آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

لایک‌های انتخاباتی



اخبار,اخبار سیاسی,تکنولوژی ارتباطات

 

پیشرفت تکنولوژی ارتباطات می‌تواند فرصت و تهدیدی دوسویه برای مردم و دولت‌ها باشد. تاثیر شبکه‌های اجتماعی در مواردی همچون انتخابات سال 88 نمونه‌ای از این موضوع قلمداد می‌شود.

 

با این حال در ایران با توجه به تکیه بر سویه تهدیدآمیز این شبکه‌ها در مواردی همچون مغایرت با ارزش‌ها، سازماندهی رفتارهای ضدامنیتی، تشویش اذهان عمومی و .... شبکه‌هایی همچون فیس‌بوک و توییتر فیلتر شده‌اند.

 

این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی به این موارد منحصر نیستند و امروزه به واسطه گوشی‌های هوشمند، تعداد شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته و به صورت پرتعداد در دسترس عموم قرار دارند. این در حالی است که به موازات این موضوع، علاقه و توجه سیاستمداران به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد خود افزایش یافته و برای برنامه‌های خود روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ برنامه‌هایی که انتخابات یکی از اصلی‌ترین محورهای آن است.

وایبر، واتس آپ، لاین، تانگو، اینستاگرام و البته تلگرام پرمخاطب که این روزها سروصدای زیادی در مورد فیلتر شدن آن و دیگر شبکه‌های مشابهش مطرح شده است، برخی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده ایرانی‌ها هستند که برخی از آن‌ها مورد استفاده سیاستمداران نیز قرار گرفته‌اند.

 

مسئولان و مقامات سیاسی کشور برای ارتباط با مردم و جامعه وارد میدان شده و در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و فیلتر نشده عضویت پیدا کردند. حضور سیاسیون در این فضا می‌تواند بخشی از شکاف دولت و ملت را ترمیم کنند و از سوی دیگر دولت‌ها را به حرکت در مسیر خواست و پاسخ‌گویی به مردم هدایت می‌کند.

 

شبکه‌های اجتماعی باعث شده‌است تا اخبارهای مهم در سراسر جهان در کمترین زمان ممکن دست به دست و همه از آن اطلاع پیدا کنند. شاید بتوان گفت یکی از امتیازهای بسیار مهم این شبکه‌ها سرعت باشد، اما نباید فراموش کرد که این شبکه‌ها علاوه بر مزیت‌های فراوان با نواقصی رو به رو است چرا که درست و کذب بودن برخی از اخبار و مطالب در این شبکه‌ها وجود دارد و باعث وارد شدن خدشه به آبرو و تخریب افراد منجر و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

همانطور که پیشتر گفته شد حضور و ورود سیاسیون و مسئولان به شبکه‌های اجتماعی، جذابیت این شبکه‌ها را برای مردم و مخاطبان افزایش داده است و از حالا بسیاری از افراد و کاندیداهای احتمالی اعم از جناح سیاسی چپ و راست برای استفاده شبکه‌های اجتماعی در انتخابات پیشرو برنامه‌ریزی‌های بسیاری را تدارک دیده‌اند.

ملاک پیروز شدن کاندیداها شبکه‌های اجتماعی است
علی گرانمایه‌پور، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف سیاسی مانند انتخابات به «ابتکار» گفت: بحث‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام منتشر و پخش می‌شود می‌تواند بسیاری از جنگ‌های روانی و مواضع را تغییر دهد چرا که این شبکه‌ها مخاطبان میلیونی دارند. بنابراین شاید یکی از ملاک‌های مهم برای پیروز شدن افراد در انتخابات همین شبکه‌های اجتماعی باشد.

 

وی در ادامه افزود: در عین حال شبکه‌های اجتماعی جزو رسانه‌های غیر رسمی، پر مخاطب و تاثیرگذار در دنیا و به خصوص ایران محسوب می‌شود. این استاد دانشگاه به شبکه اینستاگرام اشاره کرد و گفت: اینستاگرام شبکه‌ای است که قابلیت‌های فراوانی دارد اما نباید فراموش کرد که این شبکه بیشتر جنبه معرفی اشخاص را دارد تا انتشار اخبار. به گفته گرانمایه‌پور، یکی از علت‌هایی که مردم و به خصوص جوانان به سمت تلگرام جذب شده‌اند؛ سرعت و سادگی این برنامه است.

 

نرم افزار اینستاگرام جوان‌گراست اما پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و اکثرا به دنبال لایک هستند. این کارشناس رسانه با بیان اینکه امروز اکثر شبکه‌های اجتماعی در اختیار و مورد توجه عموم قرار گرفته است، افزود: تلگرام با قابلیت‌هایی مانند کانال و گروه توانسته است بسیاری از خبرگزاری‌ها، جوانان و سیاسیون را به خود جلب کند.

 

او تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار دارد شبکه‌های‌ اجتماعی و مقامات در حال رقابت با یکدیگر هستند و باید خود را در این رقابت خوب و موفق نشان دهند چرا که مردم ایران متوجه می‌شوند که کدامیک از این شبکه‌ها پر رونق و پر بازدید بوده‌است.

 

گرانمایه پور با اشاره به اینکه در کشور، تلگرام نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی عمومی‌تر شده‌است، تصریح کرد: به نظر من، تلگرام اثرگذاری بیشتری داشته و دارد و به همین دلیل اکثریت مردم و سیاسیون در این شبکه عضو و فعال هستند. به گفته وی، نباید فراموش کرد که درتمام کشورها، همه شبکه‌های اجتماعی مقابل نظام رسانه‌ای کشورها قرار دارند.

ظریف، اولین مقامی بود که وارد شبکه‌های اجتماعی شد
این استاد دانشگاه بیان کرد: ممکن است اشخاص و خبرگزاری‌ها با ایجاد گروه و کانال‌های بی شمار باعث شوند تا این قابلیت‌ها تبدیل به سرگرمی و تفریح شوند. این کارشناس رسانه در ادامه به حضور و نقش اثرگذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: حضور و فعالیت مقامات و سیاسیون در شبکه‌های اجتماعی برای سنجش جو جامعه و رصد دیدگاه افکار عمومی است.

 

نباید فراموش کرد که اولین مسئولی که در شبکه‌های اجتماعی حضور و فعالیت داشت و برای مردم بدون سانسور اخبار را منتشر می‌کرد محمدجواد ظریف بود. بنابراین می‌توان گفت که بقیه مقامات از وی تقلید و وارد شبکه‌های اجتماعی شدند. او با بیان اینکه مقامات و سیاسیون تافته جدا بافته از مردم نیستند و حق حضور و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را دارند، تاکید کرد: مسئولان از جنس مردم هستند و علاقه دارند در جامعه رسانه‌ای یا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند زیرا با این کار با مردم و دنیای خارج بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

 

گرانمایه به انتشار برخی اخبار و مطالب که باعث شایعه‌سازی و تخریب افراد در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نمی‌شود منکر تخریب و شایعه در شبکه‌های اجتماعی شد اما در گذشته اخبار و مطالب توسط مردم از طریق؛ وبلاگ، سایت و خبرگزاری‌ها رصد می‌شدند و ممکن بود بسیاری از این مطالب کذب و دروغ باشند.

شبکه‌های اجتماعی برای سیاسیون اهمیت دارد
حسن بهشتی پور، کارشناس و فعال رسانه‌ای نیز در این باره به «ابتکار» گفت: امروز شبکه‌های اجتماعی در جامعه و به خصوص میان سیاسیون نقش پر رنگی پیدا کرده چرا که جنس وسایل ارتباط جمعی ارزش فراوانی یافته است. وی اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی برای افراد و به ویژه مقامات و فعالان سیاسی به واسطه تاثیرگذاری این برنامه در اجتماع و دنیای رسانه، اهمیت فراوانی دارد.

 

این کارشناس رسانه با بیان اینکه بیش از 20 میلیون گوشی هوشمند در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: شبکه‌های اجتماعی که در گوشی‌های هوشمند وجود دارد باعث جذابیت بیشتر این برنامه‌ها شده‌است چرا که اکثر مردم ایران با اینترنت و سایت‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. بنابراین طبیعی است که سیاسیون در این شبکه‌ها وارد و فعالیت داشته باشند. بهشتی‌پور تصریح کرد: هیچ برتری و ارجحیتی میان شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و این شبکه‌ها با قابلیت‌ها باعث جذابیت می‌شوند تا مردم از یک برنامه‌ای خاص بیشتر استفاده کنند.

 

او با اشاره به اینکه دنیا به سمت و سوی چند رسانه‌ای پیش می‌رود، تاکید کرد: هر کدام از نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی در یک دسته خلاصه نمی‌شوند چرا که کارکرد هر کدام متفاوت از دیگری است، اما نکته بسیار مهم جهش‌های اطلاع‌‌رسانی در کمترین زمان ممکن یعنی سرعت ملاک است.

 

به گفته بهشتی‌پور، مقامات و سیاسیون به دلیل نکاتی که گفتم وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اند چرا که خیلی سریع و آسان می‌توانند نظرات و مطالب خودشان را در صفحه‌های شخصی برای مخاطبان مطرح کنند. او در ادامه به اثرگذاری فعالیت کاربران و به ویژه مقامات در این شبکه‌ها اشاره و تاکید کرد: اثرگذاری این برنامه‌ها مانند چاقو است به این معنا که استفاده از این ابزار می‌تواند به کشتن و نجات افراد منجر شود.

 

بنابراین باید در نوع خبر و مطالب رفتار مناسبی را از خود داشته باشیم تا باعث آسیب و صدمه به دیگران نشویم. این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه هیچ تقابلی میان رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، افزود: به عقیده من نه تنها تضادی میان صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد بلکه این دو مکمل و تکمیل کننده یکدیگر هستند به شرط آنکه از آن‌ها به شیوه درست و صحیح استفاده کنند.

اخبار سیاسی - روزنامه ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------