آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

اختلافات درآمدی در زمان وزارت من شکل نگرفته



اخبار,اخبار سیاسی,سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی

وزیر بهداشت گفت: تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و میزان آن باید همراه با کیفیت مطلوب باشد.

 سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در صحن علنی مجلس به ارائه گزارش پیرامون عملکرد وزارت بهداشت و درمان پرداخت و اظهار داشت: گرچه در کمیسیون‌ها حضور پیدا می‌کنم ولی این آخرین فرصتی است که در مجلس گزارشی ارائه می‌دهم مگر اینکه مجلس دستور دهد یا احضار کند.

وی افزود: 465 روز از شروع طرح تحول سلامت گذشته است. با توجه به برنامه‌های توسعه پنجم، سیاست‌های کلی نظام و ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب همچنین سند چشم‌انداز به کمک دولت و مجلس کارها در زمینه بهداشت و سلامت انجام شده است.

وزیر بهداشت و سلامت تصریح کرد: برای تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و میزان آن و در عین حال مراقبت مالی از آنها این مجموعه باید با هم تناسب داشته باشد یعنی هرچقدر جمعیت تحت پوشش را افزایش دهیم بدون اینکه بتوانیم حفاظت مالی مناسبی داشته باشیم و خدمات گسترش پیدا کند ولی از کیفیت و عمق لازم برخوردار نیست یا اگر خدمات را افزایش دهیم طبیعی است که باید حفاظت مالی انجام شود و این نکته بسیار مهم است.

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: ما زمانی که شروع به کار کردیم پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم بالا بود. در برخی بیمارستان‌ها حتی 93 درصد در تهران گزارش شد ولی آمار سال 90 به 56 درصد رسید که حدود 18 درصد آن را بیمه‌ها پوشش داده و بقیه را مردم باید پرداخت می‌کردند. این در حالی بود که مجلس تصویب کرده بود که بایستی سهم پرداختی مردم بیش از 30 درصد نباشد.

وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد:‌در آن زمان ما جزء معدود کشورهای جهان بودیم که بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت می‌کردند. ما در آن تاریخ نسبت به کشورهایی مانند عراق، لبنان، ترکمنستان، اردن و امارات شرایط نامطلوب‌تری داشتیم. نکته مهم این است که این پرداختی از جیب مردم از کدام موضوعات منشأ می‌گیرد.

هاشمی در ادامه به خدمات بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: 45 درصد خدمات مربوط به خدمات بیمارستانی بود. همچنین 31 درصد خدمات سرپایی و 22.4 خدمات از طریق داروخانه‌ها انجام می‌گرفت. طبیعی است که مردم 80 درصد خدمات سرپایی را در بخش خصوصی و 80 درصد خدمات بیمارستانی را در بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند.

 

با توجه به اینکه بخش دولتی برای ما قابل مدیریت بود و 45 درصد پرداختی از جیب مردم نیز در همین بخش انجام می‌شده است لذا ما هزینه خدمات بیمارستان را کاهش دادیم.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص طرح تحول سلامت عنوان کرد: در این بخش حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های درمان، بهبود عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقای کیفیت خدمات مورد هدف بود.

وی از شروع این طرح در سال 92 گفت و یادآور شد: ما از تابستان 92 با رأی شما مسئولیت این بخش را بر عهده گرفتیم و بین تابستان 92 تا اردیبهشت ماه مهم‌ترین کار ما جبران کمبودها و کسری‌ها بود.

هاشمی به بدهی 8 هزار میلیاردی در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت:‌ ما در ابتدای کار بدهی‌های بسیاری داشتیم. همچنین معوقات 20 تا 25 ماهه برای پرسنل همچنین در بخش دارو وجود داشت که به یک بحران تبدیل شده بود.

 

از اردیبهشت ماه 92 در بسته‌های مختلف درمان، بهداشت و اصلاح تعرفه‌ها نهایتا آموزش و طرح تحول شروع شد. این بدین معنا نیست که به همین مورد اکتفا کنیم. این زنجیره‌ای است که 4 بخش آن به مرحله اجرا درآمده است.

وزیر بهداشت به مراجعات برای دفترچه بیمه نیز اشاره کرد و ادامه داد: از 11 میلیون نفری که برای بیمه ثبت‌نام کردند تا اکنون نزدیک 10 میلیون نفر دفترچه دریافت کردند که 27 درصد مراجعات از کمیته امداد امام خمینی (ره) افزایش پیدا کرده است و این اقدام بسیار مهمی بود.

وی به میزان مراجعات به بیمارستان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی در بخش بستری 37 درصد هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت می‌شد یعنی تجهیزات، دارو و البسه را باید خریداری می‌کردند ولی اکنون این مقدار به 8.5 درصد کاهش پیدا کرده است. دولت 2 هزار و 600 میلیارد تومان در همین راستا هزینه کرده است.

هاشمی به افزایش دسترسی به دارو در بین مردم اشاره کرد و گفت: در این بین افزایش دسترسی به 962 قلم دارو در بیمارستان‌ها داشته‌‌ایم همچنین ملزومات مصرفی به 5200 قلم افزایش پیدا کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در شروع کار 320 قلم دارو در بیمارستان‌ها وجود داشت. همچنین در خصوص تجهیزات 1480 قلم به 2130 افزایش پیدا کرد و اکنون این مقدار به 5205 رسیده است و در عین حال ما مسیر را گم نکرده‌ایم و این روند رو به سهولت است که افزایش پیدا کرده است. شروع این طرح تبلیغاتی نبوده بلکه در پی پایدار شدن آن هستیم.

وزیر بهداشت در مورد ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اظهار داشت: این یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی بود که انجام شد.

 

در حالیکه این مسئله قبل از شروع کار ما کمتر از 5 درصد بود و اکنون به صد درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین 3400 متخصص و 1330 پزشک عمومی و تعدادی پزشک فوق تخصص در 331 بیمارستان کشور در مناطق محروم توزیع شدند.

وی با اعلام این خبر که در دو ماه آینده سه هزار پزشک متخصص دیگر به تعداد فوق افزوده خواهند شد،‌اضافه کرد: شرایط کنونی ما مطلوب نیست و این گزارش مبنی بر این نیست که تمام مشکلات حل شده است بلکه همچنان مشکلاتی پابرجا هستند.

هاشمی ادامه داد: از مجموع 80 هزار تخت بیمارستانی 53 هزار تخت فرسوده داریم با وجود افزایش جمعیت و حاشیه‌نشینی‌ها در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه شما نمایندگان در 50 سال اخیر هیچ بیمارستان جدیدی احداث نشده است که باید فکر اساسی به این مسئله داشت.

وزیر بهداشت از بازسازی 575 بیمارستان خبر داد و افزود: ما در این زمینه یک میلیون و 400 هزار متر مربع بازسازی داشتیم همچنین 30 هزار تخت جایگزین تخت‌های فرسوده شده است. 9 هزار پرستار در قالب خرید خدمت اضافه کرده‌ایم.

وی در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: کار بسیار مهمی که انجام شد و بعضا مورد نقد است این بود که متخصصینی که به مناطق مختلف اعزام شده و صددرصد در محیط دولتی بودند و در بعدازظهرها بیکار می‌شدند کلینیک‌های ویژه‌ای دایر شد. در این میان 35 میلیون نفر تاکنون ویزیت شدند.

وزیر بهداشت به ارائه خدمات 596 کلینیک ویژه بیمارستان در حال حاضر اشاره کرد و گفت: اعضای هیأت علمی به افراد تمام وقت و نیروهای درمانی در 596 کلینیک ویژه بیمارستان خدمت می‌کنند که این کمک بزرگی در بخش سرمایه بود.

 

همچنین ساخت 366 بلوک زایمانی آغاز شده است و 548 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام شد و برای نخستین بار آمار سزارین نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه 5 درصد هم کاهش داشت.

هاشمی به استقرار 17 پایگاه اورژانس هوایی اشاره کرد و گفت: در حوزه دارو کارهای بسیار خوبی انجام شده است همچنین کمبود دارو تقریبا برطرف شد و تنها سه درصد کمبود در این مورد وجود دارد.

وی همچنین به کاهش قیمت داروهای وارداتی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در برخی اقلام تا 90 درصد کاهش قیمت وجود دارد. برای مبارزه با قاچاق دارو که کار بسیار سختی است باید کارهای نرم‌افزاری انجام شود.

 

ما باید بتوانیم اصالت و قیمت دارو و اینکه از کجا وارد کشور شده است را حتی با یک موبایل ساده متوجه شویم و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از پایان کار دولت فعلی یا تا سال آینده این مسئله رونمایی شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بر خلاف همیشه واردات دارو کاهش پیدا کرده است، تأکید کرد: ما همیشه در این مورد یک سیر صعودی داشتیم. در سال 93 نسبت به 92 برای نخستین بار 350 میلیون کاهش واردات داشتیم. با این تفاوت که دسترسی به دارو افزایش پیدا کرد.

هاشمی در خصوص بکارگیری اقتصاد مقاومتی متذکر شد: در جهت اقتصاد مقاومتی هیچ اقدامی درحوزه دارو بهتر از این نبود که برای برندهای اصلی اعمال محدودیت کردیم و اجازه دادیم که بیشتر از 10 درصد دارو وارد کشور نشود و با وضع داروهای مشابه به داخل همچنین مواد اولیه‌ای که در ایران ساخته می‌شود و اعمال قیمت‌گذاری توانستیم به مرحله مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: واردات دارو برای نخستین بار در سال 93 کاهش پیدا کرد که این از افتخارات همکاران ما در این حوزه است. همچنین صادرات دارو به 70 درصد افزایش پیدا کرد و این نشان می‌دهد که وضعیت دارویی ما به سمت مطلوب شدن است.

 

من معتقدم سهم ما بیشتر از این مطالب است ولی اشکال در این است که همکاران ما در بخش خصوصی هنوز وارد نیستند.

وزیر بهداشت اعلام کرد که دسترسی به اقلام دارویی در روستاها از 270 قلم به 436 قلم افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: برای مادران باردار و کودکان زیر دو سال و دختران ابتدایی قرص آهن، اسید فولیک و ویتامین در نظر گرفته شد.

هاشمی به افزایش تعداد پزشک در دوره مدیریت خود اشاره کرد و گفت: 1733 نفر افزایش تعداد پزشک داشتیم که برای نخستین بار در شهرهای زیر 20 هزار نفر که فاقد پزشک بودند پزشک اعزام شد و امسال نیز بین 20 تا 50 هزار نفر در خصوص پزشک تأمین می‌شوند.

وی به استقرار 1600 پایگاه سلامت و 350 مرکز سلامت جامعه ظرف مدت امسال خبر داد.

هاشمی در خصوص سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت:‌ 75 درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است. برای سکته قلبی و مغزی، سرطان‌ها همچنین تصادفات و بیماری‌های تنفسی باید کارهای اساسی و زیربنایی انجام شود. همچنین از نظر مرگ و میر نوزادی در رتبه 13 جهانی قرار داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت در شرایط نداری، کمبود اعتبارات اقداماتی را برای بهداشت و درمان مردم انجام داد اظهار داشت: دوستان امروز بیایند و از نزدیک مشاهده کنند اوضاع چگونه است، البته من می‌دانم مشکلاتی وجود دارد اما ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات مردم انجام می‌دهیم.

وی با طرح این پرسش که آیا اختلافات درآمدی در زمان وزارت من شکل گرفته است تصریح کرد: دوستان مدت‌هاست این حوزه (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در دستشان بوده است و در آن زمان چرا این اقدامات را انجام ندادند.

قاضی‌زاده هاشمی با اعلام موافقت خود با بخشی از اظهارات مسعود پزشکیان پیرامون اجرای قانون گفت: مجلس بخش مربوط به قوانین دارد، همان بخش بررسی کند که چقدر من به قانون عمل کردم و به چه میزان دیگران عمل کردند، من چقدر از قانون تخطی کردند و دیگران چقدر به قانون تمکین نکردند.

وزیر بهداشت، درمان و‌آ موزش پزشکی از نمایندگان خواست برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان به وزارتخانه متبوعش کمک کنند و در همین زمینه گفت: ما رفتنی هستیم و اگر شما به فکر مردمید کمک کنید تا بتوانیم مباحث را به پیش ببریم.

اخبار سیاسی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------