده از هر اتفاقی هستند شکی وجود ندارد اما نیروهای بدخواه بیگانه آنقدر حقیر هستند که به تنهایی توانایی راه اندازی چنین غائله‌هایی را ندارند بلکه منتظر فرصت هستند تا روی موج نارضایتی‌های اجتماعی سوار شوند. یعنی حتما باید زمینه نارضایتی و گلایه‌مندی در دانشگاه، بازار، جامعه و یا هر محیط عمومی دیگری وجود داشته باشد تا این گروهک‌ها بتوانند خواست‌های شوم خود را مطرح کنند. به هرحال وسط دعوا کسی حلوا خیر نمی‌کند. فضا که تنش زا شود هرکسی ممکن است رفتار هیجانی و خشونت گرایانه‌ای بروز دهد و امکان مدیریت فضا هم برای نیروهای حافظ امنیت سخت و دشوار می‌شود.

 

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: حالا که فضا رو به آرامش گذاشته وظیفه همه ارکان، نهادها و دلسوزان نظام این است که امید به بهبود را در فضا ساری و جاری کند. بنیادها و ارگان‌هایی که بودجه‌های عجیب و غریب می‌گیرند و گزارش عملکردی ارائه نمی‌کنند در صورتی که نتوانند عملکرد ملموس و مفیدی برجا بگذارند باید با برخورد مجلس مواجه شده و بودجه‌شان تعدیل شود. همچنین کارآمدی شهرداری، نیروی‌انتظامی، هلال‌احمر، آتش‌نشانی و همه دستگاه‌های خدمات رسانی باید تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند. همه بزرگان نظام هم باید بسیج شوند و فکری به حال موضوع فساد کنند که بیشترین نارضایتی عمومی را منجر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------