آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

رد بعيدي، دعوت از جليلي



اخبار,اخبار سیاسی, جليلي

حاشیه های مناظره برگزارنشده علیرضا زاکانی وحمید بعیدی نژاد گویا تمامی ندارد.

ماه‌های گذشته کمتر بار بوده است که مناظره ، نشست یا مستندی در صدا و سیما پخش شود و باعث بحث و گفت و گو نشود اما این بار گویا ماجرا ابعاد پیچیده تری یافت.آنقدر اهمیت ماجرا بیشتر بود که حتی حضور عراقچی در کمیسیون ویژه برجام را تحت تاثیر خود قرار داد.درحالی که زاکانی به عنوان رئیس کمیسیون ویژه دو روز بعد بالاخره توضیح داد که «وارد فضاي مناظره نمي‌شويم»، بسیار پیش از آن محسن رنجبران به عنوان مجری نزدیک به طیف اصولگرایان این برنامه در اقدامی عجیب، به نفع عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اظهارنظر كرده و گفته كه در پي برخورد حميدبعيدي‌نژاد«يك درس اخلاقي بزرگ را نه از يك مدرس اخلاق بلكه از يك چهره سياسي آموختم.»


هرچندسوالات همچنان بدون پاسخ مانده است، چطور مي‌شود درحالی که زاکانی از یک سو ادعا می‌کند تا کنون بارها درخواست کرده که تیم هسته‌ای دولت در مجلس حاضر شوند تا به سوالات پاسخ دهند ناگهان در رابطه با حضور بعیدی نژاد درسالن مناظره مخالفت می کند. از سوی دیگر در حالی که زاکانی ادعا می کند که اساسا از حضور بعیدی نژاد اطلاعی نداشته و تنها بهانه وی برای درخواست حذف بعیدی نژاد این بوده است که طبق مصوبه کمیسیون نباید حضورشان در مناظره به اظهار نظر مستقیم که به رودررویی مجلس و دولت منجر شود و هر چند در اين شرايط زاكاني گفته كه «ما هيچ‌گونه تعارض و بگومگويي با دوستان وزارت خارجه نداريم».


اما اگر تمام ماجرایی که پنجشنبه شب در استودیوي ضبط صدا و سیما اتفاق افتاده، همین است پس چرا مجری برنامه خود را موظف دانسته است که بعیدی‌نژاد را مرد اخلاق بداند؟اگر توضیحات زاکانی همین است که بیان می‌کند چرا نباید به نظر حتی مجری این برنامه منطقی باشد تا ناچار به نوشتن متنی روی صفحه ایسنتاگرامش نشود؟اما بحث هاوحاشیه ها به همین جاختم نشده است.اتفاقات مربوط به برجام تاکنون بارهامحل بحث و گفت‌وگو در صداوسیما بوده و حتی منجر به اعتراض سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته‌ای کشور نیز شده است .


 در نهایت اما برنامه آن شب بدون حضور عضوی از دولت برگزار شد و زاکانی در جایگاه متکلم وحده نشست تا هیچ شخصی از تیم مذاکره کننده پاسخگوی ابهاماتی که وی وارد می‌کند، نباشد.


 عراقچی در کمیسیون
امادوروز پس از مناظره ای که برگزار نشداین بار سیدعباس عراقچی راهی مجلس شدتادرحالی که جنجال های پنجشنبه شب هنوزخاتمه نیافته است درکمیسیون ویژه بررسی برجام حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.


سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عراقچی تاکید کرد که نقض قطعنامه موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود.


 در همین راستا حسین نقوی حسینی با بیان اینکه ششمین نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام امروز (ديروز) برگزار شد،توضیح داد:جلسه امروز (ديروز) با حضور آقایان عراقچی، تخت‌روانچی و قشقاوی از وزارت امور خارجه تشکیل شد.ریاست جلسه بر عهده آقای زاکانی و با حضور تمامي اعضا بود. وی همچنین گفت:در ابتدای جلسه نکاتی پیرامون مباحث قبلی مطرح شد.


بحث گفت‌وگوی ویژه شبکه دو نیز عنوان شد که زاکانی توضیح داد اولا قبل از حضورودرهنگام دعوت،به اینجانب اطلاع داده نشد که مهمانی از دولت و تیم مذاکره‌کننده حضور خواهد داشت.بلکه دربین راه به اینجانب اطلاع دادند و دیگر اینکه ما مطابق مصوبه کمیسیون بنای مناظره با هیچکس را نداشته و نداریم چون ما در مقام قضاوت و داوری هستیم نه مخالفت یا موافقت.

وی اظهار داشت:پس از توضیحات اولیه، عراقچی وارد بحث شد و با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات نمایندگان مجلس خبرگان با معظم‌له، تعبیر خودشان را از بیانات حضرت آقا بیان کردند و باز هم به‌عنوان نظر کارشناس تصویب برجام در مجلس را صلاح ندانستند.

 

نقوی حسینی با بیان اینکه عراقچی در ادامه به نقش مجلس اشاره کرد، گفت: وی بر این باور است که مجلس به برجام اگر به‌عنوان یک معاهده نگاه نکند، می‌تواند نقش قوی‌تری ایفا کند؛چون وقتی که معاهده سندو به تصویب مجلس برسد، قانون می‌شود و خودمان را به دست خودمان ملزوم کرده‌ایم. وی در ارتباط با ابعادحقوقی قطعنامه وبرجام توضیح داد که شورای امنیت فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داده بود. 

 

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد:عراقچی همچنین عنوان کردقطعنامه‌های قبلی ممکن است به لحاظ تحریم‌های اعمال شده،مهم نبوده باشند،ولی مجوزی بودبرای اقدامات تحریمی سایر دولت‌ها مثل آمریکا و همپیمانان آنها و چنین اقدامات تحریمی آنها به سوی اجماع جهانی و تبعیت سایر کشورها از تحریم پیش می‌رفت ولی قطعنامه 2231،موضوع هسته‌ای را ذیل فصل 25 تعریف می‌کند.وی اظهار داشت:به گفته این عضو ارشدتیم مذاکره کننده کشورخروج از ذیل فصل هفتم یکی ازدستاوردهای حقوقی قطعنامه 2231 است.نکته دیگر اینکه شورای امنیت دراین قطعنامه،برنامه‌ هسته‌ای ایران را با چشم‌انداز تجاری شدن آن موردتاییدقرارمی‌دهد.

 

بنابراین برنامه هسته‌ای که تهدید علیه امنیت و صلح جهانی می‌شد،‌ حالا مورد تایید قرارگرفته ونه تنها اقدام علیه صلح و امنیت جهانی محسوب نمی‌شود بلکه آن را مورد تایید قرار می‌دهد و کشورها تشویق می‌شوند با ایران وبرنامه هسته‌ای آن همکاری کنند.این نماینده ادامه داد:وی گفت که برجام ضمیمه قطعنامه است وارزش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را دارد. اما قطعنامه بخشی ازبرجام نیست.

 

یعنی نقض برجام موجب بازگشت تحریم‌ها می‌شود، اما نقض قطعنامه موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود.نقوی حسینی در این باره گفت:عراقچی پیرامون سوالات مطرح شده توضیح کامل دادازجمله اینکه قطعنامه 2231 موضوع هسته‌ای را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج کرده است،کمیسیون مشترک مربوط به اقلام غیرنظامی غیرهسته‌ای است،برگشت‌پذیری دوطرفه است وماهم به همان اندازه حق داریم که طرف مقابل حق دارد،عدم پایبندی طرف مقابل برعهده ما ست.


   درگیری لفظی بین عراقچی و نماینده‌ای خاص
اما خبرهایی که از پشت درهای بسته کمیسیون ديروز منتشر شد همگی به این خوبی و خوشی نبودند که سخنگو بیان می کرد.خبرها از درگیری لفظی حکایت داشت که بین عراقچی و یکی از نمایندگان اتفاق افتاده بود.درهمین راستا حجت‌الاسلام وحیداحمدی با اشاره به حواشی جلسه ديروز کمیسيون ویژه بررسی برجام و درگیری لفظی میان عراقچی و یکی از نمایندگان،اظهار داشت:به هرحال ممکن است در هر بحثی سوءتعبیر از گفته‌های طرفین پیش بیاید که این اتفاق، باتوجه به حساسیت و سطح بالای این بحث برجام به لحاظ تخصصی کاملاً طبیعی است.

 

اماتوضیحات به همین جاخاتمه نیافت،حرف های احمدی حکایت از بروزدرگیری لفظی داشت و وی در توضیح آن گفت:بحث برسربرداشت‌های متفاوت از یک مفهوم و موضوع ثابت است.ممکن است برداشت من از متن برجام با برداشت نماینده دولت که به‌عنوان مذاکره‌کننده در مذاکرات حضورداشته و قطعاً بیش از من به جزئیات اشراف دارد،متفاوت باشد.

 

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اضافه کرد: به‌هرحال مذاکره‌کنندگان درباره کلمه به کلمه متنی که امروز در اختیار نمایندگان قرار گرفته، با طرف مقابل وارد بحث و گفت‌وگو شده و قطعاً برداشت اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برداشت دیگری است و درصورتی که من به عنوان یک نماینده بیش از حدروی برداشت خوداصرار کنم،منجر به درگرفتن بحث‌های بیشتر می‌شود که شاید به‌نظر بیاید اختلاف‌نظری اساسی میان دو طرف وجود دارد.

 

احمدی در پایان تصریح کرد: ضمن آن‌که در بحث‌های تخصصی و کارشناسی همواره اظهارنظرهايی مطرح می‌شود که شاید منجر به بالارفتن صدای طرفین بحث شود اما نبایداین موضوع را بیش از حد بزرگ کنیم.


   امروز دوباره در کمیسیون
حال امروز دوباره باید اعضای تیم مذاکره کننده در کمیسیون ویژه حاضر شوند اما کمیسیون یک مهمان ویژه دیگر نیز دارد. طبق گفته ها جلیلی قرار است امروزدرجلسه کمیسیون ویژه مجلس شرکت کند.گویا پس از حضور در مجلس خبرگان این بار نوبت به مجلس رسیده است تا عراقچی و جلیلی درمقابل هم قرار گیرند.

 

در این میان اما تعدادی از نمایندگان مجلس حضور تیم سابق هسته‌ای را تشکیک درپرونده هسته‌ای تلقی کرده‌اند و اعتقاد دارند که دعوت از آنهایی که پیش از این فرصت کار کردن داشته‌اند و کاری انجام نداده‌اند و فرصت‌دادن به آنهابرای تشکیک ایجاد کردن درموردپرونده هسته‌ای پسندیده نبود.

 

محمدرضا تابش نماینده مجلس نیز با انتقاد از رویه انتخاب شده دربرخی جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام، تصریح کرد:چه دلیلی دارد در نخستین جلسات این کمیسیون دعوت ازسعیدجلیلی انجام شود و از او بخواهند که راجع به برجام نظر بدهد؟چراکه پیش از ورود جلیلی ازهمان ابتدا نظر او و طیف نزدیک به او معلوم بود.به نظر می‌رسد چنین اقدامی گارد گرفتن مقابل دولت ودقیقاً خلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درباره برجام و حفظ وحدت است.

 

سعیدجلیلی البته درمورد مذاکرات گفته بود که زمان تحویل پروژه هسته‌ای به دولت یازدهم،غرب آماده لغو تحریم‌ها بودوبا این استدلال گفته بود که غرب آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها ازجمله تحریم‌های یکجانبه اعلام کرده بود.


حال سوال به جای خود باقی است که چطور در حالی که طرف های غربی به صراحت می گویند عملا مذاکرات تعطیل شده بود و اتفاقی نمی افتاده است جلیلی اعتقاد داردکه برجام نتیجه مذاکرات دوران وی است ، همان گونه که سوال دیگری نیز همچنان بی جواب است،جلیلی چگونه مدعی این موضوع است که اکنون در قامت منتقدبرجام ازمجلس خبرگان تا مجلس شورای اسلامی را در حال طی کردن است؟ حال باید تنها منتظر ماند تا نتیجه مذاکرات امروز مجلس روشن شود.

اخبار سیاسی - قانون

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------