آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

جزئیات جلسه سئوال از وزیر اقتصاد در مجلس



نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از آنچه فشارهای بی رویه و بی سابقه برای دریافت مالیات از اصناف خواند، گفت: قرار نبود افزایش درآمد مالیاتی به قیمت نابودی اصناف تمام شود.

در جلسه علنی امروز مجلس سوال مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد علت عدم اجرای مصوبه گشایش ال سی با پیش پرداخت ۳۰ درصد دولت توسط بانک ها و نیز آخرین وضعیت درآمدهای مالیاتی سال ۹۳ و علت فشارهای سنگین برای دریافت مالیات مضاعف از اصناف و کسبه خرد اعلام وصول و مطرح شد.

براساس گزارش کمیسیون اقتصادی، بذرپاش پنج سوال از وزیر اقتصاد پرسیده بود که پیش از این درباره سه سوال در کمیسیون اقتصادی قانع شده بود، اما به دلیل قانع نشدن درباره دو سوال باقیمانده این سوالات به صحن علنی ارجاع و در جلسه امروز مطرح شد.

نماینده مردم تهران در توضیح سوال خود خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اطلاع دارید که فعالان اقتصادی در هر سال مالیات سال قبل خود را پرداخت می کنند.

وی با اشاره به شرایط رکودی اقتصاد ایران گفت: چرا در این شرایط باید مالیات پرداختی اصناف و مشاغل تا این حد افزایش یابد.

بذرپاش ادامه داد: برخی از اصناف و مشاغل اعلام می کنند که مالیات آنها ۴ تا ۵ برابر شده و بعضا تا ۱۰ برابر نیز افزایش یافته است؛ مگرچه اتفاقی در اقتصاد کشور افتاده که تا این حد از اصناف و کسبه خرد مطالبه می شود!؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حکم قانون برای افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور تصریح کرد: این مسئله با شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی میسر است، نه فشار مضاعف بر کسبه خرد.

بذرپاش خطاب به وزیر اقتصاد اظهار داشت: شما و مسئولان حوزه مالیاتی چند سالی است که وعده اجرای طرح جامع مالیاتی را می دهید و سوال این است که آیا این اتفاق افتاده است!؟

وی با تاکید بر شفاف شدن مکانیزم های دریافت های مالیات و دادرسی مالیاتی گفت: همیشه عدم شفافیت مالیات را عامل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی می دانید؛ ضعف هماهنگی و لجستیکی وزارت اقتصاد در دریافت و جمع بندی اطلاعات اقتصادی امروز باعث فشار بر اصناف شده است. آیا رواست برای پیاده کردن سیستم فروش صندوق مکانیزه به اصناف فشار آورده شود!؟

طیب نیا: مالیات مشاغل نسبت به مالیات حقوق بگیران کمتر است
در ادامه جلسه علنی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال نمایندگان مردم تهران درباره علت عدم اجرای مصوبه گشایش ال سی، با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر گفت: امیدواریم با رفع تحریم های ظالمانه واردات به شیوه ال سی که سالم ترین و شفاف ترین شیوه است انجام شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اقتصاد ما از یک بیماری مزمن که وابسته به درآمدهای نفتی است رنج می برد، خاطرنشان کرد: همین مسئله باعث تحریم های ظالمانه شد.

طیب نیا وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و سهم بالای درآمدهای نفتی در درآمدهای ارزی را دو مشکل اساسی اقتصاد کشور خواند و افزود: عقل حکم می کند که اعتبارات هزینه ای از طریق مالیات تامین شود و هدف ما این است که درآمد کافی برای هزینه های دولت با عدالت در حصول مالیات به دست آید.

این عضو کابینه یازدهم ادامه داد: مجموع درآمدهای مالیاتی در این سال مبلغ ۷۱ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به بودجه مصوب ۱۰۱ درصد محقق شد و نسبت به سال ۹۲ بیش از ۴۳.۶ درصد رشد داشت.

وی اضافه کرد: در این سال مجموع درآمدهای گمرکی ۱۳ هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان شد که نسبت به سال پیش از آن ۶۶ درصد رشد داشت و ۱۲۲ درصد نسبت به بودجه محقق شد.

طیب نیا خاطرنشان کرد: در این سال همچنین مالیات ها نسبت به سال ۹۲ بیش از ۴۰ درصد رشد داشت و حدود ۹۷ درصد میزان مصوب محقق شد.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۹۳ حدود ۳۶ درصد منابع دولت از نفت و ۴۱ درصد منابع مورد نیاز از محل مالیات تامین شد که این امر نشانه تحقق سیاست های دولت و کاهش وابستگی بودجه دولتی به درآمدهای نفتی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درباره موضوع فشار بر اصناف برای دریافت مالیات نیز عنوان کرد: در طی سال های ۸۱ تا ۹۴ درآمد ناشی از مالیات بر مشاغل سالانه حدود ۱۷ درصد افزایش یافته و مالیات کارمندان دولت در همین دوره زمانی سالانه ۲۶ درصد، مالیات اشخاص حقوقی ۲۴ درصد، مالیات مستقیم ۲۳ درصد و مالیات بر کالاها حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین مالیات بر مشاغل کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حقوق بگیران ۲.۳ برابر صاحبان مشاغل مالیات پرداخت کرده اند تصریح کرد: در سال ۹۳، ۷۵ درصد مودیان از پرداخت مالیات معاف شده یا کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت کرده اند.

طیب نیا با بیان اینکه رشد عمومی مالیات مشاغل نسبت به سایر بخش های اقتصادی کمتر بوده است، در عین حال خاطرنشان کرد: به خاطر شفافیت سیستم اطلاعات اقتصادی موفق شده ایم به بخش هایی که منجر به فرار مالیاتی می شد، دسترسی پیدا کنیم که در نتیجه آن مالیات برخی اصناف در موارد خاص افزایش یافته و اگر لازم باشد می توانیم اسناد آن را ارائه کنیم.

بذرپاش: قرار نبود پایه مالیاتی به قیمت نابودی اصناف تمام شود
در ادامه و پس از توضیحات وزیر اقتصاد، بذرپاش در بخش دیگری از سوال خود خطاب به وزیر اقتصاد گفت: قرار بود پایه مالیاتی توسعه یابد، نه اینکه در هر شهرستان سهمیه ای در نظر گرفته شود و سرجمع مالیات های شهرستان ها به عنوان درآمد مالیاتی محسوب شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: قرار نبود افزایش درآمد مالیاتی به قیمت نابودی اصناف تمام شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶ نفر از همکاران ما به زور تعارف و رودربایستی سوال خود را از وزیر اقتصاد پس گرفته اند عنوان کرد: اگر به استان ها و اصناف مستقر در آن ها مراجعه کنید، متوجه می شوید که در شرایط واقعی چه می گذرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: این آمارهایی که به شما می دهند همان آمارهایی است که درباره گمرک ارائه دادند و گفتند که در هشت سال دولت قبل ۷۲۱ میلیارد دلار واردات انجام شد؛ بعدا معاون گمرک حواسش نبود و گفت که این آمار اشتباه است و ۴۱۹ میلیارد دلار واردات انجام شده است.

بذرپاش تصریح کرد: این بنده خدا حواسش نبود که معاون اول رئیس جمهور این حرف را زده وگرنه جرات نمی کرد آمار درست را ارائه دهد.

نشستن و لذت بردن از آمارهای قشنگ باعث رشد ۷۰ درصدی نقدینگی شده است
وی ادامه داد: نشستن و لذت بردن با آمارهای قشنگ باعث شد میزان نقدینگی در دو سال اخیر با رشد ۷۰ درصدی به ۸۱۹ هزار میلیارد تومان برسد؛ مسئولان محترمی که پنجشنبه ها در سعدآباد، ولنجک و این مناطق هستند، بلند شوند و یک دور در کارگاه های اطراف تهران در شهریار، رباط کریم و اسلام شهر بزنند تا ببینند چه خبر است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه خرج دولت ۷۰ درصد رشد کرده گفت: آیا این سیاست انقباضی است!؟ پرداختی از هزینه نیز در دوسال اخیر حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.

بذرپاش خطاب به طیب نیا ادامه داد: برآورد دوستان شما در وزارت اقتصاد این است که امسال ۲۴ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد می شود؛ این وضعیت به خاطر عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که منجر به آسیب تولید ملی می شود.

در ادامه نماینده مردم تهران پس از تذکر حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس که اعلام کرد وزیر اقتصاد به خاطر صحبت خارج از دستور اعتراض دارد و شما باید نظر خود را درباره توضیحات وزیر بگویید گفت: اگر وزیر کارت زرد بگیرد، امروز باید در هیات رئیسه مجلس استیضاح وی را بررسی کنیم (با توجه به سه کارته شدن)؛ بنابراین اگر قول می دهد این مشکل را حل کند من قانع می شوم.

در ادامه و پس از بالا رفتن وزیر اقتصاد از جایگاه هیات رئیسه و صحبت با ابوترابی فرد و بالا گرفتن فضای بحث و جدل میان نمایندگان نماینده مردم تهران اعلام کرد که از توضیحات وزیر قانع نشده  تصمیم گیری را به صحن علنی می سپارد که در نهایت با رای گیری از نمایندگان، مجلس با ۸۰ رای موافق، ۱۰۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس از توضیحات وزیر اقتصاد قانع نشد و به این ترتیب علی طیب نیا سومین کارت خود را دریافت کرد.

ابوترابی فرد: استیضاح وزیر در دستور کار قرار نمی گیرد
 پیش از رای گیری برای قانع شدن یا نشدن مجلس از پاسخ های وزیر اقتصاد، حجت الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در واکنش به صحبت بذرپاش که موضوع استیضاح وزیر را در پی سه کارته شدن مطرح کرده بود گفت: طبق آیین نامه استیضاح وزیر با دریافت سه کارت زرد در دستور کار قرار نمی گیرد و روال دیگری باید طی شود.

نایب رئیس مجلس همچنین با اشاره به توضیحات وزیر اقتصاد در مورد موضوع فشارهای مالیاتی بر اصناف گفت: توضیحات آقای طب نیا به این نکته اشاره دارد که سیاست وزارت اقتصاد این است که از تمام ظرفیت کشور برای قطع وابستگی بودجه به نفت استفاده کنند؛ در این جهت یکی از مهمترین منابع جایگزین، مالیات است و اراده وزارتخانه نیز این است که در چارچوب قانون درآمدهای مالیاتی حاصل شود.

ابوترابی فرد همچنین خاطرنشان کرد: نگاه وزیر اقتصاد و آقای بذرپاش یکی است و به این نکته اشاره دارد که کسانی مالیات پرداخت کنند که درآمد آنها برای سیستم مالیاتی کشور محرز شود.

از برخی نمایندگان و اعضای هیات رئیسه حاکی از این است که با وجود دریافت سومین کارت زرد توسط وزیر اقتصاد استیضاح وی به صورت خودکار به جریان نمی افتد و براساس اصل ۸۶ قانون اساسی این استیضاح باید به صورت مکتوب مطرح و روال خود را طی کند.


اخبار سیاسی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------