آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

فيلمبرداري براي روز مبادا!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عده‌اي تراژدي درست مي‌كنند. چند وقت است كه در مجلس باب شده، فيلم و كليپ مي‌آورند نشان مي‌دهند يا از مكالمات يكديگر فيلم مي‌گيرند و ضبط مي‌كنند و مي‌روند اسنادي استخراج مي‌كنند كه طرف كجا درس خوانده و بچه و نوه چه كسي است!

زماني ناطق نوري در مجلسي رئيس بود كه نمايندگانش اگرچه با يكديگر اختلاف سليقه و نظر داشتند اما هيچگاه براي به كرسي نشاندن ديدگاه خود و حذف رقيب از روش‌هاي ناجوانمردانه استفاده نمي‌كردند.

 

 در آن دوران به ويژه پيش از مجلس ششم آنچه اهميت داشت نرسيدن به هدف نماينده بلكه اجماع بر نظري بود كه منافع ملي را تامين كند هر چند ماهيت مجلس هم تصويب قوانيني در راستاي تقويت منافع ملي است اما راهكارهاي رسيدن به آن متفاوت است. برخي كه سياست را جدا از وكالت ملت مي‌دانند از راهكارهاي قانوني و تعامل با ساير نمايندگان سعي در تحقق اهداف خود مي‌كنند اما برخي هم هستند كه سياست را بر تعامل ترجيح مي‌دهند كه از اين دسته دوم معدود نمايندگاني براي رسيدن به خواسته خود متوسل به شيوه‌هايي مي‌شوند كه با اخلاق سازگاري ندارد.

 

به‌طور حتم برخي از اين بي‌اخلاقي‌ها از ديد افراد حوزه‌هاي انتخابيه پنهان نمي‌ماند و براي دور بعد انتخابات، اعتراض خود را در برگه راي با عدم درج نام افرادي كه اخلاق پارلماني را رعايت نكردند نشان خواهند داد. محمد دامادي يكي از نمايندگان مجلس است كه شاهد بي‌اخلاقي‌هايي در پارلمان بوده و امروز بر ضرورت حذف آن بيش از گذشته تاكيد دارد.

 

نماينده ساري با اشاره به برخي بداخلاقي‌ها در جريان استيضاح وزرا در مجلس خاطرنشان كرد: «عده‌اي تراژدي درست مي‌كنند. چند وقت است كه در مجلس باب شده، فيلم و كليپ مي‌آورند نشان مي‌دهند يا از مكالمات يكديگر فيلم مي‌گيرند و ضبط مي‌كنند و مي‌روند اسنادي استخراج مي‌كنند كه طرف كجا درس خوانده و بچه و نوه چه كسي است! در حالي كه به‌نظر من، اين گفتمان صحيحي نبوده و برازنده جمهوري اسلامي نيست كه به نام نماينده مجلس يا رقيب انتخاباتي، مسائل شخصي ديگران را علني كنند.»

افشاي بي‌اخلاقي‌ها در پارلمان
فيلمبرداري از اظهارات غيررسمي نماینده‌ای توسط نماينده‌ای ديگر كاري ناپسند است چرا كه در تمام دنيا حيطه گفتمان رسمي با خصوصي تفاوت‌هاي آشكاري دارد و اگر نماينده‌اي به عنوان مثال نظر مخالف خود را درباره يك طرح يا يك فرد در جمعي غيررسمي و به قولي در گعده‌اي بيان مي‌كند به‌طور حتم نبايد آن را موضع نهايي آن نماينده تلقي كرد؛ چرا كه ممكن است طي مذاكرات و لابي‌هايي نظر مخالف او تبديل به موافق شود و در آن زمان فيلمبردار از صحنه مخالفت علاوه بر اينكه خود را در تنگنا قرار مي‌دهد اعتماد نسبت به خودش را هم از ديگران سلب مي‌كند.

 

اما اگر موضوع مهمي به‌صورت دوستانه و در خفايي دور از جمع مطرح شود و نماينده‌اي با بي‌اخلاقي از آن فيلم بگيرد يا صداي گوينده موضوع را پنهاني ضبط كند تا در موقعي كه نياز به حمايت آن نماينده داشته باشد آن را به عنوان ابزار فشار به ‌كار گيرد ديگر نمي‌توان عنوان نماينده مردم را براي او به‌كار برد چرا كه به‌طور حتم ساكنان هر حوزه انتخابيه مجلس با فشارهاي سياسي و تهديد ديگران از سوي نمايندگانشان مخالف هستند.

 

در اين راستا فاطمه راكعي نماينده سابق مجلس مي‌گويد: تلاشمان بايد در اين راستا باشد كه به سمت انطباق بيشتر ديانتمان بر سياستمان و بالعكس پيش برويم تا مسئوليت انجام رفتار اخلاقي - ديني در تك‌تك مردم و به تناسب آن در نمايندگان جامعه نيز گسترش يابد و اعضاي پارلمان در هنگام تصويب قوانين يا انجام وظايف نمايندگي، مسئولانه‌تر و اخلاق‌مدارانه‌تر رفتار كنند. در صورتي كه فردي خود را نماينده واقعي مردم در مجلس شوراي اسلامي بداند به عنوان فردي با وجدان، متعهد و متخلق در سطوح مختلف مسائل اجتماعي به عنوان حامي منافع ملي و توقعات مردمي، حاضر خواهد شد و اجازه نخواهد داد كه حقوق موكلانش در عرصه‌هاي گوناگون تضييع شود.

فيلم‌ها فقط از نمايندگان نيست
برخي نمايندگان هم هستند كه روشي نو ابداع كرده‌اند يعني اگر در مقام مخالف برای سخنرانی وقت مي‌گيرند ترجيح مي‌دهند صحبتي كوتاه داشته باشند و پس از آن فيلم‌هايي را به نمايش بگذارند كه تاييد‌كننده مخالفت‌هاي آنها باشد.

 

در مجالس گذشته اين روش مرسوم نبود چرا كه به اعتقاد برخي موجبات بدبيني را در كشور فراهم و اعتمادها به حداقل نزول مي‌كرد. در ادامه به چند نمونه پخش فيلم از سوي نمايندگان اشاره مي‌شود. در زمان استيضاح آخوندي در قامت وزير راه بود كه برخي از نمايندگان مرتب شعار سر مي‌دادند و يكي از مخالفان وزير اقدام به پخش فيلمي در صحن علني مجلس كرد.

 

در ارديبهشت سال گذشته هم جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد به نمايندگي از سوال‌كنندگان فيلم مستند اظهارات ظريف در شبكه‌ اي.‌بي.‌سي آمريكا را در صحن علني مجلس پخش كرد. در اين فيلم ظريف در پاسخ به سوال خبرنگار مبني بر اينكه شما و رئيس‌جمهوري واقعه هولوكاست را محكوم كرديد اما رهبر انقلاب در بخش انگليسي سايت خود، هولوكاست را افسانه خوانده است پخش شد. پس از آن فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع خبرگان درباره افسانه خواندن هولوكاست پخش شد.

 

اما اين پايان ماجرا نبود چنانكه در جلسه استيضاح فرجي‌دانا به عنوان وزير علوم دولت يازدهم هم نقوي‌حسيني نماينده مخالف وزير علوم فيلمي از اظهارات فرجي‌‌دانا و توفيقي در يك نشست دانشجويي پخش كرد. در اين فيلم وزير علوم درباره انتصاب‌های خود در دانشگاه‌ها و به كار‌گيري افراد پرحاشيه، گفته بود: «شما يك موردش را به من بگوييد، من واقعا برادر جان متاسفم براي سيستم اطلاعاتي كشور كه اينقدر عقب مانده است كه چيزي را كه شما مي‌دانيد را سيستم اطلاعاتي نمي‌داند.

 

اگر يكي از افرادي كه من در دانشگاه منصوب کرده‌ام منتسب به فتنه باشد بگوييد من همين الان تعيين تكليف مي‌كنم.» فرجي‌دانا در ادامه درباره جعفر توفيقي كه از سوي وزير علوم به عنوان مشاور منصوب شده و مورد گلايه دانشجويان قرار گرفت هم تصریح کرد: در آن روز مشخص كه دانشگاه تهران يك گله‌اي از آتش بود، تكليف خودش ديد كه دانشگاه را كنترل بكند.

اشاره وزير علوم به سخنراني توفيقي در يك نشست در دانشگاه تهران در جريان حوادث سال88 است. فيلم اين سخنراني در جريان راي اعتماد به جعفر توفيقي به عنوان نخستين وزير پيشنهادي دولت هم نمايش داده شد. اما هميشه اين فيلم‌ها پخش نمي‌شود مثل 19مهر امسال كه آنا نوشت؛ حميد رسايي خواستار پخش فيلمي شد كه علي لاريجاني در قامت رئيس مجلس با آن مخالفت كرد.

 

اين نماينده عضو جبهه پايداري در جريان بررسي كليات طرح اقدام متناسب جمهوري اسلامي در اجراي برجام درخواست اخطار قانون اساسي داد و درحالي كه درخواست كرده بود فيلمي در صحن مجلس به ‌نمايش درآيد و رئيس مجلس با وي مخالفت كرده بود، اظهار كرد: نمي‌شود يك فيلم يك دقيقه‌اي از آقا پخش كرد! در نهايت فيلم و ضبط صدا داستان جديد مجلسيان نهم البته از نوع اصولگراياني غيرميانه‌رو است و آنها به جاي ابزار اقناع ترجيح مي‌دهند براي نيل به اهدافشان فيلم‌هايي را به عنوان سند رو كنند؛ هر چند مي‌دانند فيلم انتخابات مجلس دهم در اسفندماه پاسخ آن فيلم‌هايي خواهد بود كه در چهار سال حضورشان در مجلس به نمايش گذاشتند!

 

اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------