آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

واکنش روحانی به دلار 4800 تومانی/ مردم در این مسیر پرریسک سرمایه‎گذاری نکنند



اخبار,اخبار سیاسی واجتماعی,حسن روحانی

رییس‌جمهور با اشاره به ایام پیروزی انقلاب گفت: ملت ایران پس از قرن‌ها تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت و استقلال و آزادی را در جامعه محقق کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ابتدای نشست خبری امروز خود با تبریک ایام دهه فجر به مردم، اظهار کرد: مردم خود انقلاب را به پیروزی رساندند. درود و سلام همه ما به امام بزرگوار، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس.

وی افزود: ملت بزرگ ایران پس از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج بودند و ده‌ها سال کشور در اختیار قدرت‌های بیگانه بود، تصمیم گرفتند تا حاکمیت ملی، عزت، استقلال، آزادی را در جامعه پیاده کرده و جامعه را از انواع بی‌عدالتی‌ها و فسادها پاک کنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: انقلاب ما از وقتی که به پیروزی رسید و امروز که 39 سال از این پیروزی می‌گذرد شاهد حضور مردم، نشاط آنان و استقامت‌شان در برابر انواع تهدیدها و نیز موفقیت‌های فراوان در عرصه‌های داخلی و خارجی در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب بوده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که هدایتگر مسیر و راه‌مان برای قرن‌های متوالی است، اظهار کرد: هیچ وقت نشده است این مردم را از اصل آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند. راه ما نیز همان راه است و شیوه‌ها البته در سبک زندگی و اداره کشو باید رو به تعالی باشد.

 

باید افکار و توصیه‌های نسل جوان‌مان را بشنویم و بپذیریم
وی با تاکید بر اینکه آن روز که انقلاب اتفاق افتاد نسل جوان‌مان کمتر از هفت میلیون از جمعیت را تشکیل می‌داد، اظهار کرد: باید نسل جوان‌مان که امروز 70 درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهد و افکار و راهی که آنان توصیه می‌کنند را بشنویم و بپذیریم. تنها شنیدن هم کافی نیست، جوانان نمی‌خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار و ایده‌هایی هستند و دنیای جدید را می‌بینند و پیشنهاد و سخنی دارند که ما باید پیشنهادهای آنان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: راهی که آنها پیشنهاد می‌کنند و مسیری که می‌پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد. جوانان هم شنیدن صدایشان و هم اثرگذاری فکرشان را در حاکمیت خواستارند چرا که آنان اکثریت جامعه ما هستند و آن روز که انقلاب پیروز شد جوانان ما کمتر از هفت میلیون بودند اما امروز 25 میلیون نفر از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند.

روحانی با بیان اینکه جامعه امروز ارتباطش با دنیا و رابطه‌اش بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی‌اش است، اظهار کرد: آنچه که جامعه ما در زمان انقلاب از لحاظ ارتباط با دنیا و رابطه‌اش با جهان داشت بر اساس سطح سواد و معلومات عمومی آن دوره بود اما امروز این میزان متفاوت شده است پس ما باید زمان‌شناس باشیم و اگر زمان را بشناسیم انجام وظیفه برای ما سخت و دشوار نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه دولت دوازدهم علاوه بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی دو هدف مهم را برای خود تعیین و اعلام کرده است، گفت: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق دو هدفی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و در بودجه سال 97 هم به این دو اصل توجه عمیقی کردیم و امیدواریم نمایندگان مجلس هم آنچه که در نهایت از بررسی بودجه به ما می‌دهند دنبال‌کننده همان راه باشد تا ما بتوانیم برنامه‌هایمان را برای مردم پیاده کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: نرخ ارز را متعادل نمی بینیم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد.

 

ارتباط گرانی ارز با دولت در صورتی صحیح است که کسری بودجه داشته باشیم
وی ادامه داد: نمی تواند دلایل تجاری داشته باشد چراکه ما در تامین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی مان است. نمی تواند دلایل اقتصادی داشته باشد، چون این موضوع که برخی ها می گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد. ما امسال کسری بودجه نداریم.

روحانی در تصریح سخنانش گفت: ده ماه گذشته هم نشان داد که امسال شرایط از سالهای گذشته بهتر است. سالهای گذشته در دی و بهمن دچار مشکلاتی شده بودیم اما امسال مشکلی نداریم.

وی سپس گفت: قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود. حتی در درآمدهای ارزی و غیرنفتی وضع ما ا ز گذشته بهتر بوده است. بنابراین شرایط ما در آینده بهتر خواهد بود. تصمیماتی برای کنترل نوسانات ارز گرفته شده که بخشی از آن را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده یا می‌کند.

مردم برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند
رئیس‌جمهور خطاب به مردم خاطر نشان کرد: من به مردم توصیه می کنم که دراین مسیر پر ریسک قدم برندارند. برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند. خواهش من از مردم این است که به راهنمایی‌های کارشناسان اقتصادی توجه کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبتهای مهمی دارد. من به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه ها دست بردارد.

وی ادامه داد: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه های اقتصادی را رها کنند. این به نفع خود آنها و مردم است.

 

مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده است و اگر شنیده است آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه؟ اظهار کرد: اعتراض من به همین شیوه سوال پرسیدن شماست. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادی نبوده است، مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم که مردم چه می‌خواهند.

وی افزود: مسیر تورم از ابتدای کار این دولت که اگر شما به آرشیو خبرگزاری خودتان هم رجوع کنید آن را می‌بینید به سمت بالا نبوده و از ابتدای دولت گذشته تا امروز مسیر کاهش را دنبال کرده است که نشان می‌دهد ما راه درستی را انتخاب کردیم. همچنین رشد اقتصادی ما در سال 91، منهای 6.8 درصد بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی شده است که البته معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما امسال حقوق مستمری‌بگیران را نسبت به دو سال گذشته سه برابر کرده‌ایم، اظهار کرد: معنای این کار این است که ما به مردمی که در رنج هستند توجه داریم و نیز اینکه برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق بودجه‌ای در سال 97 مشخص کرده‌ایم یعنی آنکه به فقر توجه داریم و یا اینکه برای اشتغال در بودجه منبع کنار گذاشته‌ایم به این معناست که به بخش اشتغال هم توجه می‌کنیم. حالا ممکن است که نمایندگان مجلس اعداد و ارقام را کمی پایین و بالا بکنند اما اینکه دولت کارش مبارزه با فقر مطلق است به این معناست که دولت گوش شنوا دارد و می‌خواهد صدای مردم را بشنود.

وی تاکید کرد: شاید در دولت‌های اخیر این نخستین دولت است که به روشنی گفته اعتراض را می‌شنود و می‌پذیرد. شاید در برخی دوره‌ها اعتراض‌ها شنیده نشده است و من این روز را روز بسیار مبارکی برای همه‌مان می‌دانم که صدای مردم را بشنویم و در حل مشکلات آنان بکوشیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که رویکرد ایران نسبت به منطقه چه خواهد بود و آیا به خاطر منطقه باقدرت‌های بزرگ جهانی گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر گفت: ما همواره در منطقه پیچیده‌ای هستیم و با مشکلات فراوانی روبرو می شویم راه حل اصلی را راه حل مذاکره با کشورهای منطقه می دانیم اما هیچ وقت ابایی نداریم که با کشورهای مهم دنیا درباره آن صحبت کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: من یاد ندارم طی 5 سال گذشته با سران کشورهای مهم دنیا صحبت کرده باشم مگر اینکه درباره منطقه نیز صحبت کرده باشیم. هدف این صحبت‌ها مبارزه با تروریسم بوده، ایجاد صلح و ثبات بوده، هدفش این بوده که قدرتهای خارجی در امور کشورهای منطقه دخالت نکنند و به فکر فروش اسلحه نباشند.

روحانی تاکید کرد: ما همچنان با کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه راجع به منطقه حرف می زنیم، گفت‌وگو می کنیم و حتی گاهی کمک می خواهیم. خواست من از مقامات اروپایی این بود که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود. ما همیشه در مورد منطقه حرف زده‌ایم و می زنیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------