آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

عده‌ای دنبال شناسایی تک‌تک طرفداران موسوی و محکوم‌کردن آنها بودند



اخبار,اخبار سیاسی,محمد رضا با هنر

باهنر درباره دفاع اصولگرایان از احمدی‌نژاد گفت: اوایل انقلاب امام خمینی قطب‌زاده را به عنوان رئیس صداوسیما منصوب کردند. در آن زمان ما در دانشگاه با مخالفان درباره قطب زاده بحث می‌کردیم و از ایشان دفاع می‌کردیم در حالی که منافقان به ایشان حمله می‌کردند. اما بعد از دو سال٬ نظام او را اعدام کرد. پس فاکتور زمان مهم است.

محمدرضا باهنر اظهار داشت: در دوره گذشته و در مجلس هشتم و نهم  انتخابات در غیبت اصلاح‌طلبان برگزار شد٬ اما امروز اصلاح‌طلبان در عرصه هستند و ما هم یک رقیب مشترک به نام اصلاح‌طلبان داریم٬ لذا باید مجموعه کندرو و تندروی اصولگرایان با هم تعدیل شوند و یک مجموعه متحد تشکیل دهند.

یک‌طرف اصولگرایی هیچ ائتلافی را قبول نمی‌کند
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال توازن دو طرف هستیم گفت: اگر جامعه اصولگرایی را یک طناب ۱۰ متری در نظر بگیریم؛ یک منتهاالیه آن هیچ ائتلافی را قبول ندارد و زیر همه چیز می‌زند و طرف مقابل هم با حداقل صدای ممکن می‌گوید ما اصلاح‌طلب نیستیم و اصولگرا هستیم و کسی که در وسط این طناب قرار گرفته است اگر قرار باشد دو طرف طناب را نفی کند چیزی از جامعه اصولگرایی برای او باقی نمی‌ماند و کسی باید در مرکز قرار بگیرد که بتواند هر دو راس طناب را به هم نزدیک کند.

بازیگران در دوراهی‌ها انتخاب می‌کنند٬ نه کارگردانان!
باهنر با رد مستقر شدن اصولگرایان در دل پایداری‌ها گفت: پایداری‌ها اکثرا ۴ یا ۵ سال است که فعالیت سیاسی دارند و این رقم در برابر تجربه ۳۰ساله اصولگرایان قابل توجه نیست و اینکه قرار باشد ما در پایداری هضم ‌شویم درست نیست.

وی گفت وقتی از ما سوال شد که در دوراهی پایداری و لاریجانی به کدام سو می‌روید ما تاکید کردیم بازیگران باید در دوراهی‌ها انتخاب کنند٬ نه کارگردانان!

عده‌ای دنبال شناسایی یکی یکی طرفداران موسوی و محکوم‌کردن آنها بودند
وی افزود: معتقد بودم ۱۳میلیونی که به مهندس موسوی رای دادند٬ هیچکدام خطاکار نیستند هرچند بعضی افراد به دنبال آن بودند که طرفداران موسوی را یکی یکی شناسایی و محکوم کنند. البته حداقل ده میلیون نفر از آنها در راهپیمایی ۹دی علیه مهندس موسوی شرکت کردند. این که بگوییم افرادی که به مهندس موسوی رای دادند ظلم کردند، حرف درستی نیست.

باهنر در ادامه با اشاره به انتخابات سال ۸۸ به خبرنگار ایلنا گفت: سال ۸۸ ٬ پنج روز بعد از انتخابات پیش موسوی رفتم حرف‌هایی که به او زدم در حد دو یا سه جمله بود. در گذشته هم مخالف دولت موسوی بودم به او گفتم مهندس ۲۰ سال است در سیاست نبودی.

 

یک سال است که آمدی و ۱۳ میلیون به شما رای دادند. این ۱۳ میلیون خیلی باید غنیمت باشد. به او گفتم با این ۱۳ میلیون کار کن قطعا در دوره آینده رئیس‌جمهور خواهی بود.

 

بعد گفتم هر دولتی نیاز به اپوزیسیون دارد. شما هم اپوزیسیون این دولت شوید اما نظام اپوزیسیون نمی‌خواهد. اساسا هیچ نظامی اپوزیسیون خود را تحمل نمی‌کند به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام باشی خیلی خوش‌شانس باشی٬ نهضت آزادی می‌شوی.

وی ادامه داد: موسوی عصبانی بود می‌گفت ستادهای او را گرفتند و تعطیل کردند. به او گفتم اگر اپوزیسیون نظام شوی٬ خودت را هم می‌گیرند اما اگر اپوزیسیون دولت بشوی قطعا من در حزب شما نمی‌آیم و رقیب من خواهید بود. اما من از تریبون‌های مختلف حتی در صدا و سیما دفاع خواهم کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت نکردم
باهنر درباره دفاع اصولگرایان از احمدی‌نژاد گفت: اوایل انقلاب امام خمینی قطب‌زاده را به عنوان رئیس صداوسیما منصوب کردند. در آن زمان ما در دانشگاه با مخالفان درباره قطب زاده بحث می‌کردیم و از ایشان دفاع می‌کردیم در حالی که منافقان به ایشان حمله می‌کردند. اما بعد از دو سال٬ نظام او را اعدام کرد. پس فاکتور زمان مهم است.

باهنر در ادامه درباره حمایت‌های خود از احمدی‌نژاد گفت: آن زمان که بنده از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردم٬ مربوط به شهرداری بود.وزارت اطلاعات دولت اصلاحات به ایشان ایراد گرفته بود. من خدمت آقای یونسی رفتم و مشکل را جویا شدم. آقای یونسی به معاملات نفتی صورت گرفته در اردبیل اشاره کرد که من گفتم کدام استاندار مرزی این کار را نکرده است؟ اینها همه از دولت مجوز داشتند. اما احمدی‌نژاد چیزی به حساب خود نریخته است.

باهنر تاکید کرد شاید در این سال‌ها خیلی افراد احمدی‌نژاد را دوشیده باشند٬ اما ایشان چیزی برای خود برنداشته است و زندگی مرفهی ندارد. در آن زمان شهردار تهران آقای ملک‌مدنی بود که فوق‌دیپلم نساجی داشت و در مصاحبه‌ای گفته بود هفده میلیارد تومان ثروت دارم. گفتم اگر قرار باشد ملک‌مدنی از فیلتر اطلاعات عبور کند٬ اما احمدی‌نژاد عبور نکند٬ نشان می‌دهد فیلتر وزارت اطلاعات شما مشکل دارد که یونسی جواب داد در زمان تایید ملک مدنی‌ من در وزارت نبودم.

باهنر افزود: در آن زمان احمدی‌نژاد دکترای عمران داشت اما بعد ایشان به جایی رسید که حاضر بود چشمان من را دربیاورد.
باهنر با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت نکردم، اولین اختلاف خود با احمدی‌نژاد را در اولین بودجه نویسی احمدی‌نژاد در سال ۸۵ خواند و گفت: اتفاقا وقتی آقای خاتمی سال ۷۶ بر سرکار بود٬ رئیس کمیسیون تلفیق در اولین سال ریاست جمهوری ایشان بودم.

 

بودجه را در اولین فرصت بررسی و‌‌ همان زمان تصویب کردیم و به دولت ابلاغ شد که آقای مهاجرانی سخنگوی وقت دولت، در یک برنامه تلویزیونی در کنار مجلس از شخص من هم تشکر کرد چون تصور سنگ اندازی داشتند در حالی که موضوع منافع ملی بود نه مسائل حزبی و جناحی.

هیچکدام از سه رئیس جمهور اخیر ایران قابل پیش‌بینی نبودند
باهنر با اشاره به اینکه پیش‌بینی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را نمی‌کرده است٬ گفت: هیچکدام از سه رئیس جمهور اخیر ایران قابل پیش‌بینی نبودند. وقتی آقای خاتمی بر سرکار آمد٬ به دیدار ایشان رفتم و پرسیدم کابینه شما کیست که ایشان خندید و گفت مگر من فکر می‌کردم رئیس جمهور شوم؟ آقای احمدی‌نژاد البته خواب دیده بود و خودش پیش‌بینی می‌کرد. آقای روحانی هم تا ده روز قبل از انتخابات هیچ امیدی به موفقیت نداشت و البته این اشکال ساختاری کشور است که ناشی از نبود احزاب است.

باهنر با اشاره به اینکه جامعه اسلامی مهندسان در هر دو دور انتخابات سال ۸۴ از آقای احمدی‌نژاد حمایت نکرده بود٬ گفت: همه این حمایت‌ها برای شهرداری بود و این مسائل درباره انتخابات ریاست جمهوری نبود.

شورای فقها را قبول نداریم٬ جامعتین را قبول داریم
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص بحث‌هایی که در مورد شورای فقها مطرح می‌شود و اینکه مشخصات این شورا چیست٬ خاطرنشان کرد: ما شورای فقها نداریم و آن را نمی‌پذیریم. ما جامعتین را داریم. البته برخی از دوستان ما می‌گویند سه آیت‌الله باشند؛ آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله  یزدی و آیت‌الله مصباح‌یزدی.

وی ادامه داد: ما زیر سایه جامعتین کار خود را انجام می‌دهیم، البته در جامعه روحانیت٬ آیت‌الله موحدی‌کرمانی و در جامعه مدرسین آیت‌الله یزدی برای ما بسیار محترم هستند. اما از نظر ما شخصیت حقوقی این افراد در جایگاه دبیرکل این تشکل‌ها اهمیت بیشتری دارد.

 

یعنی اگر این عزیزان هستند٬ به‌خاطر حضورشان در جامعتین است. برخی از آقایان می‌گویند سه نفر شخصیت حقیقی انتخاب کنیم که ما در این مورد با آنها اختلاف‌نظر داریم و نظر ما این نیست.

در تریبون نماز جمعه نباید حرف مستقیم انتخاباتی زده شود
باهنر در پاسخ به این سوال ایلنا که در رقابت انتخاباتی انتظار این است که همه امکانات و برخوردها بین دوجناح به صورت مساوی باشد. در حالیکه اصولگرایان به لحاظ مسئولیت‌هایی که در نماز جمعه و برخی نهادها دارند می‌توانند از تریبون‌های عمومی استفاده کنند و یکی از اعضای شورای فقها عضو شورای نگهبان بوده و به بررسی صلاحیت‌های کاندیداها مشغول است در حالیکه چنین امکانی برای اصلاح‌طلبان وجود ندارد٬ و حتی شائبه رد صلاحیت کسانی که زیر پرچم آقای خاتمی وارد انتخابات می‌شوند وجود دارد؟اظهار داشت: سوال من این است که همه این‌ افراد تریبون بیشتری دارند یا دولت؟ اولا که استفاده این‌چنینی از تریبون نماز جمعه ممنوع است، نباید در تریبون نماز جمعه حرف مستقیم انتخاباتی زده شود. تهییج مردم برای حضور در انتخابات باید از همه تریبون‌ها صورت بگیرد. فرض می‌کنیم نماز جمعه یزد را فردی بخواند و استاندار یزد نیز آنجا حضور داشته باشد.

 

اینجا امام جمعه تریبون بیشتری دارد یا استاندار؟ لازم نیست استاندار برود در تریبونی سخنرانی کند٬ کافی است برود جایی را افتتاح کند و دو تا از کاندیداها کنار او باشند. بنابراین در حدی که چنین تبلیغاتی قابل اندازه‌گیری باشد قانون آن را مشخص کرده و مانع می‌شود.

 

مثلا قانون می‌گوید امام جمعه نباید از تریبون نماز جمعه اسم کاندیدایی را ببرد. مثلا آقای جهانگیری که من خیلی هم قبولش دارم بدون حمایت مستقیم از فردی٬ می‌رود در حزبی سخنرانی می‌کند.

 روند بررسی صلاحیت خبرگان در انتخابات
باهنر در ادامه درباره روند تایید صلاحیت اعضای خبرگان در شورای نگهبان که خود اعضای آن به نوعی صلاحیت رقبایشان را برای رقابت در انتخابات انتخاب می‌کنند، اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان ذاتا مسئول رسیدگی به صلاحیت خبرگان نیست.

 

مجلس خبرگان تصویب کرده کاندیداهای این مجلس باید مجتهد باشند. بررسی اینکه چه کسی مجتهد است و چه کسی نیست را خودشان بر عهده شورای نگهبان گذاشتند. آنها هم امتحان کتبی از کاندیداها می‌گیرند.

 

اتفاقا خبرگان از مواردی است که در آن از چپِ چپ تا راستِ راست هیچکدام ادعای این را ندارد که شورای نگهبان از لحاظ علمی من را بی‌جهت قبول یا رد کرد. چون افراد باید درجه علمی خود را اثبات کنند. ممکن است وزارت اطلاعات اعلام کند که یک فردی اصلا صلاحیت لازم را ندارد -منظور اینجا صلاحیت علمی نیست- اما از نظر علمی خبرگان شورای نگهبان را مسئول بررسی صلاحیت‌ها کرده است.

 

اتفاقا در جریان همین بررسی صلاحیت‌های علمی نیز بسیاری از اصولگرایان رد صلاحیت شدند. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت علمی یکی از بزرگان اصولگرا که نامش را نمی‌برم او را خواست و خیلی یواش به او گفت خوش آمدی.

جامعتین در استفاده از نظر مصباح یزدی مختار است
نایب رییس مجلس در پاسخ به اینکه مصباح‌یزدی برای اصولگرایان در حال حاضر چه جایگاهی دارد که در جریان اصولگرا هم‌وزن جامعتین قرار گرفته است٬ بیان داشت: ما زیر نظر دو جامعه کار می‌کنیم و کاری هم به دیگران نداریم اما اینکه جامعه مدرسین و جامعه روحانیت بخواهند با آقای مصباح یزدی مشورت کنند٬ به عهده خودشان است ما در این مورد شرطی نگذاشتیم. در طیف اصولگرایی جریان‌های متفاوتی هستند ما می‌گوییم جامعتین را به عنوان بزرگتر خود قبول داریم و بدون‌شرط٬ زیر نظر آنها کار می‌کنیم.

 

برخی می‌گویند جامعتین به شرط اینکه مصباح یزدی هم باشد. برخی هم برعکس می‌گویند جامعتین٬ به شرط اینکه مصباح نباشد. ما می‌گوییم بلاشرط هستیم. ما هر آنچه را که جامعتین تصمیم بگیرد٬ قبول داریم. ما برای جامعتین شرط نمی‌گذاریم. ممکن است در جلسات خصوصی با آنها صحبت‌هایی داشته باشیم و نظرات شخصی خود را به آنها اعلام کنیم اما در رسانه‌ها چیزی نمی‌گوییم.

ایده وحدت سه‌ضلعی اصولگرایان منتفی است
باهنر در جواب اینکه برخی گفتند قرار است ضلع چهارمی به جریان اصولگرایی نزدیک شود. این چه ضلعی است؟ گفت: اصلا سه ضلع منتفی است و ما آن را رد می‌کنیم بنابراین ضلع چهارم و پنجم هم نخواهیم داشت. ما شورای هماهنگی جریان اصولگرایی داریم.

اگر بفهمیم از ملاقات با بابک زنجانی چیزی عایدمان می‌شود٬ پیگیری می‌کنیم
نایب رییس مجلس در پاسخ به این سوال که قرار بود هیات رئیسه مجلس برای دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی با قوه قضاییه رایزنی کند، آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ خاطرنشان کرد: هیات رئیسه چنین درخواستی ندارد.

 

برخی کمیسیون‌های ما کار تخصصی می کنند مثل کمیسیون اصل نود یا کمیسیون قضایی بررسی می‌کنند. اگر در این بررسی‌ها احساس شود نیاز به این ملاقات هست ما هم آن را دنبال می‌کنیم.

 

قوه قضاییه هم بر اساس قوانین و مقررات خود معمولا همکاری می‌کند. اما باید از این ملاقات چیزی عاید شود اگر نقطه کوری وجود داشته باشد و ضرورتی برای این ملاقات باشد ما هم دنبال می‌کنیم.

فشاری از سوی من برای عدم انتشار اسامی ۱۷۰ نماینده وجود ندارد
وی در مورد این شائبه که برخی می‌گویند هیات رئیسه و شخص شما اجازه نمی‌دهند که اسامی ۱۷۰ نماینده‌ای که از رحیمی پول گرفتند منتشر شود٬ ابراز داشت: نه. فشاری وجود ندارد.

 

برخی افراد که نام آن‌ها در تعدادی از سایت‌ها آمد الان به قوه قضاییه شکایت کردند که نه پولی گرفته‌اند و نه پولی دادند و نام آن‌ها بی‌جهت در رسانه‌ها ذکر شده است. قوه قضاییه هم در حال رسیدگی به این شکایت است.

وقتی می‌خواهند مسئولیتی را به فردی بدهند، اصل بر برائت نیست
باهنر در مورد مباحث ایجاد شده در مورد احراز صلاحیت و اصل برائت گفت: قانون اساسی می‌گوید اصل بر برائت است. این اصل برای زمانی است که می‌خواهند یک نفر را مجرم تشخیص بدهند و او را مجازات کنند. اگر بخواهند کسی را مجازات کنند٬ اصل بر برائت است الا اینکه خلاف آن ثابت شود.

 

اما وقتی می‌خواهند مسئولیتی را به فردی بدهند، دیگر اصلا اصل بر برائت نیست ساده‌ترین مسائل هم نیاز دارد صلاحیت فرد بررسی شود. مثلا می‌گویند اگر می‌خواهی پشت سر امام جماعتی بایستی و نماز بخوانی باید عدالت او را احراز کنی اینجا نمی‌گویند که اصل بر برائت است. نماینده حتما باید صالح باشد و صلاحیت او هم حتما باید احراز شود.

باهنر ادامه داد: بنابراین شورای نگهبان یا عدم صلاحیت را احراز می‌کند و یا صلاحیت فردی را احراز نمی‌کند این دو از نظر ماهوی با یکدیگر متفاوت است مثلا ممکن است در مورد فردی بگویند ما نمی‌دانیم صالح است یا خیر اما ممکن است یک زمانی هم بگویند فلان شخص فرد ناصالحی است.

 

اما در مواردی دیگر هم می‌گویند افرادی هم صالح‌اند و صلاحیت آنها را احراز کرده‌ایم. از اول انقلاب در این مورد اختلاف‌نظر بوده است. از ابتدا برخی می‌گفتند اصل بر برائت است. ما می‌گوییم وقتی حتی یک فرد معمولی هم گزینش می‌شود چرا نماینده مجلس گزینش نشود. هر از چندگاهی این بحث مطرح می‌شود و به جایی هم نمی‌رسد.

مجلس دهمی که یک ذره بوی مجلس ششم بدهد٬ را برنمی‌تابم
وی افزود: بی‌نظیر بوتو یک زمانی در عین اینکه نخست وزیر بود دبیرکل حزب مردم هم بود و با هواپیما برای انجام کارهای نخست‌وزیری خود به ایالتی رفت و در عین حال با حزب مردمی‌های آن ایالت هم جلسه‌ای را برگزار کرد. دادگاه او را به محاکمه کشاند که چرا با امکانات دولتی رفته کار حزبی انجام داده است اما ما در کشورمان از این چیزها نداریم.

باهنر تاکید کرد: وقتی استانداری برای افتتاح پروژه‌ای میرود و یکی از کاندیداهای انتخابات هم کنار او ایستاده است و تلویزیون هم او را نشان می‌دهد مصداق استفاده از امکانات دولتی است حتما که نباید در این میان پولی هزینه شود.

 

همین تصویر چند ثانیه‌ای درتلویزیون شاید برای انتخابات به اندازه ۱۰۰میلیون ارزش داشته باشد از این موارد زیاد هست و روی آن هم متاسفانه دقت نمی‌شود اما اینکه مدعی باشیم تریبون‌های نماز جمعه موثرتر از تریبون‌های دولت است را اصلا قبول ندارم.

وی در مورد رد و تایید صلاحیت‌ها گفت: در انتخابات مجلس نهم حداقل ۱۰ نفر از اصولگرایان ما  از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. من رفتم با آنها بحث هم کردم و بالاخره هم نفهمیدم چرا صلاحیت آنها را رد کردند.

 

یکی از نماینده‌های اصولگرا و از نیروهای مبارز قبل از انقلاب که در لبنان جنگیده ، سید حسن نصرالله نیز او را می‌شناسد دوره گذشته صلاحیتش رد شد. ما هم نفهمیدیم چرا. البته آنها یک چیزهایی می‌گفتند اما حرف‌هایشان اصلا برای ما قابل قبول نبود یا یکی که چهار دوره نماینده بود که دوره پیش رد صلاحیت شد همه این‌ها جزو کسانی بودند که در اصولگرا بودن آنها شکی وجود نداشت.

وی افزود: با توجه به هنجارشکنی‌هایی که در مجلس ششم شد، من به عنوان یک فرد معتدل ، مجلس دهمی که یک ذره بوی مجلس ششم بدهد٬ را برنمی‌تابم و همه توان خود را به کار می‌گیرم که مجلس ششم تکرار نشود. من نیم‌دوره در مجلس پنجم با دولت اصلاحات  سر و کار داشتم و نیم دوره هم در مجلس هفتم.

 

رقابت من با آقای خاتمی را همه دنیا می‌دانند. در ماه‌های آخر دولت اصلاحات در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چند پیشنهاد من دادم و تعدادی پیشنهاد هم از سوی خاتمی ارائه شد. ایشان گفت باهنر ما خیلی خوب می‌توانیم با هم کار کنیم٬ من گفتم بله ولی دیگر خیلی دیر شده است.

اخبار سیاسی - ایلنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------