آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

لاریجانی: باید تفاوت برداشت در موضوع سپنتا نیکنام در کلیت کشور حل شود



اخبار,اخبارسیاسی واجتماعی,علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکری درباره موضوع سپنتا نیکنام گفت که در اینباره تفاوت برداشتی وجود دارد که باید در کلیت کشور حل شود.

به گزارش ایسنا،  علی لاریجانی در پایان جلسه علنی نوبت عصر امروز و بعد از پایان بررسی صلاحیت غلامی و اردکانیان به تذکر علیرضا رحیمی نماینده تهران درباره موضوع سپنتا نیکنام به طور مفصل پاسخ داد و دو اختلاف دیدگاه در اینباره را تشریح کرد.

وی توضیح داد: تذکر مطرح شده دغدغه بسیاری از آقایان است که درباره آن اقداماتی نیز انجام شده است.

لاریجانی با بیان اینکه اقلیت‌های مذهبی قوانین ثابتی دارند، گفت: اقلیت‌های مذهبی در مجلس حضور داشته و برادران خوب ما هستند که باهم کار می کنیم. در مورد شوراهای اسلامی نیز قوانینی داریم که مربوط به سال‌های قبل است که در آن تبصره‌ای آمده مبنی بر اینکه اقلیت‌های دینی برای عضویت باید شرایطی داشته باشند لذا عضویت آنها از لحاظ قانونی قابل قبول است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به استنادات شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با استناد به اصل ۴ قانون اساسی به این موضوع اشاره می کند که همه قوانین و دستورالعمل‌ها در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی، سیاسی و اجتماعی باید مطابق موازین اسلامی باشد و تشخیص آن با شورای نگهبان است.  این اصل برای این گذاشته شده است که در بقیه اصول مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی افزود: تفسیر شورای نگهبان با استناد به اصل۴ قانون اساسی آن است که می تواند درباره قوانینی که مسیر قانونی‌اش را طی کرده اظهارنظر کند لذا بعد از اظهار نظر طبیعتا آن موضوع از مسیر کار خارج می شود.

وی توضیح داد: محل کلام ما با شورای نگهبان در این موضوع است که وقتی در اصول قانون اساسی آمده است که وقتی شورای نگهبان ۱۰ روز زمان برای اعلام نظر نسبت به قوانین مجلس و مطابقت آن با قانون و شرع دارد و حتی در صورت کمبود فرصت می تواند ۱۰ روز دیگر تمدید کند رئیس مجلس می تواند نظر  قطعی‌اش را به دستگاه‌های اجرایی اعلام کند. این بدان معنا است که سازوکار اصل ۴ در اصول دیگر تعبیه شده است. لذا در این صورت اظهار نظر مجدد معنا ندارد.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: از طرف دیگر اگر استدلال شورای نگهبان را بپذیریم، شورای نگهبان می تواند مطابق اصل ۴ قوانین ابلاغ شده را رد کند که در این شرایط فلسفه وجودی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اصلاح موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان از بین می‌رود چون ممکن است شورای نگهبان به موردی بر بخورد و با استدلالش بگوید اشکال شرعی وجود دارد و از آن طرف ما اصرار به آن مصوبه کرده تا مجمع تشخیص آن را بررسی  و نهایتا تصویب کند. با استدلال شورای نگهبان مصوبه‌های مجمع تشخیص نیز اگر در سال‌های بعد مورد اشکال شرعی شورای نگهبان قرار گیرد باید رد شود.

لاریجانی با بیان اینکه این نظر دارای منطق قوی نیست، گفت: منطق قوی این است که آنچه در اصل ۴ آمده لحاظ شود بنده در همین رابطه صورت مذاکرات خبرگان را دیدم آنجا این نگرانی وجود داشت که همه قوانین باید مطابق موازین اسلامی باشد. مرحوم شهید آیت پیشنهاد دادند که قوانین دستورالعمل‌ها و آیین نامه هایی نوشته شده که در این پروسه به تصویب رسد این موضوع به همه قوانین اطلاق داده شده است.

وی ادامه داد: همانجا حضرت آیت‌الله مکارم مطرح کرد که این موضوع را در اصول مختلف تکرار کنیم که باید اساس موازین اسلامی باشد. مرحوم شهید بهشتی نیز می گفتند که این حرف درستی است که نوشته شود قوانین براساس موازین شرعی و اسلامی بوده تا دچار تکرار مجدد نشود. این بدان معنا است که اصل ۴ حاکم به اموری باشد که هم اکنون در قانون اساسی به تصویب رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که به نظر می‌رسد در اینجا یک تفاوت برداشت وجود دارد که باید در کلیت کشور این مسئله حل شود. ما در مورد قانون شوراهای اسلامی به مسائلی که در مجلس خبرگان مطرح بود مراجعه کردیم آنجا این بحث مطرح شد که وقتی نام شوراهای اسلامی گذاشته می شود آیا بدان معنا است که اقلیت‌ها نمی توانند حضور داشته باشند. مرحوم شهید بهشتی در پاسخ گفتند که وقتی نام اسلامی گذاشته شود یعنی باید مطابق اسلام اداره شود و حضور اقلیت‌ها منعی ندارد.

لاریجانی افزود: البته برداشت آقایان شورای نگهبان که نظرات آنها محترم است با برداشتی که بنده می کنم، تفاوت دارد. آنها می گویند برداشت ما از اصل ۴ این است که وقتی ما تشخیص دادیم که قانونی مطابق اسلام و قوانین نیست می توانیم آن را رد کنیم.

 وی افزود: اگر فرض کنیم که استدلال شورای نگهبان درست است بازهم باید این موضوع به مجلس اعلام شود تا قانون را تغییر داده نه اینکه در جای دیگری آن را وضع کنند. این موضوع باید حل شود. منطق شورای نگهبان با منطق ما متفاوت است. دو برداشت متفاوت وجود دارد که باید حل شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی نماینده تهران در  تذکر خود خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی ما از شما برای ورود به موضوع شوراهای اسلامی و اقلیت‌های دینی قدردانی می کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم. موضوعی که دو ماه است محل مناقشه شده است.

وی افزود: باید این موضوع طوری مدیریت شود که شائبه‌ای به وجود نیاید که نظام جمهوری اسلامی ایران با اقلیت‌های دینی مشکل دراد آن هم در شرایطی که قانون حضور اقلیت‌ها را تایید کرده و آنها همواره از نظام و تمامیت ارضی کشور حمایت کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------