آخرین اخبار سیاسی

مهاجری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

آقای ذوالنور، نایب‌رییس مجلس و نماینده قم در اظهاراتی که پایه اصلی‌اش نقد به آقای قالیباف است، به نکته قابل اعتنایی اشاره دارد که هر چند…

ارزیابی وکلا از سخنان دیروز روحانی/ اولین رئیس جمهوری که به جشن استقلال کانون وکلا رفت



اخبار,اخبار سیاسی واجتماعی,حسن روحانی

حسن روحانی به عنوان نخستین رییس جمهور وکیل تاریخ جمهوری اسلامی عصر دیروز در آخرین سال ریاست جمهوری خود در جشن استقلال کانون وکلا حضور یافت. .

به گزارش داتیکان،این اولین بار است که شخصی با این مقام در این جشن شرکت می کند. اگرچه برخی معتقدند این حضور در این مقطع زمانی جنبه تبلیغاتی دارد با این حال روحانی دیروز صحبت های قابل تأملی ارائه کرد. داتیکان نظر چند نفر از وکلا را درباره گفته‌های دیروز روحانی جویا شده است.

 

حضور روحانی جنبه تبلیغاتی ندارد

بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا (اسکودا) ضمن ابراز خوشحالی از این‌که حسن روحانی به عنوان اولین رئیس جمهوری، طی این سال‌ها در جشن استقلال کانون وکلا حضور یافته گفت:« از آنجایی که روحانی خودش وکیل است حضورش در جشن دیروز جای تعجب ندارد و ما امیدواریم حضور ایشان در جشن امسال سرآغازی برای استقلال کامل کانون وکلا باشد.» این وکیل دادگستری درخصوص اینکه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نقشی در حضور دکتر روحانی در جشن استقلال نداشت، گفت: « آقای روحانی هر سال قصد و تمایل برای آمدن به این جشن را داشتند ولی با توجه به مشکلات و گرفتاری‌های زیاد امکان حضور فراهم نشد و خوشحالیم که امسال موجبات حضور و سخنرانی آقای روحانی میسر شد.»

 

یکی از مهمترین محورهای صحبت رئیس جمهور برابری وکیل و قاضی بود، مسأله‌ای که دغدغه بسیاری از وکلا در کشور محسوب می‌شود. بهمن کشاورز در این باره گفت: «بر اساس قانون انتخاب وکیل از طرف اصحاب دعوا مصوب سال 1370 که وکیل را در جایگاه دفاع هم امتیاز با قاضی می‌داند، وکلا از تمامی امتیازاتی که شامل قضات می‌شود برخوردار هستند و این بحث تازه‌ای نیست، با این حال وقتی این مسأله از زبان رئیس جمهور کشور بیان شود امیدواری بیشتری شکل می‌گیرد که از منظر قانون‌گذاری نیز این اتفاق رخ دهد و انشالله در آینده شاهد آن باشیم که برخورد با وکلا همانند قضات باشد.»

 

مهمترین وظیفه وکیل آشنا کردن مردم با حقوقشان است

دکتر بهشید ارفع نیا عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص دعوت رئیس جمهور برای حضور در جشن استقلال کانون وکلا گفت: «این نخستین بار نبوده که از آقای روحانی که خود وکیل نیز هستند برای حضور در این جشن دعوت کرده‌ایم ولی با توجه به مشکلات و گرفتاری‌های ایشان این مسأله محقق نشد. با این حال بسیار خوشحالیم که جشن امسال با حضور ایشان همراه شد.»

 

ارفع‌نیا در ادامه به پخش زنده مراسم از شبکه خبر اشاره کرد و در این باره گفت: «این برای نخستین بار بود که مراسم جشن استقلال کانون به صورت مستقیم از شبکه خبر پخش شد و فرصت بسیار خوبی فراهم شد که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی با دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی جامعه وکلا آشنا شوند. با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص مشکلات موجود در حرفه وکالت و اهمیت استقلال کانون وکلا، بسیار امیدواریم این صحبت‌ها تلنگر جدی برای کسانی باشد که هجمه‌های زیادی به کانون وکلا وارد می‌کنند.»

 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: «در کنار هجمه‌های صورت گرفته به جامعه وکلا ، مواردی نیز وجود داشت که برخی از جمله نمایندگان مجلس به دفاع از وکلا اقدام می‌کردند ولی معمولا حرف آن‌ها شنیده نمی‌شد، اما پخش مراسم دیروز از شبکه خبر که با سخنرانی دکتر روحانی و دکتر حسین‌آبادی رئیس کانون وکلای مرکز همراه بود می‌تواند تأثیر دو چندانی در میان مسئولین و مردم برای نشان دادن جایگاه واقعی وکلا به همراه داشته باشد.»

 

این وکیل دادگستری در ادامه ابراز امیدواری کرد که قول رئیس جمهور مبنی بر ثبت روز وکیل در تقویم رسمی هرچه سریعتر عملی شود. او در ادامه به صحبت‌های رئیس جمهوری در خصوص حقوق شهروندی اشاره کرد و در این باره گفت: «در خصوص بحث حقوق شهروندی، آقای روحانی اظهار داشتند وکلا می‌توانند نقش بسیار مؤثر و مثبتی در جامعه داشته باشند و حتی روز اعلام منشور حقوق شهروندی با دعوت از وکلا اهمیت این مسأله را نشان دادند.»

 

بهشید ارفع‌نیا در پایان به این بخش از صحبت‌های روحانی که مردم باید از حقوق خود مطلع باشند اشاره کرد و گفت: «رئیس جمهور در این قسمت از صحبت‌های خود گفتند کسی حق ندارد در زندگی خصوصی شما دخالت کند و اگر بازپرس دخالت کرد شما می‌توانید از حقوق خود دفاع کنید و این مسائل بسیار با اهمیت است زیرا مهترین نقش وکیل آشنا نمودن مردم با حقوق خودشان است.»

 

روحانی می‌خواهد استقلال کانون حفظ شود

جعفرکوشا عضو اصلی هیأت مدیره کانون وکلای مرکز در خصوص پیام سخنان روحانی گفت: «اهمیت این موضوع از این جهت است که خود ایشان وکیل‌اند و در جشن استقلال وکلا شرکت کردند و سابقه قبلی هم نداشته است. رؤسای جمهور قبلی چون وکیل نبودند برای مشکلات موجود در حرفه وکالت ارزش زیادی قائل نبودند. بنابراین حضور ایشان از این جهت ارزشمند است و می‌تواند اهمیت و نقش کانون وکلا را در جامعه نشان دهد.

 

کوشا در ادامه در خصوص تبلیغاتی بودن یا نبودن حضور رییس جمهوری در جشن کانون گفت: «ممکن است که جنبه تبلیغاتی داشته باشد و فرض محالی نیست. البته این حالت بدبینانه ماجراست ولی اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم می‌بینیم که حضور رییس جمهور در این مجامع به نفع مردم و جامعه صنفی وکلا که نهادی مدنی است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و آن‌ را به فال نیک می‌گیریم. وقتی یک مقام مسئول و شخص دوم مملکت بتواند آرامش و امنیت قضایی را برای مردم و وکلا؛ که نمایندگان قضایی مردم هستند، فراهم کند ارزشمند است. هرچند ممکن است بهره برداری سیاسی هم از آن کرد.»

 

این استاد دانشگاه در ادامه با مطرح کردن این موضوع که سخنان روحانی حول محور «بایدها» می‌چرخید، گفت: «به نظر من باید در نظر داشت که ایشان مقام قضایی نیستند و این مسائل باید بیشتر در دستگاه قضا توجیه شود. مشکلات جامعه را مطرح کردن، اهمیت چندانی ندارد، زیرا مشکلات را همه می‌شناسند. اینکه چه باید کرد و چه راهکار ارائه داد مسئله اساسی است. البته این می‌تواند باعث ایجاد موجی در جامعه شود در غیر این صورت گفتن این بایدها تاثیری مقطعی دارد چون باید به این بپردازیم که مقامات قضایی وارد شوند و در عمل این تغییرات را اعمال کنند.

 

کوشا در پاسخ به این سوال که آیا در دوران ریاست جمهوری ایشان تغییر محسوسی در وضعیت وکلا به وجود آمده است گفت: «در ارتباط با بازپس گیری لایحه استقلال به دولت که توسط ایشان انجام شد اقدامی قابل ستایش بود. و با این عمل امروزه می‌بینیم تزلزلی در استقلال وکلا به وجود نیامده است. آقای روحانی و دولت هم مصر هستند که این استقلال را حفظ کنند، بنابراین چنین اقدام حداقلی هم از سوی ایشان قابل تقدیر است.»

 

من حقوقدانم، سرهنگ نیستم

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری هم در خصوص حضور روحانی در این جشن گفت: «ایشان اولین بار بود که در این جشن شرکت می‌کردند. باید توجه داشت که آقای روحانی قبل از اینکه رییس جمهور باشند وکیل دادگستری هستند و انتظاری که ما از ایشان داریم به مراتب بیشتر از دولت آقای احمدی نژاد بود. احمدی نژاد علی‌رغم اینکه رابطه خوبی با وکلا نداشت ولی جلو تصویب لایحه وکالت را گرفت. امیدواریم که ایشان حساسیت موضوع را درک کرده باشند و آنچه که عنوان کردند به آن معتقد باشند و مجدانه در جهت مسائل مطرح شده بکوشند. ایشان به عنوان شخص دوم مملکت که یک وکیل و حقوقدان هستند طبیعتا واقف به مشکلات این حوزه اند. بنابراین انتظار از ایشان به مراتب بیشتر است و به گمان من خواسته وکلا آرمانی نیست که مسائلی و مشکلات جامعه وکلا در چهارچوب قانون پیگیری شود.»

 

این هم‌کلاسی سابق رئیس جمهور در خصوص جنبه تبلیغاتی بودن حضور روحانی در این جشن اظهار داشت:«به هرحال این را نمی‌توان انکار کرد، ایشان سیاستمدارند و شاید منافعی در این قضیه دیده باشند و هر سیاستمداری در کارهایی که می‌کند منافع خودش را در نظر می‌گیرد. شاید این واقعا یک ژست انتخاباتی باشد و قابل انکار نیست، ولی از طرف دیگر هم نمی‌توان آن را تقبیح کرد و قطعا هرکس دیگری هم جای ایشان بود از این دست اقدامات انجام می‌داد. شرکت نکردن ایشان در سال‌های پیشین ممکن است محل سوال باشد اما اینکه ایشان امسال حضور داشتند را باید به فال نیک گرفت.»

 

خرمشاهی در ادامه همچون دکتر جعفر کوشا به «بایدهای» مطرح شده از سوی روحانی اشاره کرد و در این باره گفت: «بحث سر این بایدها و مشکلات است که همه ما هم آن را می‌دانیم. اما این بایدها را چه کسی باید انجام دهد، افرادی که در راس کار هستند می‌توانند در راه عملیاتی شدن ایده‌آل ها قدم بردارند و با شعار دادن هیچ مشکلی حل نمی‌شود. هرچند همه این‌ها هم در جهت حمایت از وکلا یک گام رو به جلوست اما این حمایت زمانی تحقق پیدا می‌کند که در جاهای مختلف از جمله قانونگذاری، مسائل ظاهری و برخورد با وکلا و... تغیرات محسوسی ایجاد شود. وقتی هنوز در مجتمع‌های قضایی با یک وکیل که باید هم‌شان قاضی باشد به شیوه‌های ناجور می‌شود و او را بازجویی بدنی می‌کنند و هیچ احترام و شانی برای او قائل نیستند پس مشخص است هنوز شاهد هیچ تغییر حداقلی در این خصوص نیستیم.»

 

خرمشاهی در پایان به وضیعت وکلا در دوران ریاست جمهوری روحانی اشاره کرد و گفت: «در این دوره من هیچ تغییری احساس نکرده‌ام، با این حال نمی‌توان گفت که ایشان در این زمینه اختیاری نداشته‌اند.او می‌توانست بیشتر با وکلا همگام باشد آن هم در سال‌هایی که رییس جمهور هستند. حتی در تبلیغات آن دوران هم اعلام کردند که بنده حقوقدان هستم، سرهنگ نیستم. قطعا این انتظار در بین همکاران بیشتر احساس می‌شد و امیدواریم که ایشان نشان دهند که عملا به جمله‌ای که گفتند، اعتقاد راسخ دارند. همانطور که دکتر مصدق در آن دوران به وضوح این ایمان را نشان داده بود. ایشان هم به لحاظ اختیارات و قدرت کمتر از دکتر مصدق نیست. فکر می‌کنم این فرصتی تاریخی است که نام نیکی را حداقل در جامعه وکلا از خود به یادگار بگذارند و قطعا با شناختی که من از ایشان دارم می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------