آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

انتخابات نزدیک است؛ علی لاریجانی در چه فکری است؟



اخبار,اخبار سیاسی,علی لاریجانی

دیپلمات سیاستمدار شاید نتواند مرد اول اصولگرایی باشد، اما می‌خواهد در میدان اصولگرایی نقش میانداری را ایفا کند تا شاید حالا که بحث تغییر اتفاق فکر و هدایت در میان این جریان فکری مطرح است، موثرتر از پیش حضور داشته باشد. از این رو شاید تاسیس حزب در آستانه انتخابات همان کاری است که لاریجانی باید انجام دهد تا کار تشکیلاتی او و همراهان پارلمانی‌اش هم رقم بخورد.

تمایل علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به تاسیس حزب از آنجا بازتاب علنی پیدا کرد که پارسال در گفت‌وگویی تلویزیونی به مناسبت سالگرد تاسیس پارلمان در ایران گفت: «تشکیل حزب کار خوبی است و بعضا دوستانی  را که با من در این زمینه صحبت می‌کنند تشویق به این امر می‌کنم.

 

من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توانم حزب تشکیل بدهم، شاید هم مقداری تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتما این کار را می‌کنم و بعضی از دوستان که با من صحبت می‌کنند تشویق‌شان می‌کنم که کار حزبی را پیگیری کنند و احزاب قوی در کشور به وجود بیاورند.»

آذر پارسال و بعد از این گفت‌وگوی تلویزیونی هم بهروز نعمتی، از اعضای فراکسیون رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی خبر از تاسیس حزب علی لاریجانی و تمهید مقدمات تدوین اساسنامه آن داد و از اینجا بود که تاسیس حزبی با لیدری لاریجانی و عضویت نزدیکان او در فضای سیاسی گمانه‌زنی‌هایی را به وجود آورد؛ پیش‌بینی‌هایی از این دست که این حزب تازه‌تاسیس در کجای طیف اصولگرایی قرار می‌گیرد و با چه گروه‌هایی در سال انتخابات ائتلاف خواهد کرد.

 

در چنین شرایطی که اصولگرایان سنتی و نوظهوران این جریان فکری بر سر رهبری واحدی به توافق نمی‌رسند به نظر می‌رسد لاریجانی تمایل دارد یکی از پایه‌های اصلی خیمه اصولگرایی باشد و حتی عبا و قبای رهبری معتدلین این جریان را بر دوش بیندازد؛ گرچه این تصمیم او می‌تواند منتقدان و مخالفان سرسختی هم داشته باشد.

پایداری‌های مجلس می‌توانند از مهم‌ترین مخالفان حضور موثر و تشکیلاتی لاریجانی باشند، این موضوع را می‌توان از تفاوت‌ها و تعارض‌های این دو طیف و حتی درگیری‌های لفظی میان لاریجانی با پایداری‌های مجلس فهمید.

 

از این جهت می‌توان انتظار داشت پایداری‌هایی که لاریجانی را در قامت رئیس مجلس نمی‌پذیرند نخواهند مقلد سیاسی او باشند.

گرچه لاریجانی به اصولگرایان سنتی و محافظه‌کار نزدیک است و عملکرد دو سال گذشته او در مجلس نشان از آن دارد که ترجیح می‌دهد مرزبندی مشخصی با تندروهای این جریان داشته باشد اما رقبای جدی‌ای هم در همین طیف هستند که ممکن است چندان تمایلی به حضور حزبی او نداشته باشند.

 

محمدرضا باهنر از جمله کسانی است که حالا که بر جای حبیب‌الله عسگراولادی تکیه زده، در تلاش است جایگاه او را هم پیدا کند و از آنجا که باهنر در راس جبهه پیروان همواره تعاملاتی با جبهه پایداری و گروه‌های نواصولگرا داشته است، بعید به نظر می‌رسد تمایلی برای همراهی با لاریجانی داشته باشد. ضمن اینکه او در قامت نایب‌رئیس مجلس می‌خواهد از سایه رئیس مجلس بیرون بیاید و کم‌کم همان‌طور که خودش می‌خواهد کارگردان بازی اصولگرایان باشد.

حالا بعد از گذشت قریب به 9 ماه و حواشی تاسیس این حزب که کار تدوین و تنظیم اساسنامه آن به پایان رسیده و قرار است برای کسب مجوز به وزارت کشور معرفی شود، صفر نعیمی‌رز، عضو کمیسیون امنیت ملی دیروز به خبرگزاری‌ها گفت که فردا فراکسیون اکثریت یا فراکسیون رهروان ولایت جلسه‌ای خواهند داشت.

 

منصور آرامی از اعضای این فراکسیون درباره موضوع تشکیل حزب به فرهیختگان گفت: «بحث تشکیل حزب در فراکسیون چند بار مطرح شده است اما هنوز اعضای فراکسیون رهروان تصمیم ندارند موضع رسمی خود را اعلام کنند.

 

با اینکه کار اساسنامه این حزب به پایان رسیده است اما همچنان مشخص نیست تمام اعضای فراکسیون عضو حزب رهروان خواهند بود یا نه.» او همچنین تاکید کرد: «این جلسه هم مثل سایر جلسات فراکسیون برگزار خواهد شد و همچنان مشخص نیست آیا در جلسه فردا این موضوع قطعی می‌شود یا نه.»

 باید دید در خروجی این نشست علاوه‌بر موضع‌گیری‌ها در مورد برجام که این روزها مهم‌ترین مساله مجلس است، آیا به فعالیت‌ها و تشکیلات حزبی هم پرداخته می‌شود و شش ماه مانده به انتخابات تاسیس این حزب قطعی خواهد شد یا خیر.

اخبار سیاسی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------