آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

در دوماه اخیر، احکام شرعی چقدر فرق کرده؟! / باز هم راهیپمایی و انتخابات در پیش هست ها!

برخورد دوگانه با مقوله بی حجابی سالهاست که سوژه رسانه هاست. در مناسبتهایی مانند۲۲ بهمن،روز قدس و انتخابات معمولا از حضور زنان بدحجاب و حتی…

جهانگیری: آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در آینده ایران دارد



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش،‌ خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با اثرگذاری و بزرگی خود در مسائل آینده ایران نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری بعدازظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد شهدا رجایی و باهنر، اظهار کرد: افتخار آموزش و پرورش است که شهید رجایی و شهید باهنر متعلق به این خانواده هستند. این دو شخصیت از آموزش و پرورش به دولت آمدند و مسئولیت را بر عهده گرفتند و کار بزرگ و ماندگاری از خود بر جای گذاشتند.

 

وی با اشاره به نظر دانش آشتیانی وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره پذیرش این سمت در دولت یازدهم، بیان کرد: زمانی که در اواخر دولت به آقای دانش آشتیانی پیشنهاد حضور در وزارت آموزش و پرورش را دادیم، برای ایشان بسیار سخت بود که در آن چند ماه مسئولیت وزارت آموزش و پرورش که وزارتخانه‌ای کاملا وابسته به دولت است را عهده‌دار شوند اما به واسطه شخصیت انقلابی که دارند این شرایط را پذیرفتند. او همواره و در مقاطع مختلف برای جمهوری اسلامی ایران شانه زیر بار گذاشتند و مسئولیت‌ها را پذیرفتند و خدمات ارزشمندی انجام دادند. آقای دانش آشتیانی همان ابتدا و زمان بررسی پیشنهاد تصدی وزارت در دولت یازدهم نیز شرط گذاشتند که چنانچه که پس از پایان دولت تمایل به عدم حضور در این وزارتخانه را داشتند فشاری بر ایشان وارد نشود.

 

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به انتخاب سیدمحمد بطحایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم و اعتماد نمایندگان مجلس به او، گفت: در این دوره دوستان آموزش و پرورش اصرار عجیبی داشتند که وزیر این وزارتخانه یک آموزش و پرورشی باشد. این دوستان برای تقاضایشان نیز استدلال‌هایی مطرح کردند تا به آنها اعتماد شود. بر همین اساس در زمان بررسی گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش اکثر افراد که مورد بررسی قرار گرفتند از این وزارتخانه و از مدیران ملی و برخی مدیران استانی آن بودند که نهایتا پس از بررسی‌های آقای رییس‌جمهور، آقای بطحایی به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی شدند.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی وزیر آموزش و پرورش، گفت: آقای بطحایی آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسند و چهره‌ای دلسوز، علمی و زحمت‌کشی هستند که به سرنوشت این وزارتخانه علاقه‌مند هستند.

 

جهانگیری همچنین به رای بالای نمایندگان مجلس به بطحایی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدوارم اعتماد مجلس و رییس‌جمهوری پشتوانه خوبی برای انجام فعالیت در دولت دوازدهم برای وزیر آموزش و پرورش باشد.

 

معاون اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و اثرگذارترین دستگاه دولت است، گفت: یکی از اقدامات خوبی که آموزش و پرورش در دولت یازدهم برای آن تلاش بسیاری کرد فراهم کردن شرایط برای کسانی بود که به سن تحصیل می‌رسیدند اما در این زمینه اقدام نمی‌کردند. بر اساس قانون اساسی و در اصول مختلف این قانون مسئولیت‌های گوناگون بر عهده دولت گذاشته شده که از جمله این مسئولیت‌ها و تکالیف سنگین بخش آموزش و پرورش است.

 

وی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی نباید در هیچ جای کشور کسی که نیاز به تحصیل دارد از امکان تحصیل کردن محروم شود و دولت موظف به فراهم کردن شرایط تحصیل برای همه است.

 

جهانگیری با بیان اینکه آموزش و پرورش با اثرگذاری و بزرگی خود در کشور نقش بسیار مهمی در آینده ایران بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: ایران کشوری در حال توسعه است و باید بنا به دلایلی متعدد به دنبال توسعه حرکت کند.

 

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: توسعه پایدار جز با توسعه منابع انسانی امکان‌پذیر نیست. توسعه منابع انسانی تنها با آموزش و پرورش امکان‌پذیر است. در همین راستا چنانچه به ایرانی توسعه یافته در آینده فکر می‌کنیم حتما به آموزش و پرورش به ویژه در عصر فعلی که عصر ارتباطات و دانایی است باید توجه کنیم. آموزش و پرورش باید برای نسل آینده کشورمان نیروهایی تربیت کند که بتوانند در عصر ارتباطات و دانایی زندگی کنند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به بهره‌وری در کشور، گفت: متاسفانه آنطور که شایسته است در هیچ بخشی از منابع موجود استفاده مطلوب و مناسب نمی‌شود و بهره‌وری از نیروی انسانی و دارایی‌ها در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

 

جهانگیری با اشاره به اجرای طرح انتقال دانش‌آموزان از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای به دلیل خالی بودن ظرفیت مدارس غیرانتفاعی تصمیم گرفته شد که دانش‌آموزان از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی منتقل شوند و دولت هزینه‌های آنها را تقبل نماید. در این طرح حدود 180 الی 200 هزار دانش‌آموز از مدارس دولتی به مدارس غیرانتفاعی منتقل شدند و هزینه‌ای که دولت بابت آنها پرداخت کرد یک سوم هزینه‌ای بود که در مدارس دولتی پرداخت می‌کرد.

 

معاون اول رییس‌جمهور با انتقاد از عدم توجه به موضوع بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، گفت: در سال 92 بودجه وزارت آموزش و پرورش حدود 14 هزار و 500 میلیارد تومان بود. این رقم در سال 95 به حدود 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافت اما آیا مدیران مدارس، معلمان و دانش‌آموزان به رضایت رسیدند؟ این یک واقعیت است که امروز معلم به عنوان فردی که بار اصلی رسالتی که برای آموزش و پرورش تعریف شده بر دوش دارد احساس می‌کند که زندگی خوبی ندارد و از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیست.

 

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در دولت یازدهم، گفت: در دولت قبل بنا به پیشنهاد آقای فانی طرح رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا شد. ما فکر می‌کردیم که پس از اجرای این طرح اتفاق خوبی در آموزش و پرورش خواهد افتاد اما من تغییراتی در شرایط معلمان مشاهده نکردم.

 

جهانگیری تصریح کرد: دولت آمادگی دارد که با همت آقای بطحایی اقداماتی انجام دهد که علاوه بر اینکه منابع تخصیصی از سوی دولت از بهره‌وری منطقی برخوردار باشند، با وجود همه محدودیت‌های بودجه‌ای و به دلیل اهمیت آموزش و پرورش و جایگاه معلمان کمک کنیم و روش‌هایی را پیدا کنیم تا بر اساس آن مشکلات را برطرف کرده تا معلمان و مدارس از وضعیت بهتر و مطلوب‌تری برخوردار شوند. آموزش و پرورشی که می‌خواهد در عصر ارتباطات و دانایی پاسخگوی نیاز جامعه باشد، مدارس آن نیز باید از امکانات مدرنی برخوردار باشند.

 

معاون اول رییس‌جمهور در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم مشکلات آموزش و پرورش را برطرف نماییم تا معلمان با فراقت بیشتری به کار اصلی خود که تربیت فرزندان و مدیران آینده کشور است تلاش کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------