آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

عصبانیتِ قالیباف از نتایج رای گیری «جمنا»؛ جلیلی بیشتر از آقای شهردار رای آورد / قالیباف هم مستقل کاندیدا می شود؟



اخبار,اخبارسیاسی واجتماعی,قالیباف

اختلافات در درون اصولگرايان آنقدر شديد شده كه به نظر مي رسد در نهايت ائتلاف اصولگرایان (یا «جمنا») نه تنها نمي‌تواند بر روي يك كانديداي واحد به اجماع برسد، بلكه ناچار است تلاش كنند تعداد نامزدها از انگشتان دو دست فراتر نرود. در اين ميان قاليباف به عنوان فردي كه هم سابقه اجرايي دارد و هم توان و امكانات می تواند فراهم کند، براي اصولگرايان اهمیت دارد، اما گلايه‌هاي او از سطح خصوصي فراتر رفته و حالا در رسانه‌هاي عمومي بيان مي شود. 

به گزارش انتخاب، اختلافات در درون اصولگرايان آنقدر شديد شده كه به نظر مي رسد در نهايت ائتلاف اصولگرایان (یا «جمنا») نه تنها نمي‌تواند بر روي يك كانديداي واحد به اجماع برسد، بلكه ناچار است تلاش كنند تعداد نامزدها از انگشتان دو دست فراتر نرود. در اين ميان قاليباف به عنوان فردي كه هم سابقه اجرايي دارد و هم توان و امكانات می تواند فراهم کند، براي اصولگرايان اهمیت دارد، اما گلايه‌هاي او از سطح خصوصي فراتر رفته و حالا در رسانه‌هاي عمومي بيان مي شود.

 

روزنامه صبح نو كه از جمله رسانه های قالیباف به شمار می آید، در سرمقاله خود تيغ نقد بر روي «جمنا» كشيد و نشان داد اختلاف ها بيش از آن است كه حتي تصور مي‌شد. سرمقاله صبح نو كه بدون نام منتشر شده، مهمترين نقدش را اينگونه بيان مي‌كند: «ایراد جدی به آنهایی است که طبق مرامنامه متعهد به تقوا محوری و اخلاق مداری‌اند اما در عمل آن را به فراموشی می‌سپارند.» 

 

اما مخاطبان این رسانه ی نزدیک به آقای شهردار چه کسانی هستند و چرا قاليباف با «جمنا» به بن بست رسیده است؟

 

این سرمقاله با عنوان «اول قرار نبود»‌ نگاشته شده است، عنواني كه گلايه‌آميز است. در اين مقاله با اشاره به سازوكار جديد «جمنا» براي انتخاب كانديدا آمده: « تجربیات انباشته اصولگرایی در انتخابات مختلف و آثار منفی برخی سهم‌خواهی ها پشتوانه این سازوکار بوده و در نتیجه عقل جمعی را جایگزین تعصبات و فشارهای حزبی کرده است.» نويسنده در ادامه با بیان اینکه برخي اصولگرايان عادت ديرينه اي به لابي گري دارند، مي‌نويسد:«در درون جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز نمی‌توان از برخی نگرانی‌های گذشته و حال آسوده خاطر بود. لابی گری ها همچنان خودنمایی می‌کند و برخی چهره‌ها و احزاب بنا ندارند به این زودی از عادت دیرین دست بردارند.» 

 

به نظر مي رسد اين بخش از نوشتار نزديكان قاليباف انتقادی است به باهنر باشد كه از او با عنوان «لابي‌گر» ياد مي شود، كسي كه ردپاي او در جمنا هم ديده مي شود. البته موتلفه نیز از جمله مخاطبان این بخش از گلایه های تیم قالیباف هستند که اخیرا طی لابی های فشرده موفق شدند، نام کاندیدای خود را در لیست 14 کاندیدای نهایی «جمنا» بگنجانند. در واقع، جمنا قرار بود 10 نفر را به عنوان اسامي بيرون آمده از سازوكار راي‌گيري خود اعلام كند.  حال صبح نو مي‌نويسد: «اینکه جبهه متحد پس از گذشت چند هفته با عدول از قرار نخستین ناگهان 14 نفر را به‌جای 10 نامزد معرفی می‌کند، جلوه‌ای از سهم خواهی های پشت صحنه و تداوم خصلت‌های قبیله گرایانه گذشته است. حال آنکه در مرامنامه این جبهه بر"مشارکت پذیری؛ جمع‌گرایی و پایبندی به عقل جمعی در تصمیم‌گیری و اقدام " و "عبور از دسته‌بندی‌های تفرقه آمیز قبیله‌ای " تاکید شده و همه اعضا به آن رأی داده‌اند.»

 

قاليباف پايين‌تر از جليلي

يكي از مهمترين دلايلي كه تيم قاليباف اصولگرايان جمنا را متهم به «قبيله‌گرايي» مي‌كند درگيري‌هاي دروني اين گروه‌ها خصوصا اصولگرايان سنتي است. همانها كه توانستند عدد 10 نفره ليست را به 14 نفر بالا ببرند. چرا كه ميرسليم و محسن رضايي نتوانسته بودند در ميان ده نفر جاي بگيرند. 

 

فشار و لابي‌گري‌ها باعث شده تا اعلام اسامي كه شمارش آن تنها يك روز زمان نياز داشت، يك ماه طول بكشد. اين موضوع قاليباف را دلخور کرده است. خصوصا اينكه برخلاف رويه معمول اسامي به صورت ترتيب حروف الفبا منتشر شد. درحالي كه اساسا راي‌گيري براي اين صورت مي‌گيرد كه مشخص شود كدام افراد بيشترين راي را آورده‌اند. معناي انتخابات جز اين نيست كه راي‌ها اثر داشته و مشخص شود كدام كانديداها چقدر راي در بدنه جمنا و اصولگرايي دارند. براساس شنيده‌هاي «انتخاب»، حجت السلام والمسلمین رئيسي حائز اکثریت آرا شد. اما نكته قابل توجهی كه قاليباف و تیم او را خشمگین کرده، بالاتر قرار گرفتن نام جليلي از آقای شهردار است. به عبارت ديگر قاليباف معتقد است كه اصولا جليلي با عدم پذيرفتن شروط «جمنا» نبايد در اين ليست براي راي‌گيري حضور پيدا مي‌كرد. اما فشارهاي گروه‌ها و افراد به خاطر از دست ندادن پايگاه راي جليلي موجب شد كه «اصولگرايان از «اصل اوليه» خود كوتاه آمده و جليلي را هم به كانديداها اضافه كنند. 

 

حالا بالاتر قرار گرفتن نام جليلي، براي قالیباف قابل تحمل نيست. از همين روست كه نشریه نزدیک به شهردار تهران مي‌نويسد: «طبیعی است که بخشی از این حرکات را باید پای چانه زنی‌های مألوف سیاسی گذاشت اما ایراد جدی به آنهایی است که طبق مرامنامه متعهد به تقوا محوری و اخلاق مداری‌اند اما در عمل آن را به فراموشی می‌سپارند.» 

 

به نظر مي‌ آید، اين بخش از نوشتار كنايه‌اي به حدادعادل نیز باشد كه بعد از انتخابات از او در همايشي با عنوان «مرد تقوا و تدبير» قدرداني شده بود. در انتخابات سال 92 حدادعادل، ولايتي و قاليباف ائتلاف سه‌گانه‌اي را تشكيل دادند كه با شكست روبه‌رو شد. يكي از پايه‌هاي شكست آنجا بود كه حدادعادل برخلاف قول و قرارشان در نامه كناره گيري، نامي از قاليباف نبرد. به عكس او نشان داد نظرش با جليلي است. خاطره اين اتفاق هنوز براي قاليباف و تيمش زنده است و به اعتقادشان اساسا حضور جليلي و تقويت موقعيتش بعد از كناره‌گيري حداد عادل به نفع او باعث شكست اصولگرايان در انتخابات 92 شده است. 

 

حالا قاليباف هم قصد دارد راه جليلي را برود. در حالي كه جليلي با بي‌توجهي به «جمنا» و فعاليت‌هاي انفرادي توانسته خودش را به اصولگرايان تحميل كند، چرا قاليباف اين كار را نكند؟ دستور راه‌اندازي ستاد‌هاي قاليباف با همين نگاه صادر شده است. اين موضوع خطر بزرگي براي جمناست چراكه در بدنه تصميم‌گيرنده آنها هواداران قاليباف و هواداران كليت «جمنا» وزني تقريبا مساوي دارند و اين اتفاق مي‌تواند به فروپاشي جمنا منتهي شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------