آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

اصلاحات برای تامین سلامت انتخابات



اخبار,اخبار سیاسی,انتخابات

 

بعد از مسکوت ماندن طرح استانی شدن انتخابات در مجلس، حال طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در صحن علنی مطرح شده است. طی چند دوره گذشته برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، اغلب در آخرین سال هر دوره، برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامیی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات و تغییر برخی بندها و تبصره‌های موجود در قوانین بودند، اما اینکه واقعا این اصلاحات دوره‌ای می‌تواند کمکی به سلامت فضای رقابتی کاندیداها داشته باشد، جای تامل دارد.

 

در جلسه صحن علنی روز گذشته مجلس، ضمن تعیین مصادیق تخلف‌های انتخاباتی و اعلام ممنوعیت نصب آگهی تبلیغاتی انتخاباتی در اماکن دولتی و مخالفت نمایندگان با پرداخت هزینه تبلیغات شهری از سویی کاندیداها به شهرداری‌ها، استفاده از آرم الله و تصویر بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب بلامانع دانسته شد و بهارستان‌نشینان ترکیب کمیسیون بازرسی انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز تعیین کردند.

 

همچنین براساس مصوبه مجلس، دست‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخابات نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزدها و جریان‌های سیاسی در انتخابات اعلام نظر کنند که در نتیجه دولت و شورای نگهبان مشمول این قانون می‌شوند. با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی تا انتخابات مجلس دهم(7اسفندماه) باقی مانده است در مورد ضرورت یا عدم ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی، سوال این جاست که اصلاح این قوانین تا چه حد ضروری به نظر می‌رسد.

اصلاحاتی هم راستا با سیاست‌های کلی انتخابات
دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد اینکه آیا طرح‌های اخیر پیشنهاد شده در مورد اصلاح قوانین مربوط به انتخابات از سوی نمایندگان در صحن مجلس با سیاست‌های کلی انتخابات مطرح شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک راستا هستند، گفت: قوانین مصوب شده اخیر مجلس برخلاف طرح استانی شدن انتخابات که در اوایل سال 94 در مجلس مطرح شده بود، تضادی با سیاست‌های کلی انتخابات مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشته و فقط با اصلاح موادی از قوانین مربوط به انتخابات که در گذشته به تصویب رسیده بود برای همسویی بهتر دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که برای اولین بار به طور همزمان برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی می‌کند.

 

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس با تاکید بر اینکه اصلاحات صورت گرفته در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اعمال خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه تاکنون این دو انتخابات به طور همزمان برگزار نشده بود، خلاء قانونی در این مورد وجود داشت چراکه قانونی برای تشریح نحوه برگزاری همزمان این دو انتخابات وجود نداشت و باید برای عملکرد صحیح هیات اجرایی و نظارت مشترک اصلاحاتی صورت می‌گرفت. نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات در مورد برخی ابهامات موجود در نحوه برگزاری همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین تکلیف کرده و نحوه چینش صحیح هیات نظارت، شورای نگهبان و وزارت کشور را مشخص کرد.

 

وی در مورد اینکه برخی معتقدند اصلاحات صورت گرفته در قانون انتخابات موجب افزایش احتمال موفقیت نمایندگان کنونی برای ورود به مجلس دهم می‌شود، تصریح کرد: اصلا اینطور نیست چراکه هیچ ماده قانونی نمی‌تواند وزنه نمایندگان مجلس نهم را برای ورود به مجلس دهم سنگین‌تر کند البته این شائبه وجود داشته که موجب تسهیل روند درصد آراء از 25 به 20 شود که به نظر من این مورد هم تاثیری بر این مهم ندارد.

در اصلاح قانون انتخابات، رانتی برای انتخاب مجدد نمایندگان فعلی وجود ندارد
محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این مورد اظهار کرد: آنچه که در جلسه صحن اتفاق افتاد را نمی‌توان تا قبل از اظهارنظر شورای نگهبان به رسمیت شناخت البته با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات و همزمان شدن دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یک سری ضعف‌هایی در قانون انتخابات وجود داشت که باید برطرف می‌شد.

 

وی یادآور شد: این ضعف‌ها با نظر اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و کارشناسان مربوطه جمع‌بندی شد و در جلسه صحن علنی بندهای موجود اصلاح و به تصویب رسید و برای اینکه ملاک عمل در انتخابات آتی قرار گیرد به شورای نگهبان فرستاده شد.

 

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بندهای اصلاح شده تصریح کرد: برخی شرایط برای برگزاری این دو انتخابات با هم در تضاد بودند که شرایط سنی افراد واجد شرایط رای دادن یکی از آنها بود که برای مجلس خبرگان رهبری 15 سال تمام و برای انتخابات مجلس شورای اسلامی 18 سال تعیین شده بود و این موضوع می‌توانست برای رای دهندگان سردرگمی ایجاد کند همچنین نحوه تبلیغات برای کاندیدها از دیگر موارد مهمی است که در زمان انتخابات باعث ایجاد کشمکش بین کاندیداها می شود بنابراین لازم بود که در این مورد شفاف‌سازی شود ضمن اینکه در حوزه هیات‌های اجرایی و نظارتی نیز باید اصلاحاتی صورت می گرفت.

 

وی تاکید کرد: نمی‌توان گفت که اصلاحات صورت گرفته کاملا کارشناسی و بدون اشکال بوده است اما با توجه به تجربیات نمایندگان در انتخابات گذشته بر اساس ضعف‌هایی که مشاهده شده بود سعی شد برای ایجاد فضای انتخاباتی سالم و بدور از کشمکش بندهای دارای اشکال را اصلاح کنیم.

 

جوکار در مورد شائبه افزایش احتمال موفقیت نمایندگان کنونی برای ورود به مجلس دهم با تصویب قوانین جدید اظهار کرد: من نمی‌توانم بگویم که با این اصلاحات منافع نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات آتی لحاظ و یا ترجیح داده شده است چراکه در شرایط مساوی رانتی وجود ندارد که نمایندگان از آن استفاده کنند و مزیت خاصی در قانون برای آنها دیده نشده است و به طور قطع با اصلاحات انجام شده نامزدهای انتخاباتی به طور مساوی بهره خواهند برد.

اخبار سیاسی - ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------