آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

خوب و بد جلسه دیروز مجلس / علی لاریجانی گل کاشت!



اخبار,اخبار سیاسی,مجلس

یکشنبه «انتظار» به سر رسید و بالاخره کلیات برجام تصویب شد. تصویب شد، اما همان‌گونه که انتظار آن می‌رفت جلسه از تنش خالی نبود. دو طیف اصلی مجلس چشم‌درچشم ایستادند و پنجه‌درپنجه انداختند و هرآنچه در چنته داشتند رو کردند. چند روز دیگر مهلت قانونی تصمیم‌گیری درباره برجام به سر می‌آید.

همین موجب شد تا با هر روشی مجلس مجبور به تعیین‌تکلیف آن شود؛ آن هم به‌وسیله طرحی که خود آن را طراحی کرده بود با نام «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» که البته مخالفان سرسختی هم داشت.

 

هرچند هنوز در روزهای دیگر بررسی جزئیات طرح ادامه دارد، شاید بتوان گفت که اکثریت مجلس با تصویب کلیات آن مسابقه را بردند. کلیات طرح برجام دیروز با 139 رای موافق در برابر 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب شد. از سه‌شنبه این هفته مجلس وارد جزئیات طرح برجام خواهد شد.

 دیروز یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای مجلس بود. وزن‌کشی در جریان اصولگرایی مجلس؛ اگرچه پیش از این هم رخ داده بود، دیروز تنگاتنگ و نزدیک بود.

 

هر دو جریان هم سعی کردند تا دانه به دانه کارت‌های خود را رو کنند؛ با احتیاط و بر اساس شرایطی که پیش می‌آمد. مخالفان طرح از همان ابتدای جلسه سنگ‌اندازی را آغاز کردند.

 

اول با تغییر دستور مخالفت کردند و آن را مغایر قانون اساسی خواندند، وقتی ‌با تغییر دستور و اتلاف زمان راه به جایی نبردند تصمیم به اجرای آبستراکسیون گرفتند و میان مجلس جمع شدند.

 

به‌دفعات درخواست اخطار دادند. جلسه را به سروصدا و آشوب کشاندند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را تهدید به قتل و اعدام کردند و به او حمله‌ور شدند. اما در برابر همه این کنش‌ها علی لاریجانی، رئیس مجلس و دیگر موافقان طرح واکنش‌هایی داشتند

 

. بر همین اساس تعداد مخالفان و موافقانی که درباره طرح صحبت کردند، افزایش یافت. لاریجانی از این کار به‌عنوان شگردی برای بازگشت مخالفان به صندلی‌هایشان استفاده کرد. به اخطارها تک‌به‌تک اجازه بیان و سپس بر اساس قانون جواب داده شد.

خوب و بد جلسه دیروز
آنچه بیشتر جلب توجه می‌کرد چینش افراد موافق و مخالف بود. در میان مخالفان هرچند افراد تاثیرگذاری مانند الیاس نادران و حسین طلا صحبت کردند، اما پرحرارت‌ترین صحبت‌ها از آن علیرضا زاکانی بود. در میان موافقان اما تنها فرد تاثیرگذار کاظم جلالی بود. لاریجانی هم برای دولت کم نگذاشت و خود به‌تنهایی همه کمبودها در تیم موافقان را جبران کرد. هرجا لازم بود جایگاه و مقام خود را به رخ دیگران کشاند و آنجا که لازم بود خلف‌وعده مخالفان را گوشزد کرد.
در این مجال نگاهی خواهیم داشت به نقش‌های اول داستان دیروز بهارستان.

علی لاریجانی؛ هنر مدیریت مجلس: به‌جرات می‌توان گفت او دیروز هنر مدیریت مجلس را رو کرد. از مدت‌ها قبل این سیاستمدار اصولگرا تلاش کرده‌بود در دعوای تندروها و دولت در میانه میدان قرار گیرد و در دوره نبود ریش‌سفیدها در بهارستان، این نقش را ایفا کند.

علیرضا زاکانی؛ پرحرارت‌ترین مخالف: از موثرترین افراد در فراکسیون اصولگرایان(اقلیت) به ریاست غلامعلی حدادعادل است. فردی که نشان داده هرجا لازم باشد می‌تواند تندترین باشد. از 40 روز قبل که همفکران او به جناح مقابل رودست زدند و اکثریت کمیسیون ویژه را تصاحب کردند، بر کرسی ریاست کمیسیون نشست و سعی در تثبیت جایگاه خود در مجلس کرد. شاید به همین دلیل دیروز در چند مورد صحبت‌ از تعامل با افراد و مکان‌هایی کرد که در حالت عادی پای آنها به میان نمی‌آید. از تماس با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دفتر مقام معظم رهبری گفت و اینکه هر دو با انجام طرح مخالف بودند.

 

لاریجانی هم با گوشزد کردن جایگاه خود در شورای عالی امنیت ملی و تاکید به ملاقات شنبه خود با علی شمخانی عنوان کرد که همه‌چیز با آنها هماهنگ شده است. همچنین تاکید کرد که مقام معظم رهبری در مساله برجام به مجلس اختیار داده‌اند.

روح‌الله حسینیان؛ قتل به شیوه رآکتور اراک: از اعضای حلقه تهران جبهه پایداری که به‌طور معمول در صحن ساکت است. اما هرجا لازم باشد نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کند. معترض شده با دادو‌فریاد عبا را بیرون می‌آورد و حتی صحن مجلس را ترک می‌کند. آنجا هم که مانند دیروز امر به انجام حرکتی جمعی دهد، همه همفکرانش با او همراه می‌شوند.

 

دیروز برای لحظاتی دوستان خود را ترغیب به خروج از مجلس کرد. در لحظاتی که نمایندگان سرگرم بودند و اطراف محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خلوت بود خود را به آنها رساند و سخنان تندی بین آنها رد و بدل شد که واکنش صالحی را در پی داشت.
 
حمید رسایی؛ پرجنب و جوش اما ناکام: او فرد پرتنش و پرجنب‌وجوش مجلس است. در بیشتر مباحث و موضوعات رایزنی و نقش بازی می‌کند. او نیز عضو حلقه تهران پایداری است. دیروز هم تا آنجا که توانست با طرح برجام اعلام مخالفت کرد. اولین نفری بود که در اخطاری نسبت به تغییر دستور و عدم ارائه لایحه دولت اعتراض کرد. حتی در دفعات بعدی اخطار خود خواستار پخش فیلمی از مقام‌معظم‌رهبری شد که بر اساس آیین‌نامه ممکن نبود.
 
غلامعلی حدادعادل؛ غایب حاضر: رهبر فراکسیون اصولگرایان است. فردی که روزی رئیس مجلس بوده حالا رهبری 80، 90 نفر از اصولگرایانی را برعهده دارد که کمی آن‌طرف‌تر از میانه‌روی قرار می‌گیرند و تا تندروی هم پیش می‌روند. او دیروز در مجلس غایب بود و سکان هدایت فراکسیون را به هر دلیلی به زاکانی سپرده بود.
 
علی‌اکبر صالحی؛ بالاخره عصبانی شد: در دولت اصلاحات رئیس سازمان انرژی اتمی بود، احمدی‌نژاد او را وزیر امور خارجه کرد و حالا در دولت یازدهم به صندلی خود در سازمان انرژی اتمی بازگشته است.

 

فردی آرام که بیشتر درباره تخصص خود مشهور است تا سیاسی بودن. دیروز بر اساس آیین‌نامه مجلس اجازه صحبت یافت و اولین باری که عصبانیت او در رسانه‌ها دیده شد.

 

با ناراحتی زیاد در تریبون مجلس به نمایندگان نسبت به تهدید خود که به او گفته شده بود او را در هسته رآکتور اراک قرار می‌دهند و روی او را با سیمان می‌پوشانند اعتراض و از برجام تمام‌قد دفاع کرد.
 

محمدجواد ظریف؛ شاهد ساکت ماجرا: وزیر امور خارجه که دیپلماسی خنده را در مذاکرات کلید زد در دو سال گذشته در برابر هر نوع انتقاد و حمله‌ای ایستادگی کرده، اما همیشه کار خود را پیش برده است.

 

وزیری تابوشکن و صاحب اولین‌ها؛ با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قدم زد، در سطح بالایی مذاکرات را پیش برد، متهم به خیانت شد، با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا دست داد و در برابر همه انتقادها خندید.

 

او دیروز ناخواسته اجازه صحبت نیافت. بعد از صحبت‌های صالحی، لاریجانی تاکید کرد که بر اساس قانون تنها یک نفر از دولت می‌تواند صحبت کند. شاید بتوان گفت که این خود به‌نوعی به نفع تیم دولت تمام شد.

اخبار سیاسی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------