آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

علی لاریجانی: اینکه آقای قالیباف می‌گوید در برخی موارد اختیارات ندارند به ما بگویند که این موارد کجاست/ باید سهل‌انگاری‌ها در حادثه پلاسکو مشخص شود



اخبار,اخبارسیاسی واجتماعی ,علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تهیه گزارش ملی درباره ابعاد حادثه پلاسکو گفت که کمیسیون عمران به همراه سایر کمیسیون های مرتبط گزارشاتی از دستگاه های مربوطه در مورد حادثه پلاسکو بگیرد تا در نهایت گزارش جامع و کاملی ظرف یک ماه آینده در مورد این حادثه به مجلس ارائه کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی بعد از ارائه گزارش کمیسیون های عمران، بهداشت و اجتماعی، رئیس اتاق اصناف و وزیر کشور و شهردار تهران درباره بررسی ابعاد حادثه پلاسکو به ارائه توضیحاتی در مورد ابعاد این حادثه و اقدامات مقتضی در آینده برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی پرداخت.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدا با قدردانی از وزیر کشور و شهردار تهران و کمیسیون‌های عمران، اجتماعی، بهداشت و شوراها برای بررسی حادثه پلاسکو، گفت: حادثه پلاسکو حادثه دردناکی بود که تقریباً 10 روز مستمر اذهان جامعه را به خود معطوف کرد و کاملاً روحیه جمعی جامعه را جریحه‌دار کرد.

 

وی با اشاره به گزارش وزیر کشور، شهردار تهران و کمیسیون‌های مختلف در جلسه امروز، گفت: این گزارش‌ها نشان دهنده آن بود که باید به صورت جدی به نکات و ابعادی توجه خاص شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از زحمات آتش‌نشانان و بخش‌های مختلف شهرداری و وزارت بهداشت، گفت: ساعات اولیه بروز این حادثه سردرگمی به وجود آمده بود. حادثه‌ای غیرمترقبه که نگرانی‌های زیادی را به وجود آورد. اما در نهایت همه شتافتند تا این مشکل حل شود. در همان ایام فرمان رهبری معظم نیز این بود که همه برای نجات افراد و حل مشکل بشتابید که این رویکرد نیز دنبال شد. آقای قالیباف نیز از همان ساعات اولیه در محل بروز حادثه حضور داشت و طبق پیگیری‌های بنده نیز در طی این 10 روز نیز تلاش وافری داشت.

 

لاریجانی در ادامه به بیان نکات مهمی که باید شهردار تهران، وزیر کشور و به طور کلی دولت به آن توجه کنند، پرداخت و توضیح داد: ممکن است حوادث در شهرهای مختلف در خیابان‌، ساختمان یا در همین تهران رخ دهد. اما باید به این نکته توجه شود که حادثه پلاسکو حادثه ملی است و باید در چارچوب حادثه ملی به آن توجه شود. لذا باید گزارش ملی در این زمینه تهیه شود تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند.

 

وی ادامه داد: برخی می‌گفتند رسانه‌های بیگانه خبرهای نادرستی در این زمینه پخش می‌کنند. طبیعتاً اگر در این حادثه یک گزارش ملی و دقیق تهیه کنیم دیگر کسی نمی‌تواند از آن تخطی کند. البت خوشبختانه دولت نیز ستادی برای این امر گذاشته است. لازم است کمیسیون عمران با کمیسیون‌های دیگر نیز تلاش کنند و  گزارش ملی در کشور تهیه شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد جزئیات چنین گزارش ملی، گفت: یک فصل از این گزارش باید در این باره باشد که چرا این حادثه رخ داد؟ چه سهل‌انگاری‌هایی شده بود؟ ممکن است برخی از این سهل‌انگاری‌ها مربوط به دستگاه‌هایی باشد که طبق گزارش ارائه شده در جلسه امروز برخی وزارتخانه‌ها مسئول بیان مشکلات بودند و حتی ضابط قضایی نیز بودند اما این کار را انجام ندادند که این موضوع خیلی مهمی است. چون وقتی قانونی نوشته می‌شود و بر اساس آن افرادی ضابط قضایی می‌شوند باید قوانین را اجرایی کنند نه اینکه آن را انجام ندهند.

 

وی با تأکید بر اینکه باید سهل‌انگاری‌ها در حادثه پلاسکو مشخص شود، گفت: ممکن است برخی از این سهل‌انگاری‌ها مربوط به کسبه باشد. چرا اینقدر در ساختمان پلاسکو بارگذاری شده بود؟ آیا وجود این حجم از منسوجات از لحاظ استاندارد درست است؟ طبیعتاً باید خود کسبه و مراکز تجاری به این موضوع توجه کنند. موضوعی که نیازمند آموزش‌های لازم است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی فصل بعدی این گزارش ملی را مربوط به راهکارهای آینده برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقی عنوان و اظهار کرد: در همین رابطه وزیر کشور و شهردار تهران نیز نگرانی‌هایی را مطرح کردند. خودمان نیز می‌توانیم بافت‌های فرسوده را در تهران به خوبی ببینیم که نمونه آن در خیابان جمهوری است که موسسات تجاری مشابهی با ساختمان پلاسکو وجود دارد. سوال این است که آیا استاندارد ایمنی برای چنین ساختمان‌هایی وجود دارد و مجری پیاده‌سازی آن مشخص است؟

 

لاریجانی ادامه داد: اینکه آقای قالیباف می‌گوید در برخی موارد اختیارات لازم را ندارند به ما بگویند که این موارد کجاست تا آن را از لحاظ قانونی حل کنیم. اگر هم اختیار لازم را دارند باید در آینده از بروز چنین آسیب‌هایی در مراکز تجاری گرفته شود. با عنایت به این نکات فصل بعدی این گزارش ملی نگاه به آینده برای پیشگیری از موارد مشابه است.

 

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: ما از کمیسیون عمران می‌خواهیم با کمک کمیسیون‌های دیگر که درگیر این موضوع بودند و با استفاده از گزارشی که دستگاه‌های دیگر همچون وزارت کشور،‌ شهرداری و کمیته تشکل شده از دولت ارائه می‌شود گزارش منقحی را ظرف ماه آینده به مجلس بدهند که ما در مجلس بدانیم اشکالات در کجا بوده و در آینده اشکالات قانونی را رفع کرده و از لحاظ نظارت نیز سراغ دستگاه‌هایی برویم و تحقیق کنیم که آنها چرا به وظایفشان عمل نکرده‌اند.

 

لاریجانی این کار را بسیار مهم خواند و گفت: باید به حادثه پلاسکو در اشل ملی توجه شود که باید گزارش مستند نیز ارائه شود و نباید این کار مهم ساده گرفته شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اختصاص بودجه‌ای برای آتش نشانی در سال 96، گفت: با وجودی که کمیسیون تلفیق بودجه تقریباً به انتهای کارش رسیده بود ولی بنده خواهش کردم که برای آتش‌نشانی بودجه خاصی اختصاص دهند برای همین امسال 100 میلیارد تومان بودجه برای آتش‌نشانی علاوه بر بودجه‌ای که شهرداری به آتش‌نشانی کمک می‌کند، اختصاص داده شده است تا بتوان از قبل آن امکانات لازم تأمین شود چون طبق گزارش‌ها در بخش‌هایی همچون ارتفاعات بلند امکانات کم داریم که باید تأمین شود.

 

لاریجانی همچنین در ادامه با انتقاد از وضعیت برج‌سازی در تهران خطاب به قالیباف،‌ گفت: شهر تهران به دلیل گستردگی و تراکم مسائل مختلفی دارد که از جمله آن برج‌هایی است که در تهران ساخته می‌شود و گاهی در آن استانداردها رعایت نمی‌شود. بنده نمی‌گویم در تهران و برخی بخش‌ها برج ساخته نشود اما برج‌سازی استاندارد خاص خود را دارد و نباید در برخی از مساحت‌ها برج‌سازی شود.

 

وی ادامه داد: بنده خودم خیابان‌های تنگی را دیده‌ام که در کنارش برج‌های وسیع ساخته می‌شود که طبیعتاً این روند ساخت و ساز مشکلاتی را به خصوص در بحران‌هایی همچون زلزله و آتش‌سوزی به وجود می‌آورد.

 

رئیس قوه مقننه از شورای شهر تهران و شهردار تهران خواستار توجه تام به این موضوع شد و گفت: باید در ساخت برج امکانات استاندارد به خصوص برای دسترسی‌ها وجود داشته باشد تا از خطرات کاسته شود.

 

لاریجانی در عین حال گفت: البته این نکته که آقای قالیباف در مورد توجه به بافت فرسوده در تهران گفتند، خبر خوبی است ما هم در برنامه ششم به این موضوع توجه کرده‌ایم چون باید در طول برنامه همه شهرها به خصوص در تهران با تراکم زیاد به بافت فرسوده به صورت ویژه توجه شود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد که گزارشات ارائه شده در جلسه امروز مجلس گزارش اولیه بوده و ان‌شاءالله گزارش‌های کامل در آینده اعلام خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------