آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

سفر رئیس‌جمهور واقعا ناتمام ماند؟



اخبار,اخبار سیاسی,رئیس‌جمهور

معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور در حالی از نیمه‌کاره رها شدن سفر دکتر روحانی و هیئت همراه سخن می‌گوید، که این بازگشت از نیویورک تنها چند ساعت قبل از اتمام برنامه از پیش تعیین شده سفر رئیس‌جمهور و پس از گذشت ۵ روز از فاجعه منی خواهد بود.

ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه ششم مهرماه بود که خبر نیمه کاره رها شدن سفر رئیس جمهور و بازگشت وی به تهران برای حضور در مراسم تشییع پیکر حجاج ایرانی فوت شده در حادثه منی از سوی رسانه های گروهی منتشر شد.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور نوشت:  نخستین گروه از پیکرهای حجاج عزیز کشورمان که در حال انجام مناسک حج ابراهیمی، لباس احرام و در سرزمین منا قربانی شدند؛ روز سه شنبه به کشورمان منتقل خواهد شد و به همین دلیل رئیس جمهور با لغو تعدادی از برنامه و دیدارهای پیش بینی شده خود در سازمان ملل، بعد از ظهر دوشنبه نیویورک را ترک خواهد کرد.

این بازگشت در حالی است که روز پنجشنبه دوم مهرماه در اتفاقی که دولت عربستان آن را بی انضباطی زائران اما بسیاری از مسئولان و تحلیل‌گران از کشورهای مختلف آن را فاجعه ای حاصل از بی تدبیری مسئولین سعودی می‌دانند، قریب به 2000 نفر از حجاج بیت الله الحرام که در بین آنها 168 ایرانی نیز دیده می شدند بر اثر ازدحام جمعیت، گرمای هوا و تشنگی مفرط جان سپردند.

در این بین کارشناسان و صاحب نظران در ایران با طرح انتظارات خود از دولت جمهوری اسلامی بر اقدام فوری وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه های مرتبط تاکید کردند.

 

در میان این اظهارات و با توجه به عدم پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری مسئولین سعودی و همچنین عدم صدور ویزا برای بوزیر فرهنگ و ارساد اسلامی به عنوان بالاترین مقام مرتبط با امور حج در ایران برای حضور در عربستان و پیگیری ماجرا، برخی رسانه ها با انتقاد از انفعال دولت، نسبت به ادامه حضور رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت یازدهم در نیویورک اعتراض کردند و با بیان اینکه در موارد مشابه و به دلیل وقایعی بسیار کوچکتر از آنچه در منی رخ داده است، مسئولان کشورهای مختلف برنامه های خود از جمله سفرهای خارجی را تغییر داده و با مراجعت به کشور، رسیدگی به حادثه اتفاق افتاده را از نزدیک آغاز می کردند، خواهان بازشگت دکتر روحانی و رسیدگی جدی به این مساله شدند.

سرپرست موسسه کیهان در همین رابطه در گفتگویی بیان می کند که پس از وقوع ضایعه جانسوز منا و شهادت صدها تن از حجاج ایرانی، انتظار آن بود که رئیس جمهور بلافاصله سفر خود را متوقف کرده و به کشور بازمی گشت.

 

ادامه سفر ایشان علاوه بر آن که در عرف دیپلماتیک اقدامی سئوال برانگیز و غیرقابل توجیه تلقی می شود، اهانت به مردم و بی اعتنایی به جانباختگان فاجعه منا و خانواده های آنان نیز هست.

این انتقادات به رئیس جمهور و هیات همراه که از دو روز گذشته رو به سوی فزونی گذاشته بود، به نظر می رسد دلیلی برای بازگشت زود هنگام رئیس جمهور به تهران باشد بازگشت زود هنگامی که البته به نظر می رسد آنچنانکه مطرح شده است زود هنگام هم نباشد.

چرا که خبر عزیمت رئیس‌جمهور پیش از ظهر روز دوم مهر ماه و تقریبا همزمان با انتشار خبر فاجعه منی از سوی رسانه های مختلف منتشر شد. خبرگزاری دولتی ایرنا ساعت 11:45 همین روز (دوم مهرماه) نوشت: رییس جمهوری اسلامی ایران لحظاتی پیش برای شرکت و سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از فرودگاه مهرآباد عازم نیویورک شد.

این خبرگزاری همچنین در ادامه این خبر با اشاره به برنامه های رئیس جمهور در نیویورک تاکید کرد که برنامه دکتر روحانی پنج روزه است و نوشت: از دیگر برنامه های رییس جمهوری در این سفر پنج روزه می توان به نشست های عمومی با اندیشمندان و همچنین فعالان اقتصادی اشاره کرد.

همین خبر در کنار برگزاری قریب به اتفاق برنامه های از پیش تعیین شده رئیس‌جمهور در نیویورک از جمله سخنرانی در نشست توسعه پایدار در سازمان ملل، دیدار با دبیرکل سازمان ملل و سران کشورهایی چون فرانسه، ژاپن، ترکیه، اکوادور، ایتالیا، سنگال و رئیس شورای اروپا، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار با نخبگان ایرانی مقیم آمریکا، سخنرانی در جمع اعضای اندیشکده های آمریکایی و برگزاری تعدادی از مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی و البته بعد از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که عصر امروز برگزار خواهد شد، بیانگر این است که دکتر روحانی تنها چند ساعت پیش از اتمام سفر رسمی و برنامه ریزی شده خود، آن را رها کرده و به تهران باز می گردد.

از سوی دیگر طبق برنامه از پیش تعیین شده نیز قرار بوده است دکتر روحانی و هیئت همراه روز سه شنبه به تهران بازگردند و بازگشت آنها در روز دوشنبه به این یعنی است که آنها در چهارمین روز از سفر پنج روزه خود به تهران باز می گردند.

از اینرو باید منتظر بود و دید که واکنش رسانه های مختلف و افکار عمومی به بازگشت در پنجمین روز از درگذشت بیش از 160 زائر و مفقود شدن قریب به 300 زائر دیگر که البته احتمال درگذشت آنان بنا به نقل علی جنتی وزیر فرهنگی بین 70 تا 80 درصد است، چگونه خواهد بود، بازگشتی که البته از سوی معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور زود هنگام خوانده می شود.

اخبار سیاسی - نسیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------