آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

دیگر موضوع فقط شخص «سپنتا نیکنام» نیست



اخبار,اخبار سیاسی واجتماعی,سپنتا نیکنام

موضوع پرونده سپنتا نیکنام دیگر نیاز به یادآوری دوباره ندارد؛ پرونده‌ای که به یکی از چالش‌های پر سر و صدای حقوقی - سیاسی ایران در سال‌های اخیر بدل شد.

به گزارش ایسنا،  «ایران» در ادامه نوشت: سپنتا نیکنام، رئیس انجمن زرتشتیان یزد و عضو شورای شهر این شهر با شکایت علی‌اصغر باقری نفر چهل و پنجم شورای شهر یزد و بعد از آن رأی دیوان عدالت اداری از حضور در دوره جدید شورای شهر یزد باز ماند تا سرنوشت عضویتش در شورا بعد از پاسکاری بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بیفتد. حالا اما بیش از سه ماه از ارجاع پرونده موضوع اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد و هنوز نیکنام نمی‌داند که همچنان عضو شورای شهر یزد هست یا خیر.

او روز گذشته در یک توئیت اعلام کرد که اگر تکلیف عضویت اقلیت‌های مذهبی در دوره‌های آتی شورای شهر مشخص نشود، به شورای شهر نخواهد رفت. موضوعی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. برای بررسی موضوع به سراغ سپنتا نیکنام رفتیم تا آنچه بر او  در این مدت گذشته را بررسی کنیم. نیکنام البته به دلیل آنچه دوری از جنجال می‌خواند، تا به امروز حاضر به گفت‌وگو با هیچ رسانه‌ای نشده بود.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

شما دیروز در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کردید «تا زمانی که تکلیف ماجرای عضویت اقلیت‌ها در دوره‌های بعد شورای شهر مشخص نشود، به شورای شهر نمی‌روید»، ماجرای عضویت شما در شورای شهر یکی از موضوعاتی است که در چند سال گذشته به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های حقوقی- سیاسی ایران مطرح شده است. این در حالی است که شما یک دوره ۴ ساله در شورای شهر یزد حضور داشتید. می‌خواهم بدانم چه تصمیمی باعث شد شما در انتخابات شورای شهر ثبت نام کنید و به شورای شهر بروید؟
در طول تاریخ ایران زرتشتیان هیچ گاه چیزی را خلاف منافع ایران نخواسته و نمی‌خواهند. در طول تاریخ ایران حتی زمانی که زرتشتی‌ها در اقلیت بوده‌اند، یک هدف بیشتر نداشتیم و آن هم اعتلای ایران بوده است. در دوران قبل از انقلاب زرتشتی‌ها منشأ اثرات و خدمات زیادی بوده‌اند و در دوره ۴۰ ساله انقلاب نیز هرجا که نیاز به حضور زرتشتی‌ها در صحنه بوده، حضور داشته‌اند. در ۸ سال جنگ تحمیلی هم زرتشتی‌ها دوشادوش سایر هموطنان برای دفاع از مرز‌های کشور جنگیدند و ده‌ها شهید در این راه برای ما به یادگار مانده است. همه این مسائل باعث شد که من عزمم برای کمک به پیشرفت شهر یزد بیشتر جزم شود. در دوره قبل شورای شهر یزد با اعتماد مردم یزد به شورا راه یافتم اما همان زمان هم چند ماه طول کشید تا انتخابات شورای شهر یزد تأیید شود تا من وارد شورا شوم.

چرا؟
دلیل این چالش در آن زمان این بود که عضو قبلی شورای شهر نسبت به این حضور من در شورا اعتراض داشت و تلاش‌های زیادی هم انجام داد اما بالاخره انتخابات تأیید شد و من به عنوان عضو شورای شهر در دوره چهارم این شورا حضور داشتم. در دوره جدید هم این چالش‌ها از زمان ثبت نام در انتخابات وجود داشت اما در نهایت صلاحیت من تأیید و من باز با اعتماد مردم به شورای شهر راه یافتم. بعد از آن اما باز این چالش‌ها تا یک شکایت آن هم توسط یکی از نامزد‌ها که فاصله زیادی تا حضور در شورای شهر داشت، ادامه داشت. من مشروعیتم از رأی مردم یزد است و به همین دلیل نخواستم در این موضوع به عنوان یک طرف سازنده جنجال حضور داشته باشم و همه چیز را به قانون سپردم.

به هر حال، شکایت از سوی شخصی مطرح شده که فاصله زیادی تا ورود به شورا داشته است. دلیل این شکایت چه بود؟
ایشان در رسانه‌ای اعلام کرد که دلیل شکایتش ترس از خدا بوده است. سؤال من این است که عضویت در شورای شهر قرار بود چه اتفاقی را رقم بزند که باعث شد از خدا بترسد و شکایت کند؟ به نظرم اگر به خاطر ترس از خدا باشد، نباید رأی مردم را نادیده گرفت.

بنابراین شما بعد از این شکایت و ابلاغ رأی دیوان در هیچ جلسه‌ای شرکت نکردید؟
من از اواسط شهریورماه که مراسم تحلیف در دور جدید انجام شد تا نیمه مهرماه در جلسات حضور داشتم و حتی از سوی اعضای شورا به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا انتخاب شدم. بعد از آن تاریخ با موضوع شکایت روبه‌رو شدم و ۱۶ مهرماه بود به خاطر اینکه درگیر این حاشیه‌ها نشوم، به مرخصی دو ماهه رفتم و بعد از آن دیگر  در جلسات  حضور نداشتم. تصورم این بود که موضوع این شکایت در همان زمان دو ماهه حل شود و من به شورای شهر برمی‌گردم اما متأسفانه این موضوع این گونه نشد و بعد از آن هم من به شورا نرفتم تا آقای سفید، رئیس شورا که اعلام کرده بود اگر موضوع حل نشود استعفا می‌دهد، مجبور به این کار نشود. تحلیلم این بود که اگر این اتفاق بیفتد و ایشان هم از ریاست شورای شهر استعفا دهد، به رأی مردم یزد لطمه‌ای دوباره وارد می‌شود. به همین دلیل و به احترام رأی مردم یزد خودم در جلسات شورا حضور پیدا نکردم تا ایشان مجبور به استعفا نشود.

در این نزدیک ۷ ماه این پرونده واکنش‌های زیادی در پی داشت اما چرا هنوز به نتیجه نرسیده است؟
من قبلاً هم در توئیتر نوشتم. آیا واقعاً عزمی برای حل این مشکل وجود دارد؟ در این هفت ماه من شرمنده بسیاری از رسانه‌ها و مردم با حمایت‌هایی که از من داشتند، شده‌ام. واقعاً این حجم از همراهی و اتحاد برای حل موضوع برایم ارزشمند است. موضوع را هم فراتر از شخص سپنتا نیکنام می‌دانم و این اتحاد برای حمایت از حضور همه مردم در صحنه تصمیم‌سازی واقعاً شگفت‌انگیز بود و باید از همه کسانی که در این مسیر برای حل این موضوع قدمی برداشتند، تشکر کنم. من احساس می‌کنم این پرونده مشمول گذشت زمان شده و امیدوارم اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

در این دوره شما با هیچ کدام از مسئولان کشور برای رایزنی این موضوع دیدار یا مکاتبه‌ای داشتید؟
من سعی کردم که این پرونده روند قانونی خود را طی کند. به همین دلیل به خاطر اینکه فشار‌ها باعث نشود که این موضوع با چالش بیشتر روبه‌رو شود، سعی کردم کمتر در به وجود آمدن این چالش سهیم باشم. البته در این بین آقای سفید، رئیس شورای شهر یزد و سایر همکارانم در این شورا و بعد از آن شورای عالی استان‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها پیگیر این موضوع بودند. برایم بسیار دلگرم کننده بود که اعضای شورای شهر شهر‌های دیگر کشور نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. من به این حمایت‌ها دلگرم بودم و ملاک کار را همین پیگیری‌ها قرار دادم. بجز اینها من خودم رایزنی مشخصی از جمله نوشتن نامه به مقامات یا نهادها نداشته‌ام.

پیش از این اعلام کرده بودید که بر اساس قانون شوراها زمان ۶ ماهه غیبت در جلسات شورای شهر رو به پایان است و نگران بودید که نکند با پایان یافتن این زمان موضوع عضویت شما هم با مشکل روبه‌رو شود.
درست است. اینکه گفتم نگران حل شدن این پرونده به دست زمان بودم دلیلش همین موضوع است. بر اساس قانون شوراها اگر یک عضو شورا ۶ ماه در جلسات شورای شهر حضور نیابد خود به خود عضویتش در شورای شهر لغو می‌شود. البته درباره این موضوع دو دیدگاه وجود دارد. عده‌ای که به دنبال عدم حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر هستند، معتقدند که این موضوع شامل حال من هم می‌شود و دیدگاه حقوقی دیگری می‌گوید به این دلیل که من با حکم دیوان از رفتن به جلسات تا حل پرونده منع شده‌ام با حکم دیوان هم در صورت حل موضوع به شورا برمی‌گردم و این قانون شامل حال من نمی‌شود. در هر صورت ۷ ماه یک عضو شورای شهر از حضور در جلسات شورای شهر به عنوان پارلمان محلی محروم شده و فکر کنم بیش از این نیز به صلاح نباشد که این پرونده مسکوت بماند.

این پرونده بعد از بررسی در مجلس و پاسخ منفی شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. از پیگیری این پرونده در مجمع تشخیص خبری دارید؟
از بررسی این پرونده در مجمع تشخیص اطلاع زیادی ندارم. اما بر اساس آنچه که در رسانه‌ها از  پیگیری‌هایی که اعضای  مجمع داشتند، به نظر می‌رسد که این پرونده در دو کمیته مجمع در حال بررسی است. بر اساس اطلاعاتی که من دارم، این موضوع در کمیته سیاسی با نظر مثبت به نتیجه رسیده است اما هنوز کمیته حقوقی و قضایی در مورد حضور من به جمع‌بندی نرسیده و به همین دلیل است که این پرونده هنوز به صحن مجمع تشخیص برای تصویب نهایی نرسیده است. البته پیگیری‌هایی هم از سوی شورای شهر یزد در حال انجام است. حتی دیدم که آقای مطهری نایب رئیس مجلس نیز در اظهار نظری اعلام کرد پیگیر ملاقات با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هست.  امیدوارم که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام معیار و اساس کار خود را رأی مردم قرار دهند و بزودی شاهد حل حضور اقلیت‌ها در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری باشیم.

در آخرین اظهار نظری که داشتید، اعلام کردید که موضوع دیگر عضویت شما در شورای شهر نیست و موضوع حقوق اقلیت‌هاست و گفته‌اید  تا زمانی که تکلیف عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر مشخص نشود، به شورای شهر برنمی‌گردید. دلیل این اظهار نظر چیست؟
ببینید من معتقدم  همه کسانی که قلبشان برای این مرز و بوم اهورایی می‌تپد، حق مشارکت برای پیشرفت آن را دارند. بر اساس برخی خبر‌ها و تحلیل‌ها امکان دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد موضوع عضویت من به عنوان سپنتا نیکنام را برای عضویت در دوره فعلی حل کند تا من به شورای شهر برگردم و بررسی عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر را- که مصوبه مجلس است- به بعد موکول کند. بنابراین اعتقاد دارم که دیگر موضوع حل پرونده شخص سپنتا نیکنام نیست بلکه باید از حق مشارکت اقلیت‌های مذهبی در توسعه کشور دفاع کرد. اینکه من بخواهم اولین و آخرین عضو اقلیتی باشم که در شورای شهر حضور داشته باشم، ناراحت کننده است و به همین دلیل اگر قرار باشد که فقط موضوع پرونده عضویت من در شورای شهر حل شود و بررسی پرونده حضور اقلیت‌ها در دوره‌های آتی شورای شهر به بعد موکول شود، من به شورای شهر نخواهم رفت تا موضوع حضور اقلیت‌ها حل شود و اقلیت‌ها بتوانند مانند سایر ایرانی‌ها در توسعه ایران سهیم باشند.

 

من تا به امروز چون موضوع شخص خودم بود اقدامی انجام ندادم، اما با توجه به پیگیری‌ها و حمایت‌هایی که از سوی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر و رسانه‌ها و مردم ایران صورت گرفته، با تمام توان پیگیر عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر و روستا خواهم شد و در این زمینه هر کار که از دستم بربیاید، انجام خواهم داد و لازم باشد با مسئولان کشور هم مکاتبه می‌کنم. حرف من این است که همه شهروندان ایران حق بر شهر و کشور دارند و نباید این حق از کسی گرفته شود.

با این حساب شما می‌گویید حضور شما در شورای شهر در صورت حل موضوع پرونده شما از سوی مجمع تشخیص منوط به تصمیم این مجمع برای حضور اقلیت‌های مذهبی در دوره‌های آینده می‌شود. درست است؟
بله. به نظرم این نه تنها خواسته من بلکه خواسته همه کسانی است که تا به امروز پیگیر موضوع این پرونده بوده‌اند. یعنی مشکل فقط سپنتا نیکنام نبوده بلکه موضوع ممنوعیت حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر بوده است.

اما برخی  افراد هم درباره عدم حضور شما اظهار نظر‌هایی کردند. آقای سفید، رئیس شورای شهر یزد در صحن شورا اعلام کرده بود که اگر سپنتا به شورای شهر برنگردد، از ریاست شورای شهر استعفا می‌دهم. با ایشان هم درباره این تصمیم مشورت کرده‌اید؟
بله. آقای سفید با این تصمیم من زیاد موافق نبود اما من به آینده فکر می‌کنم. من دو فرزند دارم که قرار است آنها نیز در این کشور زندگی کنند و باید بتوانم فردا به آنها درباره تصمیمی که گرفتم، پاسخگو باشم. ضمن اینکه من هم اکنون ریاست انجمن زرتشتیان یزد را برعهده دارم و از سویی باید نسبت به هم‌کیشانم نیز پاسخگو باشم.

امیدوارم که این مسأله به صورت تمام و کمال برای اقلیت‌های مذهبی حل شود و نیازی به نرفتن من به شورای شهر نباشد. اما اگر قرار باشد حق مشارکت در دوره‌های بعد از اقلیت‌ها گرفته شود، من از آقای سفید هم خواهش کردم و باز هم می‌گویم که در تصمیم خود برای استعفا از ریاست شورای شهر تجدید نظر کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------