آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

ظریف: سند رسمی راکتور اراک در سه مرحله تدوین می‌شود



اخبار,اخبار سیاسی,محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بازطراحی راکتور اراک در چند پروژه و با مدیریت ایران انجام خواهد شد، تاکید کرد: بازطراحی راکتور اراک احتمالا تک پروژه‌ای نخواهد بود بلکه طی پروژه‌های متعددی صورت می گیرد. طبق توافقی که صورت گرفته است ایران مدیر تمام پروژه ها خواهد بود و به نوعی همه با ما کار می‌کنند.»

محمد جواد ظریف در خصوص مراحل تهیه و تدوین سند رسمی راکتور اراک گفت: این سند در سه مرحله تهیه می شود. در مرحله اول بیانیه مشترک بین صالحی و وزیر انرژی آمریکا و همتای چینی انجام شد و همزمان با روز تصویب توسط کاخ سفید، روی سایت آمریکا قرار گرفت.

وی در خصوص مرحله دوم سند رسمی راکتور ارک اظهار داشت: مرحله دوم سند رسمی یا در سطح وزرا یا سطح مناسب دیگری بین ایران و همه اعضای گروه 1+5 امضا خواهد شد. پیش نویس آن قطعی شده است و منتظر نهایی شدن و امضا هستیم.

ظریف در خصوص مرحله نهایی این سند توضیح داد: مرحله نهایی در واقع در خصوص اسناد و جزییات هر یک از پروژه‌های مربوط به راکتور اراک است. بازطراحی راکتور اراک احتمالا تک پروژه ای نخواهد بود بلکه طی پروژه‌های متعددی صورت می گیرد. طبق توافقی که صورت گرفته است ایران مدیر تمام پروژه ها خواهد بود و به نوعی همه با ما کار می کنند.

به گفته عضو ارشد مذاکره کننده کشور در خصوص اسناد و جزییات پروژه ها حسب مورد و در زمان لازم اقدامات انجام خواهد شد. اما در مرحله کنونی آنچه باید قبل از اجرا انجام شود ، آماده کردن سند رسمی است که کارهای آن صورت گرفته و در آینده نزدیک امضای آن انجام می شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که تغییرات در راکتور اراک منوط به بسته شدن پرونده PMDدر آژانس بین المللی انرژی اتمی است توضیح داد: جزییات بازطراحی در راکتور اراک براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری، تصمیم شورای عالی امنیت و مجلس است ، برنامه‌ریزی در این زمینه صورت گرفته تا در چارچوب زمانی که پیش بینی کرده بودیم به یاری خدا پیش خواهد رفت.

وزیر امور خارجه افزود: در ماه دسامبر زمانی برای بسته شدن پرونده پیش بینی شده است. انتظار می رود تا آن زمان همه کارها تمام شود که آن روز به اصطلاح روز اجرای برجام خواهد بود.

وی همچنین درباره کاهش ذخایر اورانیوم ، گفت: برای تبادل ذخایر اورانیوم تمام هماهنگی لازم انجام خواهد شد. این کار دقیقا بر همان شکلی صورت می گیرد که مقام معظم رهبری تعیین و قبلا در شورای عالی امنیت و کمیته هسته‌ای توافق شده است.

وزیر امور خارجه در پایان گفت‌وگو با خانه ملت در خصوص روند راستی آزمایی آژانس از ایران گفت: راستی آزمایی موارد کمی است نه کیفی. آنها تعداد و وزن مواد را مورد بررسی قرار خواهند داد. قبلا هم در چندین بند نحوه کار احصا شده است.

 

کاری که از سوی آنها انجام می گیرد هم در طول و هم در پایان کار خواهد بود بنابراین مانعی برای راستی آزمایی و حضور آژانس در طول تغییرات وجود ندارد.

اخبار سیاسی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------