آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

دو نوری؛ دو رقیب دو رفیق!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

شاید در چهره آنها نتوان شباهتی یافت البته آرامش بعضا در چهره هر شخصیتی وجود دارد و نوعی متانت که ویژه مردان باتجربه است. اگر در چهره شباهتی به هم ندارند اما سرنوشت روزگار مشابهی برای آنها در برخی مقاطع ترسیم کرد؛ روزگاری که بعضا شیرین نبود و با تلخکامی سپری شد اما در اینجا باز یک نکته مشترک می‌توان یافت و آن هم خویشتنداری و صبوری آنهاست بدین معنا که هر دو شخصیت در برابر تلخکامی‌های روزگار سکوت کردند و در این مسیر نه‌تنها فراموش نشدند بلکه بر محبوبیتشان در میان طیف همفکر افزوده شد. نقطه عطف این دو شخصیت گذشتی است که برای هم داشتند؛ عبدا... نوری اصلاح‌طلب و علی‌اکبر ناطق‌نوری اصولگرا چنان در نهان فداکار یکدیگر بودند که کمتر کسی می‌تواند آن را باور داشته باشد اما این روحیه تنها در مردان اعتدال وجود دارد که فارغ از نگاه‌های جناحی به ایرانی آباد و سربلند می‌اندیشند..

شاید اصلی‌ترین مواجهه این دو شخصیت به خرداد سال 75 بازگردد؛ 13خرداد آن سال که انتخابات هیات‌رئیسه مجلس پنجم برگزار شد و طی آن علی‌اکبر ناطق‌نوری همانند گذشته به ریاست مجلس رسید. در آن زمان کارگزاران برای نخستین‌بار در مجلس نماینده داشت و این مهم وزنه گروه‌های سیاسی را تغییر داده بود چنانکه احتمال آبستراکسیون جناح اقلیت که تا پیش از آن دارای قدرت تاثیرگذاری زیادی نبودند افزایش یافت.

 

در آن انتخابات عبدا... نوری رقیب ناطق‌نوری بود و به سبب آن که جناح راست آن زمان دارای قدرت بیشتری بود ناطق‌نوری به‌رغم اینکه با 132 رای توانست پیروز باشد اما خطر رقیب جدی به نام عبدا... نوری را در کنار خود احساس کرد؛ رقیب او 105رای داشت.

 

زمان گذشت و سال 76 فرا رسید، این بار هم طبق معادله‌ای نانوشته باید جناح راست کرسی ریاست‌جمهوری را تصاحب می‌کرد و پیروزی ناطق‌نوری در انتخابات ریاست مجلس این انتظار را پررنگ کرد که پس او می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم هم به پیروزی برسد. اما اینچنین نشد و کاندیدای جناح چپ که در آن مقطع هنوز اصلاح‌طلب خوانده نمی‌شدند، به پیروزی رسید.

 

در آن مقطع حامیان جناح چپ معتقد بودند که بار دیگر باید عبدا... نوری را کاندیدای ریاست مجلس پنجم کنند چراکه شانس پیروزی او پس از موفقیت کاندیدای جناح چپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بالاتر از رقیب است. نسیم بیداری در این‌باره نوشته است؛ به نظر می‌رسید عبدا... نوری هم چندان بی‌میل ریاست مجلس نبود اما یک دیدار نظر او را بازگرداند.

 

عبدا... نوری شاید در آن دیدار متوجه شد که برای ناطق‌نوری مناسب نیست دو شکست پیاپی را تجربه کند؛ یکی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و دیگری شکست در انتخابات ریاست‌مجلس. پس جوانمردانه خود را از رقابت با ناطق نوری کنار کشید و به کمتر کسی گفت که دلیل این انصراف چه بوده است.


 رویارویی مجدد در جلسه استیضاح
نوری در مجلس نماند و وزیر کشور دولت اصلاحات شد. یک سال پس از انصراف نوری از کاندیداتوری ریاست مجلس بار دیگر گذر او به ساختمان مجلس افتاد این‌بار اما در مقام وزیری که قرار است استیضاح شود.

 

شاید ناطق‌نوری در آن برهه تلاشی برای متقاعد کردن نمایندگان برای انصراف از نوری نکرد چون ظاهرا با وزارت او مخالف بوده است اما سخنی هم در تایید این اقدام بر زبان نیاورد و همین سکوت او کافی بود تا مخالفان اعتدال میدان را در دست بگیرند.

 

در کتاب خاطرات ناطق نوری آمده است: «وقتی آقای شیخ عبدا... نوری به‌عنوان وزیر در دولت اصلاحات معرفی شد، هر چند مجلس مخالف وی بود، ولی به خاطر مصالح مملکت که خارجی‌ها نگویند چوب لای چرخ دولت جدید می‌گذارند، به‌رغم میل خود به وی رأی دادند.

 

آقای عبدا... نوری مدتی وزارت کرد، چندین مرتبه هم از او در مجلس سوال شد. معمولا وقتی وزیر پاسخ یک سؤال را می‌دهد، می‌نشیند تا نماینده‌ها بیایند نزد او هم حرف بزنند، اما آقای عبدا... نوری یک‌بار که برای پاسخ به مجلس آمده بود، به محض تمام شدن حرفش، سرش را پایین انداخت و بیرون رفت.

 

این رفتار به خیلی از نماینده‌ها برخورد که این خیلی بی‌اعتنا حرف زد و بیرون رفت. روز استیضاح ایشان، وقتی صحبتش تمام شد، من را نگاه کرد و گفت: «حالا امروز باید بنشینم یا بروم»، من گفتم: «نه اتفاقا امروز، روز رفتن است.» بعد روزنامه‌ها تحلیل کردند که رئیس مجلس از اول می‌دانست که آقای نوری رأی نمی‌آورد، لذا گفت: « امروز، روز رفتن است.»

 

من در صحبتی گفتم: «اینکه من گفتم امروز، روز رفتن است» نه به این معنا که وزیر نشوی، منظور این بود که امروز دیگر بعد از صحبت نباید بنشینی، چون رأی‌گیری است و در رأی‌گیری خود وزیر نباید بنشیند. تفسیر مطبوعات چنین بود که آقای ناطق از اول می‌دانسته و سناریو به خواست او تنظیم شده بود.»


 شاید تکرار مجلس پنجم!
زمان گذشت و دو وزیر کشور که روزی در کنار هم در مجلس نشسته بودند هر کدام مسیری متفاوت رفتند. ناطق‌نوری ترجیح داد استانداران و فرمانداران زمان حضورش در وزارت کشور را به دور هم جمع کند و جلسات ماهانه برگزار نماید اما عبدا... نوری کمتر از آن زمانی که تصور می‌شد در وزارت کشور ماند و نتوانست این همراهی را ادامه دهد.

 

بسیار زمان گذشت اما درنهایت دست روزگار بار دیگر این دو شیخ را به هم رساند. این‌بار هدف یکی بود و مسیر مشخص. اجماع حداکثری برای پیشرفت کشور زیر پرچم اعتدال. کمتر کسی است که می‌تواند مدعی شود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نظرات ناطق‌نوری و عبدا... نوری هماهنگ نبوده است.

 

این‌بار هم دو شیخ که بخشی از مدت زمان سکوت آنها هماهنگ بود، در کنار هم قرار گرفتند اما این‌بار نه به‌عنوان رقیب بلکه به عنوان دو دوست و همراه. برخی ادعا می‌کنند که ناطق‌نوری و عبدا... نوری احتمال دارد برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا شوند و در آن زمان اگر این احتمال به واقعیت بدل شود بار دیگر مجلس پنجم تکرار خواهد شد اما این‌بار با شعار همدلی غیرجناحی!

اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------