آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

اختلاف نظر زنگنه و جهانگیری در مورد بابک زنجانی دوم برای چیست؟ دوشنبه، پنجم مرداد



اخبار,اخبار سیاسی,زنگنه و جهانگیری

 بابک زنجانی دوم دوباره احیا شد
اختلاف نظر زنگنه و جهانگیری در مورد بابک زنجانی دوم برای چیست؟

زنگنه گفته پرونده بابک زنجانی دوم در دست پيگيری است اما جهانگیری می‌گوید بابک زنجانی دومی وجود ندارد و دیگر چنین پدیده‌ای در اقتصاد ایران ظهور نمی‌کند. دلیل اختلاف نظر این دو چیست؟.

بعد از تایید و تکذیب‌های معاون اول رئیس جمهور، این بار وزیر نفت بعد از یکبار تکذیب، وجود بابک زنجانی دوم را تایید کرد و گفت مبالغ مبادلات نفتی بابک زنجانی دوم در جايی مطمئن است و اين پرونده در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح است.

 چندی پیش بود که رسانه‌ها از وجود بابک زنجانی دوم خبر دادند. یک دلال نفتی که در زمان تحریم‌ها نفت ایران را فروخته اما 5.3 ميليارد دلار درآمد نفتی ناشی از آن را به خزانه بازنگردانده است.

 

پرونده جدیدی از فساد دوران تحریم‌ها رو شده بود که هم تازه بود و هم رقم بدهی پرونده بابک زنجانی در مقابل آن بسیار کم بود. بدهی بابک زنجانی دو ميليارد و 700 ميليون یورو بود و پرونده جدید پنج میلیارد و 300 میلیون دلار.

در این میان معاون اول رئیس جمهور ابتدا وجود بابک زنجانی دوم را تایید کرد و بعد تکذیب. واکنش زنگنه اما معکوس بود. وی اول وجود بابک زنجانی دوم به عنوان واسطه فروش نفت را رد کرد و بعد از آن از پیگیری پرونده در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد.

همان زمان که رسانه‌ها خبر وجود بابک زنجانی را منتشر کردند وزیر نفت پدیده بابک زنجانی دوم را تکذیب کرد. همزمان با زنگنه، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت نیز وجود واسطه در خرید نفت را تکذیب کرد.

 

اساس صحبت‌های قمصری در خصوص مسئله‌ای که بود که گفته می‌شد در فروش میعانات گازی به ایران،‌ واسطه‌ای وجود داشته را تکذیب و عنوان کرده بود که خریدار اصلی، بدهکار است و واسه‌ای در کار نیست.

اما چند روز پیش وزیر نفت در جلسه‌ای که معاون اول رئیس جمهور هم حضور داشت وجود بابک زنجانی دوم را تایید کرد و گفت: «این پول بدون هرگونه آسیب در محلی مطمئن قرار دارد و همانند سایر دارایی های بلوکه شده، پس از لغو تحریم‌ها به کشور بازخواهد گشت.

 

این پرونده در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح است.» به این ترتیب این اظهارنظر زنگنه مهر تاییدی بر وجود یک واسطه نفتی است که مشخص نیست در دولت نهم و دهم بروز پیدا کرده یا دولت یازدهم.

اما اسحاق جهانگیری در همان جلسه وجود بابک زنجانی دوم را قویا تکذیب کرد و گفت: متاسفانه عده‌ای با بزرگنمایی و حاشیه سازی و طرح مطالبی تحت عنوان وجود بابک زنجانی دوم، سعی دارند تخلفات بابک زنجانی را کم اهمیت جلوه دهند و با سیاه نمایی، اقدامات شایسته قوه قضائیه در برخورد با تخلفات را نادیده بگیرند.

وی اضافه کرد: پرونده بابک زنجانی، پرونده ای منحصر به فرد بود که به دلیل سوء مدیریت و بی تدبیری در گذشته ایجاد شد و اطمینان داریم با اقدامات انجام شده در وزارت نفت، دیگر شاهد تکرار وقوع چنین تخلفی در کشور نخواهیم بود.

به نظر می‌رسد تایید وجود بابک زنجانی دوم از سوی زنگنه منافاتی با تکذیب آن از سوی جهانگیری ندارد. چون زنگنه گفته پنج میلیارد دلار درآمد نفتی ایران که در دست بابک زنجانی دوم بوده در جای امنی است که بعد از رفع تحریم‌ها باز می‌گردد.

 

اما به گفته جهانگیری دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول مملکت را در اختیار یک فرد گذاشتند و الان بعد از گذشت بیش از یک سال در زندان با گردن کلفتی نمی‌گوید این پول کجاست.

به نظر می‌رسد زنگنه حصول درآمد نفتی پنج میلیارد و 300 میلیون دلاری بابک زنجانی دوم را ممکن می‌داند و جهانگیری حصول درآمد دو میلیارد و 700 میلیون یورویی بابک زنجانی اول را غیرممکن. همین عاملی است که جهانگیری تاکید می‌کند که پرونده بابک زنجانی، پرونده‌ای منحصر به فرد بوده. پس به نظر می‌رسد کم کم اصل واریز نشدن درآمدهای نفتی محرز شده اما هم وزارت نفت و هم دیگر مسئولان امیدوارند بر خلاف پرونده بابک زنجانی، این منابع به زودی وصول شود.

اخبار سیاسی - اقتصاد

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------