آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رسانه‌های خارجی: اسرائیل به اصفهان حمله کرده است

شبکه فاکس نیوز مدعی شد: نیروی هوایی اسرائیل انجام چندین حمله هوایی به شهر اصفهان را تایید کرد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه فاکس نیوز…

سرليست ما اصلاح‌طلب خواهد بود



اخبار,اخبار سیاسی,رسول منتجب‌نيا

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي، درباره حضور منسجم اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ماه و ارائه ليستي واحد سخن مي‌گويد.وي همچنين با وجود اينكه با احترام از ناطق نوري ياد مي‌كند و ورود او به ليست اصلاح‌طلبان را خوشامد مي‌گويد، اما بر اين باور است كه سرليست اصلاح‌طلبان بايد فردي با شناسنامه اصلاح‌طلبي باشد.

منتجب‌نيا وقتي با پرسشی درباره تشكيك بعضي از اصولگرايان در صلاحيت علمي سيد حسن خميني مواجه مي‌شود، هر چند با آرامش ولي محكم و استوار از يادگار امام (ره) و جايگاه علمي‌اش دفاع مي‌كند و مي‌گويد خود آقاياني كه اين شبهه را وارد مي‌كنند مي‌دانند ايشان چه جايگاهي دارند. در ادامه گفت‌وگوی «آرمان» را با حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا می‌خوانید:
 
 نظرتان در مورد شوراي عالي سياست‌گذاري جبهه اصلاحات چیست؟ از اين مكانيسم جديد راضي هستيد؟
بله. اين شورا پيشنهاد شوراي هماهنگي احزاب اصلاح‌طلب در جهت نيل به وحدت و انسجام بين گروه‌هاي اصلاح‌طلب است، چرا كه به نظر مي‌رسيد كميته راهبردي در حال موازي‌كاري است و با شوراي هماهنگي اصلاحات هماهنگ نيست.

 

در نهايت از بين پيشنهادهاي مختلف، كميته سياسي شوراي هماهنگي اين پيشنهاد را ارائه داد كه پذيرفته و تصويب شد و خدمت رئيس دولت اصلاحات هم داده شد و ايشان تاييد كردند‌ و الان در حال بحث و بررسي روي ابعاد آن هستيم.

 

در اين شورا دبيران كل احزاب 21 گانه عضو شوراي هماهنگي حضور خواهند داشت، به اضافه اعضاي كميته راهبردي و البته از احزاب ديگر و آقاي دكتر عارف هم دعوت خواهد شد تا شاهد شمول بيشتري در اين شورا باشيم.

 با توجه به اينكه كمتر از شش ماه به انتخابات وقت باقي مانده است، تصور نمي‌كنيد كه بايد تعجيل كرد؟ به نظرتان فضاي جامعه بيش از اندازه  غيرسياسي نيست؟
بله. اما چون ما رمز موفقيت را در وحدت مي‌بينيم و به دنبال ايجاد سازوكاري جهت وحدت بوده‌ايم، كمي تصميم‌گيري به طول انجاميده است. متاسفانه بعضي از دوستان ما تا به حال تن به وحدت و انسجام نداده‌اند. آنچه ما پيشنهاد داديم ناموفق بود. حالا به اين پيشنهاد جديد رسيده‌ايم كه اميدواريم به سرعت وارد عمل شده و از فرصت باقي مانده حداكثر استفاده را ببریم.

 درباره خبر ديدار رئيس جبهه اعتدال‌گرايان، آقاي صفرپور و دكتر عارف و اعلام ائتلاف از سوي ايشان چه نظري داريد؟
من اطلاعي از اين قضيه ندارم، اما آنچه مسلم است هم شوراي هماهنگي اصلاحات و هم كميته راهبردي و شخص رئيس دولت اصلاحات اصرار دارند كه از وجود آقاي دكتر عارف در جبهه اصلاح‌طلبان نهايت استفاده شود. ما براي ايشان شأن خاصي قائل هستيم. ايشان در جهت اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان نقشي موثري خواهند داشت.


 برخي از اصولگرايان شائبه‌هايي درباره توانايي دكترعارف براي رياست بر مجلس مطرح كرده‌اند.

نخير. همه اصلاح‌طلبان بر این موضوع اتفاق نظر دارند كه در صورت ورود ايشان به عرصه انتخابات ايشان را سرليست اصلاحات قرار دهند. آقای عارف قطعا مي‌توانند مسئوليت رياست مجلس را برعهده بگيرند.

 درباره صحبت‌هايي كه مبني بر سرليستي آقاي ناطق نوري در ليست اصلاح‌طلبان مطرح مي‌شود چه نظري داريد؟
آقاي ناطق هنوز براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي نكرده‌اند. اگر ايشان اعلام آمادگي كنند، قدمشان بر چشم ماست. ايشان شخصيتي محترم هستند كه هم در ليست قرار مي‌گيرند و هم جايگاهي موثر در مجلس خواهند داشت.

 يعني بر فرض اعلام آمادگي سرليست اصلاح‌طلبان  نخواهند بود؟
به هر حال سرليست ما قطعا يك فرد اصلاح‌طلب خواهد بود.

 پس شما ائتلاف اين‌چنيني را رد مي‌كنيد؟
ممكن است كه ائتلاف به اين صورت كه ايشان هم در ليست ما باشد اتفاق بيفتد، ولي اينكه سرليست باشند قطعا اصلاح‌طلبان راضي نخواهند بود كه با بودن آقاي دكتر عارف شخصيت ديگري به عنوان سرليست اصلاح‌طلبان مطرح شود.

 درباره نفرات و ليست اصلاح‌طلبان در استان‌ها هم تصميمي اتخاد شده است؟
در استان‌ها كميته‌هايي تشكيل شده است كه با تاسيس شوراي عالي سياست‌گذاري نيز رفته‌رفته شاهد هماهنگي بيشتر خواهيم بود.

 

خواست ما اين است كه گروه‌هاي مختلف اصلاح‌طلب درهم ادغام شوند. چه آنهايي كه در ارتباط با شوراي هماهنگي اصلاحات هستند چه آنهايي كه با كميته راهبردي رابطه دارند، همگي با وحدت بايد امور مربوط به انتخابات را مديريت كنند.

 

البته اين هنوز فقط در حد يك طرح بوده و به مرحله اجرا نرسيده است. قرار است هفته آينده جلسه مشتركي برگزار شود و در آن جلسه قاعدتا بحث‌هاي مختلفي مطرح مي‌شود.

 

اما نظر ما به عنوان پيشنهاد‌دهندگان اين طرح اين است كه ضمن اينكه شوراي هماهنگي به قوت به كار خود ادامه دهد و كميته انتخابات شوراي هماهنگي هم به همين ترتيب، ولي كارها اصطلاحا يك كاسه شود و ذيل شوراي عالي سياست‌گذاري بتوانيم با انسجام پيش برويم.

 يعني در استان‌ها هم شاهد ليست واحد خواهيم بود؟
بله. اميدواريم كه در استان‌ها و شهرستان‌ها هم اين هماهنگي كامل ایجاد شود. البته در خيلي از استان‌ها عملا اين اتفاق افتاده است و هيچ اختلافي وجود ندارد. اما در آنجاهايي كه دو تشكيلات وجود دارد هم بايد هم‌صدا شويم.

  چه پيش‌بيني و تحليلي از نحوه ورود اصولگرايان به انتخابات داريد؟
اصولگرايان قطعا به وحدت نمي‌رسند، چرا كه سلايق متقاوتي دارند و تضاد منافع بين آنها زياد است. از اصولگرايان سنتي گرفته تا اصولگرايان تندرو مثل جبهه پايداري و حتي طيف نزديك به احمدي‌نژاد، به شكل مجزا در حال فعاليت هستند و نمي‌توانند به وحدت برسند. تا الان هم هرچه تلاش كرده‌اند ناموفق بوده‌اند كه زير يك چتر جمع شوند.

 اما شايد بتوانند حول آقاي لاريجاني به وحدت برسند؟
نخير. ايشان هم مورد اتفاق نظر همه اصولگرايان نيست. جبهه پايداري و طيف احمدي‌نژاد با ايشان موافق نيستند و فقط ممكن است اصولگرايان سنتي با آقاي لاريجاني كنار بيايند. خيلي بعيد است كه بتوانند بر سر نام ايشان به توافق و وحدت برسند.

 يعني ممكن است اصولگرايان دو ليست جداگانه با سرليستي آقايان لاريجاني و فرضا جليلي داشته باشند؟
بله. به نظر محتمل مي‌رسد كه دو ليست داشته باشند.

 اما ظاهرا صحبت‌هايي مبني بر تعهد جبهه پايداري به ديگر اصولگرايان مبني بر ارائه يك ليست مشترك وجود دارد؟
نخير نمي‌توانند، چرا كه هويت‌شان در تكروي است. آنها براي خود آهنگي جداگانه دارند كه نمي‌توانند با ديگر اصولگرايان هماهنگ شوند. آنها ادعاها و ايده‌هايي دارند كه اصولگرايان منطقي با آن ايده‌ها موافق نيستد.

 درباره ائتلاف با اصولگرايان و آقاي ناطق اين بحث در بدنه جريان اصلاح‌طلبي وجود دارد كه اين شكل از سياست‌ورزي به معناي نزديك شدن به اصولگرايان و عدول از آرمان‌هاي اصلاح‌طلبي است، نظر شما چيست؟
ديدگاه و شخصيت آقاي ناطق با زماني كه ايشان محوريت اصولگرايان را برعهده داشتند، كاملا متفاوت است.

 

در حال حاضر ايشان مورد بي‌مهري از سوي جريان تندرو اصولگرا هستند. اگر يادتان باشد از زمان انتخابات 84 و بعد از آن مناظره انتخاباتي سال 88 آقاي ناطق مورد هجمه آنها قرار گرفت. بعد از آن هم از ايشان دلجويي نشد.

 

فاصله ايشان با اصولگرايان روز به روز بيشتر شده است و لذا اگر بعضي از دوستان اصلاح‌طلب به آقاي ناطق علاقه دارند و خواهان قرار گرفتن نام ايشان در ليست اصلاح‌طلبان هستند، از همين روست و به مواضع اخير آقاي ناطق و آزادمنشي و انصاف ايشان بازمی‌گردد.

 

اين موضوع به معناي نزديك شدن اصلاح‌طلبان به اصولگرايان نيست، بلكه به معناي استقبال ما از شخصيتي است كه سابقه اصولگرايي داشته است، ولي در حال حاضر مستقل به حساب مي‌آيد.

 آقاي حسن رسولي گفته‌اند كه آقاي ناطق زماني گفته‌اند كه اگر گوشت تنم هم از بين برود، استخوانم را در سبد اصلاح‌طلبان قرار نمي‌دهم. آيا اينكه اصولگرايان از آقاي ناطق دلجويي نكرده‌اند دليل كافي براي قرار دادن نام ايشان در بين اصلاح‌طلبان  است؟
ما به هيچ‌وجه ادعا نمي‌كنيم كه آقاي ناطق اصلاح‌طلب هستند. ايشان ماهيتا اصولگرا هستند ولي به دلايلي مواضع مستقلي اتخاذ كرده‌اند كه سبب شده موقعيت ايشان در جامعه بهتر شود و مورد علاقه اصلاح‌طلبان قرار بگيرند.

  جبهه اصلاحات درباره انتخابات خبرگان چه تصميمي دارد؟ سيدحسن خميني به صحنه انتخابات وارد مي‌شوند؟
به احتمال زياد ايشان وارد صحنه خواهند شد. همين‌طور جمع زيادي از روحانيون واجد شرايط و فاضل هم ثبت‌نام خواهند كرد.

 

اميدواريم كه شوراي نگهبان هم با نگاهي مثبت اجازه ورود نيروهاي جوان و خوشفكر را بدهد و خون تازه‌اي در رگ‌هاي مجلس خبرگان تزريق شود.

 بعضي از اصولگرايان گفته‌اند كه يادگار امام (ره) براي تاييد صلاحيت علمي‌شان بايد آزمون كتبي بدهند. نظر شما چيست؟
ايشان از مدرسين شايسته و فاضل قم هستند و اجتهاد لياقت و شايستگي ايشان بر كسي پوشيده نيست و مورد تاييد بسياري از علما و مراجع است.

 

كسي كه سال‌هاست درس خارج فقه اصول مي‌دهد، حداقل اجتهاد، كه اجتهاد متجزي است را داراست و هيچ نيازي به امتحان دادن ندارد و خود آقايان هم مي‌دانند كه ايشان بي‌نياز از اين هستند كه كسي بخواهد در صلاحيت علمي و اجتهاد ايشان شبهه‌اي وارد كند.

 پس قصد اين شبهه‌افكنان در جايگاه علمي ايشان چيست؟
قصدشان سنگ‌اندازي است. آنهايي كه قبل از پيروزي انقلاب، در مبارزات شركت نداشتند و بعد از پيروزي هم به خاطر انقلابي نبودن جايگاهي نداشتند، اينها نسبت به  بيت امام (ره) مساله دارند.

 

آن زمان كه امام‌(ره) حضور داشتند جرات نداشتند و حالا دارند عقده‌هايشان را نسبت به بيت شريف امام (ره) مي‌گشايند،‌ وگرنه در صلاحيت يادگار امام (ره) شكي نيست و همه ما بايد خود را مديون بيت ايشان بدانيم و هيچ انسان باوجدان و باشرفي در اين خصوص ترديد نمي‌كند.

 نامزدهاي مورد حمايت اصلاح‌طلبان در انتخابات خبرگان مشخص شده‌اند؟
به هر حال هستند افرادي كه تمايل به جريان اصلاحات دارند كه ورود پيدا خواهند كرد.

 درباره تاييد صلاحيت‌هاي مجلس چه پيش‌بيني‌اي  داريد؟
اميدواريم كه آقايان با سعه صدر برخورد كنند. شرايط داخلي و خارجي كشور را بسنجند و افرادي را كه شايسته هستند تاييد كنند.

 

قانون مشخص كرده كه وقتي چهار مرجع فردي را تاييد كنند و مشكلي نداشته باشد، همان‌طور كه وزير كشور گفته‌اند، آن فرد بايد تاييد شود. درباره خبرگان هم افرادي كه شايستگي دارند بايد تاييد شوند.

 

بنده حتي شنيده‌ام كه گفته‌اند نيازي به امتحان گرفتن از افراد فاضل كه تاليفات علمي دارند نیست. امتحان براي كساني است كه وضعيت علمي‌شان مشخص نيست.

 

ولي وقتي كسي درس خارج فقه مي‌دهد و كتاب و مقاله نوشته و بنيه علمي‌اش را مشخص كرده نيازي به آزمون كتبي و شفاهي ندارد. شنيده‌ام كه چنين موضوعی مطرح شده و اميدواريم كه راهگشا باشد.

 نقش دولت در برگزاري انتخابات را چگونه مي‌بينيد؟
انتظار ما از دولت برگزاري يك انتخابات سالم و پررونق است كه كسي از رانت استفاده نكند و در انتخابات دخالت نكند و درباره هيات‌هاي اجرايي هم بايد گفت كه فرمانداران محترم بايد معتمدان واقعي را دعوت كنند و هيات اجرايي منصف و قابل قبول انتخاب شود كه مردم بتوانند به آنها اعتماد كنند.

 در آخر، پيش‌بيني شما درباره احتمال پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات چيست؟
ما اميدواريم كه با سازوكار انديشيده شده و وحدت بين همه اصلاح‌طلبان و با سعه صدر هيات‌هاي اجرايي و نظارت، اكثريت مجلس را به دست بياوريم و در خبرگان هم تعداد قابل توجهي نماينده داشته باشم.

اخبار سیاسی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------